Gerdab.IR | گرداب

پارتيزان‌هاي مجازي؛ مقهور سربازان سايبري سپاه

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۹

تهاجم فرهنگي، هجوم فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ... مفاهيمي بود که در آن سال‌ها گسترش فراواني يافت و در مقابل آن، بحث از ضرورت دفاع فرهنگي، امنيت فرهنگي و بقاي فرهنگي مطرح شد.

در ابتداي دهه 1370 بحث فراگير عمومي در جامعه ايران، مسأله «تهاجم فرهنگي» بود. تهاجم فرهنگي، هجوم فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ... مفاهيمي بود که در آن سال‌ها گسترش فراواني يافت و در مقابل آن، بحث از ضرورت دفاع فرهنگي، امنيت فرهنگي و بقاي فرهنگي مطرح شد.
اکنون پس از گذشت حدود 20 سال از رواج تهاجم فرهنگي،‌ اين موضوع به خوبي مشهود شده است كه شروع اين تهاجم، بخشي از سناريوي جنگ نرم دشمنان نظام اسلامي عليه مردم و كشور بوده است. بنابراين با تأكيدهاي صورت گرفته از سوي مقام معظم رهبري در خصوص مقابله با اين پديده، آرايش دفاعي در كشور شكل گرفت كه در برخي اوقات نيز اين آرايش براي دفع تعارض‌هاي فرهنگي به حالت تهاجمي در مي‌آيد. اين تهاجم و اين دفاع، حکايت از يک «جنگ نرم» تمام عيار دارد كه مدت‌هاست كشور درگير آن شده و به طور قطع كشوري در اين موضوع موفق‌تر است كه از نيروي دفاعي و تهاجمي قوي‌تري برخوردار باشد.
يكي از اين لشكرهاي مدافع كشور در زمينه جنگ نرم، «مركز بررسي جرائم سازمان يافته‌ سپاه» است كه فعاليت‌هاي مختلف اين مركز طي سال گذشته خبرهاي خوشحال‌كننده بسياري را به دنبال داشته است.
در حقيقت وظيفه اين مركز، بررسي جرائم سازمان يافته تروريستي، جاسوسي، اقتصادي و اجتماعي در فضاي مجازي است كه با همكاري و هماهنگي ساير حوزه‌هاي اطلاعاتي و قضايي در جهت بررسي تهديد‌ها و آسيب‌هاي شبكه جهاني اينترنت و ساير فناوري‌هاي نوين از توان فني و اطلاعاتي كارشناسان سپاه پاسداران و ساير متخصصين بهره گرفته و طبق اصل 150 قانون اساسي در راستاي نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن فعاليت مي‌نمايد.

اولين اقدام، انهدام 5 شبكه فساد اخلاقي
اين مركز در اولين اقدام رسمي خود -كه اخبار آن در روزهاي پاياني سال 1387 منتشر شد- شروع به شناسايي، ‌انهدام و دستگيري گردانندگان وب‌سايت‌هاي مستهجن فارسي نمود. بر اساس گزارش‌هاي انتشار يافته، با تلاش شبانه‌روزي نيروهاي اطلاعاتي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تعدادي از شبكه‌هاي سازمان يافته ضدديني و ضد امنيت، فرهنگ و عفت عمومي كه به زبان فارسي در اينترنت فعاليت مي‌كردند، شناسايي و در يك سلسله عمليات پيچيده فني - اطلاعاتي منهدم شدند.
بر اساس مستندهاي به دست آمده و اعتراف‌هاي صريح عوامل اصلي شبكه‌هايي كه مورد حمايت سرويس‌هاي امنيتي كشور‌هاي بيگانه نيز قرار داشته‌اند، اين افراد با طراحي و تشكيل شبكه‌هاي پيچيده و به قصد پيشبرد اهداف دشمن در قسمتي از پروژه براندازي نرم، اقدام به راه‌اندازي تعدادي وب‌سايت ضدديني، مستهجن و ضدانقلابي كرده و با ترفندهايي، افراد فعال در اين عرصه را شناسايي و با برقراري ارتباط، به پشتيباني فني و مالي، خط دهي و هدايت آنان مي‌پرداخته‌اند.

