Gerdab.IR | گرداب

انگلیس آن‌لاین جاسوسی می‌کند

تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

دولت به دنبال جزئیات پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی، سایت‌های بازدیدشده، تبادلات فیس‌بوک و توئیتر حتی چت‌های حین بازی‌های آن‌لاین است.

به گزارش گرداب، آژانس‌های امنیتی انگلیس برای تصویب قانونی فشار می‌آورند که اجازه می‌دهد، اطلاعات خصوصی زیادی جمع‌آوری و ذخیره شود. "برادر بزرگ" از تماس‌های شما، سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید و بازی‌های ویدئویی آن‌لاین شما مطلع خواهد شد.

دولت به دنبال جزئیات پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی، سایت‌های بازدیدشده، تبادلات "فیس‌بوک" و "توئیتر" حتی چت‌های حین بازی‌های آن‌لاین است.

بر اساس این ابتکار که "برنامه توسعه توانمندی‌های ارتباطاتی" نام گرفته است، اطلاعات به مدت یک سال ذخیره شده و در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی قرار می‌گیرد.

این طرح امنیتی از سرویس‌دهندگان اینترنتی، شرکت‌های مخابرات، و شرکت‌های ارتباطات سیار می‌خواهد تا پلیس مشتریان خود شده و با تروریسم مبارزه کنند.

محتویات پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی ضبط نخواهد شد اما بخش اعظم اطلاعات دیگر نظیر منطقه جغرافیای حضور افراد ثبت و ضبط می‌شوند.

این طرح را وزرات کشور انگلیس با همکاری سرویس اطلاعاتی کشور MI5، سرویس اطلاعات خارجی MI6، و قرارگاه ارتباطات دولتی که مسئول اطلاعات مربوط به سیگنال‌های دولت و ارتش انگلیس است تدارک دیده‌اند.

فعالان حقوق بشر نگران سوءاستفاده‌های احتمالی از این نظارت و نیز تهدیدهای مربوط به نفوذ هکرها به جایگاه داده‌ای که این اطلاعات را ذخیره می‌کند، هستند.

"نیک پیکلز"، مدیر سازمان "نظارت برادر بزرگ"، در این ارتباط به روزنامه دیلی میل گفت: «انگلیس هم‌اکنون هم یکی از رکوردداران جاسوسی آفلاین است و این اقدامی شرم‌آور است تا به همان روش قبلی، این بار فعالیت‌های آنلاین ما را کنترل کنند.»

انتظار می‌رود این طرح در ماه می با سخنرانی ملکه انگلیس رسما اعلام شود. این بازنویسی طرح مشابهی است که قبلا حزب کارگر ارائه کرده بود اما به دلیل عدم حمایت مردمی در نوامبر 2009 به آینده موکول شد.

"جیم کیلاک"، مدیر اجرایی گروه حقوق بشری "اوپن" به دیلی تلگراف گفت: «لیبرال دموکرات‌ها و محافظه‌کاران دولت خود را با تعهد به توقف این کنترل‌ها به راه انداختند. هیچ دولتی در تاریخ قادر به جمع‌آوری این حجم از اطلاعات نبوده است. این روشی است تا همه چیز را درباره اینکه ما با چه کسانی صحبت می‌کنیم، جمع‌آوری کنند تا اگر اتفاقی افتاد از آن استفاده کنند.»

اجرای چنین طرحی پس از رسوایی شنود مکالمات تلفنی در انگلیس که از مدعیان حقوق بشر است، صورت می‌گیرد.

منبع: فارس