Gerdab.IR | گرداب

در دوازدهمين همايش هرتزليا چه گذشت؟

تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

پرونده ايران، نحوه تعامل با بیداری اسلامی و دستور کار رژیم صهیونیستی، اروپايي و آمريکايي براي ايجاد ائتلاف با برخي رژيم هاي عربي بر ضد ايران از مسائلي بود که در اين همايش مطرح شد.

گرداب- همايش امنيتي سالانه "هرتزليا" به عنوان يکي از مهم ترين همايش‌هاي امنيتي- راهبردي رژيم صهيونيستي با هدف کمک به اين رژيم براي شناختن اهداف امنيتي اطراف و نحوه تعامل با آنها در سرزمين‌هاي اشغالي است که دوازدهمين دوره آن اواخر ژانويه آغاز به کار کرد.

در اين همايش نيمه محرمانه که در بايکوت محض خبري کار خود را به پایان رساند تعداد زيادي از سران سياسي، نظامي و اقتصادي رژيم صهيونيستي شرکت داشتند و علاوه بر صهيونيست‌ها، طبق معمول تعداد قابل توجهي از مقامات بين‌المللي مطرح شامل تعدادي از نخست وزيران و وزيران اروپايي و مسئولان ارشد برخي مؤسسات و سازمان‌هاي اقتصادي جهان که اغلب آنان از اعضاي لژهاي گوناگون فراماسونري جهاني هستند نيز حاضر شدند.
 
اهداف همايش هرتزليا چيست؟
بررسي اوضاع جهان و منطقه پيرامون سرزمين‌هاي اشغالي از ديدگاه اقتصادي، امنيتي و سياسي به عنوان يکي از اهرم هاي تاثيرگذار در عرصه سياست خارجي اين رژيم مهم ترين برنامه کاري اين نشست را تشکيل مي دهد. اين را مي توان جزء سرفصل هاي اصلي اين اجلاس در 11 سال گذشته دانست؛ اما با تغييرات ويژه اي که در موازنه قدرت در منطقه و جهان در سال جاري به سود جبهه کشورهاي اسلامي و به ضرر جبهه غرب و ناتو به وجود آمد و همچنين با افزايش نگراني هاي امپرياليسم نسبت به اوضاع اقتصادي و سياسي جهان مي توان گفت که موضوع مطرح در اين نشست تغيير ماهوي نسبت به نشست هاي گذشته داشت.

نکته جالب اينجاست که با وجود انقلاب هاي عربي و موج بيداري اسلامي در منطقه و همچنين بحران اقتصادي در جهان که همگي تأثيرات شگرفي در افزايش شيب سقوط صهيونيست ها دارد، باز هم موضوع چگونگي مقابله با اقتدار روزافزون جمهوري اسلامي ايران و نحوه تقابل با اين کشور که سخنران افتتاحيه اين همايش از آن با صراحت با عنوان "زلزله هاي سياسي و اجتماعي در خاورميانه" نام برد، مهم ترين دستورکار اين همايش بود که اين نشان مي دهد که بر خلاف ادعاي رسانه هاي صهيونيستي، سران اين رژيم، ماهيت بيداري اسلامي را برگرفته از آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران مي دانند و مي خواهند با سرمنشأ اين تحول عظيم در منطقه و جهان مقابله کنند.

"تحسين الحلبي"، کارشناس فلسطيني مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با پايگاه خبري "الانتقادنت" فاش کرد که مهم ترين مسئله‌اي که در همايش امسال ايجاد شد، پرونده ايران و نحوه تعامل با بیداری اسلامی بود و دستور کار اسرائيلي، اروپايي و آمريکايي براي ايجاد ائتلاف با برخي رژيم هاي عربي بر ضد ايران از ديگر مسائلي بوده که در اين همايش مطرح شده است.

ايجاد راهکاري براي رسانه هاي پيرو سياست هاي صهيونيست ها در زبان عربي از ديگر مسائل مورد بررسي در اين نشست است. اسرائيل از اين طريق مي خواهد افکار عمومي عربي را براي ايجاد دشمني با ايران تحريک کند و از سوي ديگر فتنه مذهبي و طايفه اي در ميان کشورها و ملت هاي منطقه ايجاد کند که اين دو، از مهم ترين خواسته هاي اسرائيلي ها در تعامل با امت اسلام است.

رژيم صهيونيستي همچنين از طريق شرکت دادن برخي شخصيت هاي عربي در اين همايش تلاش کرد تا ايران را به جاي رژيم صهيونيستي به عنوان دشمن اصلي اعراب نشان دهد. طبق معمول، برخي از سازمان ها و کشورهاي خائن غرب مانند قطر و اردن، برخي تشکل هاي مصر و تشکيلات خودگردان فلسطين به رياست "ابومازن محمود عباس"، با اين خواسته موافقت کرده و نمايندگاني را به اين نشست اعزام کردند.

شخصيت هاي وابسته عربي همچنين با حضور خود تلاش کردند در راستاي منافع صهيونيسم، اين گونه وانمود کنند که بيداري اسلامي با عادي سازي روابط و سازش با رژيم اشغالگر در تعارض نيست!