در اطلاعيه‌اي كه توسط مركز بررسي جرائم سازمان يافته‌ به مناسبت اين پيروزي صادر شده بود، آمده است: «اين شبكه‌هاي منهدم شده، پيگير پروژه‌هاي شومي با اهداف اهانت و تقدس‌زدايي از اعتقادهاي مذهبي، توهين به قرآن كريم و معصومين عليهم‌السلام، ترويج انواع انحراف‌هاي بسيار عميق اخلاقي فردي و خانوادگي، تبليغ براي قاچاق دختران ايراني، شكستن حريم خصوصي افراد، فيلمبرداري مخفيانه و ترغيب كاربران ايراني اينترنت به توليد محتواي مستهجن و ضدديني بودند كه بحمدالله با انجام عمليات رهگيري و شناسايي فني و اطلاعاتي، عناصر اصلي و فعال در اين شبكه‌ها كه تعدادي از آنها در خارج از كشور سكونت داشته‌اند، شناسايي، بازداشت و تحويل مقام‌هاي قضايي شدند.»
اما تعطيلي اين وب‌سايت‌ها و دستگيري گردانندگان آنها كه اينك در زندان به سر مي‌برند باعث شگفتي بسياري از متخصصان فناوري اطلاعات در دنيا به ويژه آمريكا شد، ‌چراكه آنان به عنوان حاميان فني اين ماجرا هرگز اين احتمال را نمي‌دادند كه قدرت ارتش سايبري ايران به نقطه‌اي رسيده باشد كه اقدام به سرنگوني اين وب‌سايت‌ها كند. بر اين اساس مؤسسه (Defence Tech) در گزارشي، ‌ايران را يکي از کشورهاي پيشرو جهان و دارنده ارتش سايبري براي شناسايي وب‌سايت‌هاي غيراخلاقي دانست.

يکي از مؤسسه‌هاي نظامي و امنيتي ايالات متحده آمريکا با اشاره به اقدام تيم رصد سايبري سپاه در انهدام وب‌سايت‌هاي مستهجن اعلام کرد: «ايران يکي از 5 کشور داراي ارتش سايبري است و اين تيم زير مجموعه‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.»

مؤسسه «ديفنس تک» (Defense Tech) از مؤسسه‌هاي نظامي و امنيتي ايالات متحده آمريکا با استناد به آمار دريافتي از سازمان اطلاعات آمريکا (CIA)، ايران را جزو پنج کشور دارنده قوي‌ترين نيروي سايبري معرفي کرده و تعداد نيروهاي سايبري سپاه را بيش از 2400 نفر به علاوه 12 هزار نفر نيروي ذخيره -مردمي- تخمين زده است. همچنين، ‌سازمان جاسوسي آمريکا- سيا - با اذعان به توانايي و ابتکار تيم رصد سايبري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ضمن اشاره به برخي مشخصه‌هاي ارتش سايبري ايران نوشت: «با اين آمارها مي‌توان تا حدي توانايي علمي ايران در نبرد سايبري را تخمين زد.»

مؤسسه «ديفنس تک» با تأکيد بر اينکه ارتش سايبري ايران زير مجموعه تيم رصد سايبري سپاه است، بودجه اين تيم را 76 ميليون دلار اعلام کرده است. قابل ذکر است پيش از اين مجله «فارين پاليسي» (چاپ آمريکا) اقدام‌هاي نيروهاي سپاه عليه وب‌سايت‌هاي مستهجن در فضاي سايبر را اقدامي بشردوستانه و به نفع حقوق بشر اعلام کرده بود.

فتنه عميق كليد خورد

اما موفقيت پروژه «شبكه مضلين» در برخورد با گردانندگان وب‌سايت‌هاي غيراخلاقي با ايام انتخابات همزمان گرديد و اخبار اين دستاورد بزرگ به خاطر همزماني با روزهاي داغ انتخابات پوشش چنداني در ميان رسانه‌ها پيدا نكرد. با پايان يافتن انتخابات و شروع فتنه بزرگ در كشور، مركز بررسي جرائم سازمان يافته‌ سپاه نيز خود را موظف ديد در اين ميدان ورود پيدا كند و به وظايف خود در قبال اين فتنه‌ بزرگ عمل نمايد. چراكه براساس طراحي‌هاي صورت گرفته توسط سرويس‌هاي جاسوسي كشورهاي بيگانه بخش بسياري از هدايت و انتقال اطلاعات اين فتنه از راه فضاي مجازي و شبكه اينترنت صورت مي‌گرفت.

