Gerdab.IR | گرداب

معاون وزیر اطلاعات مطرح کرد؛

آسیب‌های امنیتی در فضای سایبری

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۰

آسيب‌هاي امنيتي بسياري در فضاي سايبري وجود دارد. ما مجبور هستيم براي محفوظ ماندن از اين آسيب‌هاي امنيتي، محدوديت‌هايي را ايجاد كنيم.

به گزارش گرداب، "گرامي" ـ معاون وزير اطلاعات ـ عصر چهارشنبه در نشست مقدماتي "اجلاس جوانان و بيداري اسلامي" گفت: «بعد از شروع تحولات بيداري اسلامي تمام ارگان‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران با تمام توان در اين عرصه با توجه به ظرفيت‌ها فعاليت كرده و به پيشرفت اين حركت كمك كرده‌اند. در همين راستا دستگاه اطلاعاتي كشورمان نيز بر اساس ماهيتش به مقابله با فعاليت كشورهايي كه برای جلوگيري از ادامه‌ي روند بيداري اسلامي فعاليت مي‌كنند پرداخته و در زمينه‌هاي امنيتي و سايبري تلاش كرده است تا عرصه براي بيداري اسلامي باز شود.»

او با بيان اين‌كه غرب و آمريكا نسبت به تحولات بيداري اسلامي يك راهبرد سه ‌لايه اتخاذ كرده بودند، اضافه كرد: «بر اساس اين راهبرد سه لايه، در اولين لايه، آمريكا به حمايت از اصلاحات و مقابله با هرگونه انقلاب و تحركات پرداخته و در لايه‌ دوم تلاش براي تفسير سكولار انجام مي‌شود و در لايه‌ سوم جلوگيري از مدل شدن انقلاب اسلامي ايران انجام گرفته است كه در اين راستا برنامه‌هاي گسترده‌اي انجام گرفته كه اولين گام آن حركت 25 بهمن سال 1389 بود كه تلاش مي‌كردند ايران را در داخل مشغول كنند تا به ميزان مشغول‌سازي نظام در داخل، از ايفاسازي نقش فعال از سوي ايران در كشورهاي ديگر جلوگيري شود.»

گرامي ادامه داد: «پس از اين اتفاق، غربي‌ها تلاش كردند كه دستان مقاومت را در منطقه از كار بيندازند. به همين دليل تحولات در سوريه از اوايل سال 90 آغاز شد و با ايجاد يك بحران‌سازي در اين كشور، از مرزهاي شرقي و غربي سلاح وارد شده و گروه‌هايي از القاعده براي انجام شورش‌هاي مختلف وارد اين كشور شدند. آمريكايي‌ها يك اقدام گسترده‌ پيچيده‌ عملياتي را در سوريه انجام دادند تا بتوانند دست اول مقاومت را از كار بيندازند و از سوي ديگر در بحرين مدلي ايجاد كردند كه مشابه مدل امنيتي كرانه باختري بود كه بر اساس اين مدل تمام ارتباطات بخش‌هاي مختلف با پايتخت مانند اينترنت و تلفن قطع مي‌شود كه اين اقدام در مصر اتفاق افتاد. در اين هنگام وظيفه‌ دستگاه اطلاعاتي اين بود كه با همه‌ هجمه‌هاي وارده از سوي غرب مقابله كند و ارتباطات از كار افتاده را درست كند.»

معاون وزير اطلاعات با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه درباره‌ بيداري اسلامي گفت: «در اوج انقلاب مصر فرمايشات مقام معظم رهبري به طور همزمان به صورت پيامك صوتي به اشكال گوناگون براي مردم مصر پخش شد كه اين اقدام بسيار سخت بود. بر همين اساس دستگاه امنيتي وظيفه‌ سنگيني داشت. از سوي ديگر دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا، صهيونيسم و برخي از اعراب تلاش مي‌كردند با جريان‌سازي، شخصيت‌پروري، نخبه‌سازي و انحراف‌سازي از بيداري اسلامي جلوگيري كرده و با آن مقابله كنند. اين در حالي است كه بيداري اسلامي يك واقعيت بوده و در صحنه حضور دارد.»

گرامي با بيان اين‌كه در حال حاضر با مقابله‌هاي انجام گرفته آرامش نسبي به وجود آمده است، ادامه داد: «امروز در صحنه‌ بيروني دو گفتمان درباره‌ اسلام وجود دارد؛ يكي اسلام انقلاب اسلامي جمهوري اسلامي ايران و ديگري اسلام مدل تركيه است. آمريكايي‌ها و صهيونيستي‌ها تلاش مي‌كنند كه مدل اسلام تركيه در كشورهاي در حال تحول برقرار شود. بر همين اساس در دو ماه اخير هشت سناريو از سوي غربي‌ها درباره‌ ايران عملياتي شده كه به لطف خداوند هيچ‌يك تحقق نيافته است.»

وي افزود: «آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند با ايجاد ايران‌هراسي در افكار عمومي، مدل اسلام انقلاب ايران را ضايع كنند. بيداري اسلامي ظرفيت‌هاي بسيار عظيمي دارد كه مي‌تواند براي انقلاب اسلامي ايران مفيد واقع شود.»

معاون وزير اطلاعات هم‌چنين در پاسخ به سئوالي درباره‌ فيلترينگ‌هاي انجام شده در فضاي سايبري ايران گفت: «آسيب‌هاي امنيتي بسياري در فضاي سايبري وجود دارد. ما مجبور هستيم براي محفوظ ماندن از اين آسيب‌هاي امنيتي، محدوديت‌هايي را ايجاد كنيم؛ زيرا دشمنان با وارد كردن ويروس‌هايي مي‌توانند باعث تخليه اطلاعاتي شده و يا ضربات جدي وارد كنند. به طور مثال به تازگي دو ويروس از سوي مسئولان دستگاه امنيتي شناسايي شده كه با تلاش‌هاي شبانه‌روزي از ضربه زدن آن‌ها به فضاي سايبري ايران جلوگيري شد.»

معاون وزير اطلاعات درباره‌ سرنوشت امام "موسي صدر" گفت: «اطلاعات درباره‌ امام موسي صدر ضد و نقيض است و به دليل اين‌كه كساني كه در موضوع امام موسي صدر در ليبي مطلع بودند سر به نيست شدند، اطلاعات ميداني وجود ندارد اما قرائن حاكي از شهادت ايشان است.»

گرامي درباره‌ شهادت يكي از دانشمندان هسته‌اي در هفته‌ گذشته اظهار كرد: «تدابير زيادي براي جلوگيري از عمليات تروريستي انجام شده است. در دستگاه اطلاعاتي موارد متعددي از ترور در طول سال و حتي در ماه‌هاي اخير شناسايي و با آن‌ها مقابله شده است. در ميان اين حجم عظيم عمليات تروريستي ممكن است حوادثي رخ دهد اما به اميد خدا به هيچ عنوان اجازه داده نمي‌شود كه خون شهداي كشورمان پايمال شود.»

او با اشاره به دستگيري قاتل دكتر "علي‌محمدي" يكي از دانشمندان هسته‌اي، اضافه كرد: «قاتل دكتر علي‌محمدي صاحب تجهيزاتي بود كه در نوع خود جديدترين نوع بودند و با اقدامات پيچيده‌اي توانسته بود اين حادثه‌ تروريستي را انجام دهد.»

منبع: ایسنا