اوضاع اقتصادي جهان و تأثير آن بر رژيم صهيونيستي، ارزش راهبردي کنوني رژیم صهیونیستی براي آمريکا، نحوه ادامه حمايت از منافع آمريکا در منطقه و همچنين پرونده کشمکش هاي سياسي و نظامي و امنيتي ميان تل آويو  واشنگتن از يک سو و ايران در طرف مقابل و همچنين جنبش هاي مقاومت مانند حزب الله و حماس و تأثير آنها در تحولات مربوط به بيداري اسلامي، از مهم ترين مسائل مطرح شده در اين همايش بود.
 
 
سايه نابودي و فروپاشي حاکم بر فضاي همايش هرتزليا
"دني روچيلد"، رئيس همايش امنيت راهبردي هرتزليا در سرزمين هاي اشغالي در سخناني در مراسم افتتاحيه اين همايش گفت که در سال 2011 ميلادي، مجموعه حوادث نگران کننده اي به وقوع پيوست و تحولات راهبردي را در همسايگي اسرائيل ايجاد کرد.
 
وي که علاوه بر صهيونيست بودن، از سران فراماسونري است در سخنراني آغازين همايش هرتزليا، با اشاره به اين موضوع تأکيد کرد که به اين ترتيب، اين همايش سه محور اساسي را مدنظر قرار خواهد داد که با امنيت راهبردي اسرائيل ارتباط دارد؛ اين سه محور شامل "بحران روز افزون اقتصادي در جهان"، "زلزله هاي سياسي و اجتماعي در خاورميانه" و "تحولات جهاني در قبال قدرت هاي بزرگ غيرنظامي" است.

روچيلد که پس از اعلام رسمي خبر تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا سخن مي گفت، تأکيد کرد که بحران جهاني اقتصاد در سال جاري ميلادي بيشتر نيز خواهد شد و اين موضوع باعث مي شود تا تغييراتي در موازنه جهاني قدرت و سياست هاي کشورهاي بزرگ در قبال خاورميانه ايجاد شود؛ آمريکا نيز سياست هاي آينده خود را در قبال آسيا قرار داده و اروپا در تلاش براي توقف خطرات ناشي از بحران اقتصادي و مالي غرق شده است.

وي ادامه داد که در اين شرايط، خطرات طرف هاي مخالف با واشنگتن و دشمن با تل آويو در تمامي حوزه ها بيشتر شده است.
 
روچليد، دو کشور "ايران" و "سوريه" را "خطرناک‌ترين جبهه در برابر اسرائيل" اعلام کرد و بدون اشاره به تغييرات سريع به سود اسلامگرايان در ديگرکشورهاي عربي مدعي شد که تمامي کشورهاي عربي غير از اينها، از اقدامات خصمانه عليه اسرائيل عقب‌نشيني کرده اند.

اين ژنرال صهيونيست، نياز رژیم صهیونیستی به آمريکا در اوضاع کنوني را مهم‌ترين عامل تضمين‌کننده موجوديت اين رژيم و بيشتر از هر زماني از آغاز سال 1948 ميلادي تاکنون ناميد و تأکيد کرد که با وجود پايبندي راهبردي آمريکا به حمايت از اسرائيل اما اين کشور اسرائيل را سرباري راهبردي براي خود مي داند.

پيش‌بيني هاي رئيس همايش هرتزليا از اوضاع آينده منطقه
1. آرزوهاي اسرائيل براي عادي سازي روابط عربي و تحريک برخي کشورها عليه اسرائيل به پايان برسد.

2. هيچ تحرکي از سوي تشکيلات خودگردان در روند سازش مشاهده نخواهد شد که اين مشکلات اسرائيل را در قبال اروپا و جهان بيشتر خواهد کرد که شايد به همين علت است که آمريکا و اسرائيل، اردن را به عنوان ميانجي در اين زمينه مطرح کرده اند و مي‌خواهند اين کشور را ميزبان مذاکرات دوجانبه اسرائيل و فلسطين قرار دهند.

3. قواعد بازي اسرائيل و نقشه راه آن در ابعاد منطقه اي و جهاني با تغيير مواجه خواهد شد، با اينکه روند رو به رشد تجهيز اسرائيل به جنگ‌افزارهاي مختلف ادامه دارد اما با شرايط کنوني بايد اين روند براي مقابله با طوفان هاي آينده بيشتر شود تا اسرائيل کمترين خسارت ها را از اين روند بپذيرد.

روچيلد همچنين به برآورده نشدن خواسته هاي اسرائيل در سال 2011 ميلادي، مبني بر رها شدن از دست "سوريه" و "مقاومت" و "ايران" اشاره کرد و گفت که تا زماني که اين محورها به قدرت خود در زمينه هاي نظامي، منطقه اي و افزايش سطح حمايت از ائتلاف هاي بين المللي چه در آسيا و چه در آمريکاي لاتين ادامه مي دهند، اين روند سهم زيادي را در افزايش شکاف منطقه اي و جهاني ميان آمريکا و اسرائيل از يک سو و محور مقاومت و بازدارندگي از سوي ديگر، ايجاد خواهد کرد و اين موضوع، تحول بزرگي را در ايجاد نظم نوين جهاني به نفع اعراب و مسلمانان و مسائل آزادي‌بخش آنها به اين طرفي ها بشارت مي دهد.
 