البته زمان فتنه شرايط بسيار متفاوت‌تري نسبت به طرح مضلين داشت؛ زيرا براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته توسط سرويس‌هاي جاسوسي، بهترين برنامه‌ريزان و فعالان عرصه اينترنت دست به دست هم داده بودند تا برنامه‌هاي اين سرويس‌هاي فتنه‌گر در ايران اجرا شود. اما قدرت فني مرکز بررسي جرايم سازمان يافته‌ در کنترل، هدايت و رديابي و برخورد با سر نخ‌هاي داخلي اين شبکه‌ها به اندازه‌اي ماهرانه است که بسياري از ماهرترين فعالان اين عرصه با ابراز شگفتي نسبت به چگونگي تسلط نظام بر فعاليت‌هاي آنان اظهار مي دارند: «اگر حتي به اندازه چند درصد احتمال شناسايي شدن را مي دادند، هرگز وارد اين گرداب نمي شدند.»

بنابراين بر اساس طرح فتنه عميق، تعدادي از كاربران شبكه اينترنت كه اقدام به انتشار مطالب ضد نظام، توهين به مقام‌هاي كشور و همچنين زير سؤال بردن انتخابات مي‌كردند، دستگير شدند. راه‌اندازي و مديريت وب‌سايت‌هاي ضدامنيت كشور، ترويج و رواج اخبار كذب، تحريك احساس كاربران با نشر اكاذيب و اخبار دروغين مبني بر كشته شدن مردم و اهانت به رئيس جمهور و بسيج از راه قرار دادن اخبار و مطالب توهين‌آميز، بخشي از جرائم مديران اين پايگاه‌هاي اينترنتي است.

«مرصادي» ديگر در سپاه سايبري
اما پس از پروژه شبكه مضلين و پروژه فتنه عميق، مركز بررسي جرائم سازمان يافته سپاه پاسداران در اقدام بي‌نظير ديگري كه بيان‌كننده توانايي بالاي اين مجموعه در زمينه جنگ سايبري است؛ اقدام به سرنگوني شبكه‌هاي انتشار فيلترشكن تحت عنوان «ايران پراكسي» كرد و در كنار اين موضوع موفق شد اسنادي جديد، از دخالت و همكاري منافقين، آمريكا و مجموعه فعالان حقوق بشر كشف و منتشر كند كه اين پروژه، «مرصاد» نام گرفت.

اين پروژه درسال 2006 ميلادي درحالي صورت گرفت كه طرح «بي‌ثبات‌سازي ايران» توسط سازمان سيا تهيه و با اختصاص بودجه 400 ميليون دلاري توسط كنگره آمريكا، با دستور «بوش» ابلاغ و عملياتي شده بود. راه‌اندازي نوع جديدي از «جنگ اطلاعاتي» موسوم به جنگ «سايبري» در دستور كار دولت آمريكا قرار گرفت كه با استفاده از عوامل گروهك‌هاي ضدانقلاب از جمله منافقين، سلطنت‌طلبان و برخي گروهك‌‌هاي ديگر، مورد توجه آمريكايي‌ها قرار گرفت. در اين راستا تأسيس شبكه‌اي موسوم به «ايران پراكسي» از جمله مهم‌ترين اقدام‌هاي صورت گرفته در اين سال است كه با بودجه‌اي بالغ بر 50 ميليون دلار توسط سازمان سيا و تحت پوشش دفتر (IBB) وزارت امور خارجه آمريكا فعال گرديد.
تخليه بانك‌هاي اطلاعاتي كشور، نفوذ و خرابكاري در وب‌سايت‌هاي اينترنتي ايران، مبارزه با فيلترينگ در داخل كشور، ايجاد امنيت براي كاربران شبكه مجازي عليه جمهوري اسلامي ايران و ايجاد بستر ارتباط امن تلفني و ديتا براي مصاحبه با راديو فردا، راديو زمانه، شبكه‌ تلويزيوني صداي آمريكا (VOA) و ساير رسانه‌هاي غربي، در زمره مأموريت‌هاي شبكه ايران پراكسي بود.
مجموعه «فعالان حقوق بشر»، مجموعه‌اي ويژه در روند فعاليت‌هاي حقوق بشري در ايران به شمار مي‌رود. اين مجموعه از اواخر سال 1384 فعاليت خود را آغاز و در نوروز سال 1385 تحت عنوان مجموعه فعالان حقوق بشر به طور رسمي، اعلام موجوديت نمود.
«کيوان رفيعي» عضو سازمان سيا و از اعضاي اصلي سازمان منافقين به عنوان دبير مجموعه فعالان حقوق بشر، در تشريح روند شکل‌گيري اين گروه اعتراف مي‌کند: «عنوان مذکور با هدف جلوگيري از ايجاد حساسيت براي‌ نيروهاي امنيتي انتخاب شده است، چرا که عناويني مانند سازمان و از اين قبيل، نياز به تأييد رسمي داشته و حساسيت‌برانگيز است.»

در بررسي فعاليت‌هاي مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به صورت مستقيم و غيرمستقيم رد پاي سازمان منافقين مشاهده مي‌شود. شيوه‌هاي به کار رفته در فعاليت‌هاي اين مجموعه، دقيقاً تداعي‌کننده سبک فعاليت اين سازمان تروريست است. رعايت اصول امنيتي در تشکيل گروه و نامگذاري اعضا، به اعتراف دبير کل آن و نيز تمهيدات گسترده حفاظتي در گزينش اوليه‌ اعضا، از جمله مواردي است كه در پرونده اين گروه به چشم مي‌خورد. کارشناسان امنيتي بر اين باورند كه انجام چنين اموري جز با دارا بودن پشتوانه فعاليت‌هاي حرفه‌اي جاسوسي، ممكن نخواهد بود.

بخش ديگري از يافته‌هاي پروژه مرصاد حاکي از فعاليت گسترده سازمان منافقين در فضاي سايبري و آموزش و تدوين اصول مبارز‌ه‌هاي مجازي و براندازانه در تقابل با نظام جمهوري اسلامي است. در روش‌هاي نوين ابلاغ شده از سوي سران اين گروهک تروريست رگه‌هايي از ادعاهاي مضحک حقوق بشري ديده مي‌شود و اين نشانگر اتخاذ رويکردي جديد در فعاليت‌هاي سازمان است. اما ارتباط مجموعه فعالان حقوق بشر با سازمان منافقين، محدود به ارتباط غيرمستقيم نبوده است. رصد اطلاعاتي مركز بررسي جرائم سازمان يافته سايبري سپاه، اسناد انکارناپذيري را از برقراري رابطه مستقيم بين اين دو مجموعه، نشان مي‌دهد. کيوان رفيعي علاوه بر تردد مستمر به مقر سازمان منافقين در كشور عراق -قرارگاه اشرف- ارتباط‌ گسترده‌اي از راه رابطين متعدد با سازمان دارد. «الهه كمالي» با اسم مستعار «زهره» از مهم‌ترين رابط‌هاي وي با سازمان است. يکي از مهم‌ترين سرپل‌ها براي ارتباط و اتصال اوليه به سازمان، حضور فردي به نام «سيد جمال حسيني» در مسئوليت روابط عمومي مجموعه فعالين حقوق بشر است. سيد جمال حسيني با نام مستعار «اسفنديار بهار مس» به اعتراف خود، در کمپين پناهندگان سياسي ترکيه بوده و از اعضاي سازمان منافقين است. او خطاب به «دلجو» مسئول پناهندگان سياسي سازمان ملل در ترکيه مي‌گويد: «من هوادار سازمان مجاهدين خلق بودم و يک سال با شوراي مقاومت ملي همکاري کرده‌ام و دو بار به صورت غيرقانوني وارد کشور عراق شده و به قرارگاه اشرف رفته‌ام.»