نماينده قطر در همايش هرتزليا چه نقشي داشت؟
با وجود اينکه در پي انقلاب‌هاي منطقه‌اي و ترس سران حاکم بر کشورها از شرکت‌دادن نمايندگان خود در اين همايش، سطح حضور اعراب در اين نشست ساليانه کاهش يافته بود اما همچنان کشورهاي عربي خائني بودند و هستند که بدون اهميت دادن به خواسته ملت هاي خود، به طرح هاي صهيونيستي درمنطقه پاسخ مثبت داده و نهايت همکاري را با آنها داشته باشند.
 
"تحسين الحلبي" در اين زمينه تأکيد مي کند که ماهيت شرکت‌کنندگان در اين همايش نشان از بروز يک محور جديد ائتلاف با اسرائيل دارد که از پايتخت قطر آغاز شده و با عبور از پايتخت اردن به مقر تشکيلات خودگردان در رام الله ختم مي‌شود.

شخصيت‌هاي عرب حاضر در همايش و سوابق آنها
1. امير حسن بن طلال؛ وي از سال 1965 تا 1999 ميلادي، وليعهد اردن بوده است. او فرزند کوچک "امير طلال" بوده است.

2. "صائب عريقات"؛ وي مذاکره‌کننده ارشد فلسطيني در روند سازش با رژیم صهیونیستی از سال 1996 ميلادي تاکنون است و نقش ويژه اي در افزايش عمر اين محتضر داشته است. او همواره به عنوان يکي از پايه هاي اصلي مذاکرات ميان فلسطين و رژیم صهیونیستی که منجر به امضاي توافق اوسلو شد نيز حاضر بود و البته در 12 فوريه سال 2011 ميلادي پس از به بن بست رسيدن روند مذاکرات از سمت خود استعفا داد.

3. "رياض الخوري"؛ اقتصاددان اردني و متخصص در زمينه مسائل خاورميانه و شمال آفريقا از ديگر شرکت کنندگان اين نشست بود.

4. "سلمان شيخ"؛ تحليل‌گر قطري و مدير مرکز بروکينگز دوحه است. او تحليل‌گر مرکز مطالعات سياست‌هاي خاورميانه‌اي "سابان" وابسته به "بروکينگر" نيز هست. سخنراني وی حول محورهای: راه‌حل هایي جهت آنچه که آن را "درگيري در خاورميانه" می‌توان نامید و "فرصت دادن به حماس در زمينه يافتن دوستاني در خارج از دمشق".

5. "توني بدران"؛ وي تحليل‌گر آمريکايي ـ لبناني در مسائل مربوط به سياست هاي "سوريه" و "لبنان" در مؤسسه "دفاع از دموکراسي" است. اين مؤسسه آمريکايي از سوي لابي رژیم صهیونیستی و نومحافطه کاران آمريکا به عنوان يک مؤسسه نژادپرست عليه اعراب فعاليت مي کند.

6. "شريف الديواني"؛ اقتصاددان مصري و رئيس شرکت "المرصد" و مدير اداره خاورميانه در همايش داووس است. او نيازي به تعريف ندارد چرا که با اقداماتش هيچ حيثيت ملي يا جايگاه مردمي در مصر براي خود باقي نگذاشته است. او در مورد موازنه قدرت ميان کشورهاي اسلامي در خاورميانه و سناريوهاي منطقه در سال 2020 ميلادي سخنراني کرد.

7. خانم "بشارير فاهوم جيوسي"؛ از فلسطينيان ساکن اراضي 1948 ميلادي و از مؤسسه يهودي عربي دانشگاه صهيونيستي "حيفا" است و رياست شوراي اداري اين دانشگاه را نيز بر عهده دارد. او به طور ويژه، بر اختلاط اعراب با جامعه رژیم صهیونیستی و ايجاد فعاليت هاي مشترک ميان دانشجويان يهودي و عرب کار مي کند. وی در اين همايش در مورد "اقتصاد اسرائيل" سخنراني کرد.

8. "ناهض خازم"؛ رئيس شهرداري شهر شفا عمر در منطقه الجليل غربي واقع در شمال فلسطين اشغالي است. خازم در زمينه اختلاط اعراب در منطقه الجليل در جامعه رژیم صهیونیستی فعاليت مي کند و در اين نشست در زمينه "اولويت هاي توسعه در منطقه الجليل" سخنراني کرد.
 
همايش هرتسليا مانند هميشه با اين حضار و اين دستورکارها و اين محورها به پايان رسيد اما بايد منتظر ماند و ديد که آيا سياست‌هاي مطرح‌شده و مصوب در اين همايش، به اجرا نزديک خواهد شد، يا مانند محورهاي سال 2011 ميلادي و بر خلاف تمام پيش بيني ها و مصوبات همايش پارسال، بار ديگر هم به رسوايي تازه و شکستي جديد کشيده مي‌شود؟

منبع: مشرق