گفتني است اسناد بي‌شمار مكشوفه در اين پرونده، نشان از آن دارد كه ارتباط گسترده و ارگانيک مجموعه فعالان حقوق بشر با سازمان منافقين به صورت مستمر و با حمايت‌هاي مالي مستقيم بوده است. تنها در بخشي از كمك‌هاي مالي سازمان منافقين به سركرده اين گروه كه توسط كنترل ارتباط پست‌الكترونيكي اين فرد با «زهره» كشف شده است، «ماهانه مبلغ 2000 دلار» از سوي سازمان به حساب وي در بانك كشاورزي، واريز مي‌شده است. با اين نوع کمک‌هاي مالي است که اعضاي مجموعه مانند «احمد باطبي» كه از محكومين سابقه‌دار امنيتي مي‌باشد در فرصت مرخصي زندان با واسطه‌گري گروهك تروريست كومله به راحتي از کشور خارج و با چند مسير به آمريكا منتقل مي‌شود و در موارد متعددي با هويت‌هاي جعلي به کشور تردد مي‌کند.

نكته حايز اهميت ديگري كه در اين پرونده به چشم مي‌خورد، جعل حرفه‌اي و گسترده‌ اسناد هويتي براي اعضاي گروه است. تهيه‌ هويت جعلي از راه جعل گذرنامه، شناسنامه و... تنها از عهده تشکيلات سازمان‌يافته‌اي بر مي‌آيد که سال‌ها در اين زمينه، فعاليت جاسوسي داشته باشد. نقش اين نوع هويت‌سازي جعلي در پوشش فعاليت‌هاي کيوان رفيعي نيز قابل توجه است.

علاوه بر اين، مجموعه فعالين حقوق بشر به سهولت از اسناد طبقه‌بندي‌شده‌اي استفاده کرده‌اند که نمايانگر فعاليت‌هاي جاسوسي گسترده و پيچيده اين گروه با هدف‌گذاري در مراكز حياتي نظام است.
«جاسوسي هسته‌اي» در صدر فهرست اين جرائم قرار داشته و به شيوه‌هاي بسيار پيچيده انجام شده است. به عبارت دقيق‌تر، ابزار‌هاي جاسوسي عوامل گروهك نفاق در داخل کشور و نفوذ آنها در بخش‌هاي مهم و حساس، در يك دوره هدفمند به ياري مجموعه فعالين حقوق بشر آمده تا بدين وسيله بتوانند اخبار و اطلاعات مورد نظر سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي و مجامع حقوق بشري را توليد نمايند.

ذکر اين نکته نيز ضروري است که مجموعه مورد نظر در پوشش‌دهي به فعاليت‌هاي سازمان‌هاي تروريست، علاوه بر منافقين- که عامليت مستقيم آنها را بر‌عهده دارد- با گروهک‌هاي تروريست نام‌و‌نشان‌دار ديگر مانند «گروهک ريگي» و «انجمن پادشاهي» هم در ارتباط بوده و حمايت لازم سياسي و اطلاعاتي را تدارک مي‌ديده است. تماس «دفتر لندن انجمن پادشاهي» با شخص کيوان براي پيگيري سرنوشت يكي از اعضاي ربوده شده به نام «فرود فولادوند» در راستاي اين نوع ارتباط‌ها بوده است.

سايبر به دنبال داركوب‌ها
پروژه‌هاي مضلين، ‌فتنه عميق و مرصاد جزو پروژه‌هاي برجسته مركز جرائم سازمان يافته سپاه پاسداران است كه تاكنون اخبار و اطلاعات آنها منتشر شده است؛ اما در كنار اين مجموعه‌ها، مركز در حال اجرا و اتمام پروژه‌اي ديگر با عنوان «شبكه داركوب» است كه اگرچه لينك اين پروژه بر روي وب‌سايت مركز قرار گرفته، اما به دليل مسائل امنيتي و داشتن ارتباط با ساير پرونده‌ها و متهمان از انتشار اطلاعات آن خودداري شده است. اما بدون شك در آينده نزديك، شاهد انتشار اخبار خوشي در اين زمينه خواهيم بود. چراكه به گفته كارشناسان اين مركز، پروژه داركوب نيز يكي از طرح‌هاي بزرگ مركز جرائم سازمان يافته سپاه است كه باعث بهت سرويس‌هاي سايبري ديگر كشورها خواهد شد.

بهره‌برداري صحيح و سودمند از فضاي مجازي و اينترنت مستلزم رعايت هنجارهايي است كه تخطي از آنها مي‌تواند باعث آسيب‌هايي شود و برخي از آنها حتي موجب جرم‌انگاري و مجازات مي‌گردند. با اين حال، چنانچه به كاربراني كه همانند كودكي نوپا در اين درياي بيكران رها هستند، آموزش‌هاي صحيحي داده نشود، بدون شك درگير مسائل مجرمانه در اين شبكه خواهند شد.

بنابراين لازم است خانواده‌ها بدون در نظرگيري حضور مقتدرانه سپاه در عرصه سايبري، براي برقراري نظم و امنيت در اين حوزه، خود اقدام به آگاه‌سازي جوانان براي پيشگيري از جرم كنند. تشكيل مركز جرائم سازمان يافته سپاه بيان‌كننده حقيقت اوج گرفتن درگيري‌ها در خاكريزهاي ميدان نبرد نرم است؛ نبردي كه هر روز ابعاد تازه‌تري از آن افشا و در كنار آن خبرهاي پيشرفت سنگر ‌به ‌سنگر نيروهاي خودي منتشر مي‌شود. بدون شك در زمان نواخته شدن مارش جنگ نرم توسط دشمنان، سلاح‌هاي گوناگوني توسط آنان عليه جمهوري اسلامي ايران به كار گرفته مي‌شود و حتي ابعاد كار به حدي جدي است كه دشمنان با سازماندهي تمامي امكانات خود نبرد تن ‌به ‌تن را از راه نيروهاي داخلي آغاز كرده‌اند. نيروهايي كه پيش از اين در جريان ادامه قدرت نرم دشمن ذهن‌هايشان به اسارت درآمده بود و با مسخ‌شدن افكارشان به عنوان سربازان جبهه مقابل، فعاليتي تخريبي را عليه نظام در پيش گرفته‌اند.

حال، سؤال اصلي اين است كه ستاد فرماندهي جنگ نرم دشمن چگونه در حالت جنگي با اين نيروهاي داخلي ارتباط برقرار مي‌كند؟
جواب سؤال را مي‌توان در پشت دستگاه‌هاي رايانه‌اي كه امروز به عنوان سلاحي دوگانه از آن بهره‌برده مي‌شود، يافت و آن چيزي نيست جز شاهراه ارتباطي اينترنت. شكي نيست كه شبكه جهاني اينترنت در اين اواخر، حوزه توسعه خود را به خانه اكثر ايرانيان رسانده است و يكي از راه‌هاي انتقال دستور‌ها به نيروهاي نفوذي داخل ايران به شمار مي‌رود؛ اما اين تمامي ماجرا نيست، چرا كه طرف مقابل نيز با وقوع اين جريان‌ها بيكار ننشسته و درصدد پدافند و متوقف كردن اين حمله‌ها برآمده و مانع انتقال پيام مستقيم به نيروهاي داخلي دشمن شده است.

از اين ‌رو عمليات آفند و پدافند نيروهاي خودي و نيروهاي دشمن با شدت هرچه بيشتر در جبهه شبكه اينترنت ادامه دارد. اما در اين ميان، نبرد به آفند و پدافند در اينترنت محصور نمي‌شود، بلكه نيروهاي داخلي با استفاده از سلسله عمليات‌هاي پيچيده امنيتي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، برخي متهمان و عناصر مرتبط و مؤثر با اين حمله را شناسايي و دستگير كرده‌اند كه از جمله نمونه‌هاي بارز آن، مي‌توان به دستگيري اعضاي شبكه مضلين كه در زمينه وب‌سايت‌هاي ضداخلاقي فعاليت مي‌كردند يا دستگيري 30 عضو شبكه‌هاي جنگ سايبري كه به تازگي خبر آن منتشر شد، اشاره كرد. قدرت نيروهاي داخلي براي متوقف كردن آفندهاي جنگ نرم در حوزه اينترنت به ‌حدي زياد است كه خود مديران و گردانندگان اين شبكه عظيم جهاني را نيز، به تعجب واداشته است. اين موضوع نشان‌دهنده اشراف و برتري كامل نيروهاي امنيتي ايران چه در حوزه جنگ‌هاي واقعي و چه در حوزه جنگ‌هاي سايبري است كه در سايه هشدارهاي لحظه‌شناسانه رهبر معظم انقلاب پيرامون جنگ‌نرم، تحقق پيدا كرده است.


روزنامه جوان