Gerdab.IR | گرداب

سیاست دوگانه عربستان در قبال توئیتر

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

فتوای مفتی عربستان درباره توئیتر و در عین حال خرید بخشی از سهام آن از سوی شاهزاده، نشان سلطنت دوگانه در این کشور است.

گرداب- نشریه "فارن پالیسی این فوکوس" در مقاله‌ای به قلم "پائول موتر" می‌نویسد: مفتی اعظم عربستان سعودی فتوایی علیه سایت توئیتر صادر کرده است، که این سایت را صحنه تبادل اتهامات و دروغ پراکنی خوانده و از "مسلمانان واقعی" درخواست کرده است از استفاده از این سایت خودداری کنند.

مطالب حمزه کاشغری در توئیتر بهانه‌ای برای محکوم کردن این شبکه اجتماعی
بهانه محکوم کردن این شبکه اجتماعی به قضیه روزنامه‌نگار عربستانی، "حمزه کاشغری" بر می‌گردد. وی پس از انتشار مطالبی در مورد حضرت محمد صلوات الله علیه در سایت توئیتر که از نظر مقامات مذهبی کفرآمیز بود، در مالزی دستگیر شده و به عربستان تحویل داده شد. صحبت‌هایی نیز در مورد اقدام علیه کسانی وجود دارد که پیام او را مجدداً منتشر کرده‌اند.

فتوای مفتی عربستان درباره توئیتر و در عین حال خرید بخشی از سهام آن از سوی شاهزاده، نشان سلطنت دوگانه در این کشور است
اما با در نظر گرفتن این موضوع که هزاران کاربر توئیتر خواستار اقدام علیه کاشغری و کشتن او شده‌اند، گفته مفتی اعظم مبنی بر دوری مسلمانان از توئیتر طعنه‌آمیز است، زیرا بسیاری از "سلفی‌ها" از این سایت استفاده کرده و بر آن نظارت می‌کنند.

و همانطور که نشریه "دنشنال" اشاره می‌کند، این موضوع زمانی خنده‌دارتر می‌شود که مفتی اعظم این فتوا را پس از خرید 3.6 درصد سهام این سایت به ارزش 300 میلیون دلار آمریکا در دسامبر گذشته به وسیله شاهزاده "الولید بن طلال"، برادرزاده پادشاه و ثروتمندترین فرد در عربستان سعودی، صادر کرده است.

این حقیقت که مفتی اعظم خواستار حذف توئیتر است، اما شاهزاده خواستار خرید سهام آن است به وضوح نشان دهنده وضع ناآرام سلطنت دوگانه‌ای است که از دهه 18 ارتباط خاندان سلطنتی و مفتی‌ها را تعریف کرده است. این سلطنت از زمان تأسیس در سال 1923 در حقیقت یک سلطنت دوگانه بود، زیرا خاندان سلطنتی باید برای سلطنت، از سوی علمای وهابی تأیید شود و کسانی نیز وجود دارند که این "حق" را مورد سؤال قرار می‌دهند – یکی از اولین انتقادها از این وضعیت زمانی رخ داد که سلطنت و علما، از ترس نیروهای شبه‌نظامی قبیله‌ای "اخوان" که به خاطر آنان بر حجاز مسلط شده بودند، این نیروها را تحریک کردند. آل سعود مسلسل‌های انگلیس را فراهم می‌کند، مفتی‌های وهابی حکمی توجیهی برای این عمل صادر می‌کنند.

حمایت علمای وهابی از حکومت عربستان مطلق نیست
همانطور که "توبی جونز" اظهار داشت، حمایت علمای وهابی از حکومت مطلق نیست. این حمایت‌ها همچنان بحث‌برانگیز، تحریک‌کننده و مقابله‌ای باقی می‌مانند. ثروت نفتی و اوراق سرمایه‌گذاری به شاهزادگان سعودی اجازه می‌دهد در "سند هورست" (مقر دانشکده نیروی دریایی انگلیس) درس بخوانند و با جامعه‌شناسان فرانسوی خوش و بش کنند، اما در عین حال یارانه نظام آموزشی تحت سلطه دین و شبکه رفاه اجتماعی را، که سعودی‌ها پس از انقلاب‌های عربی در حال کار برای گسترش آن هستند، تأمین می‌کنند که این امر باعث انسجام جامعه از سوی آل سعود می‌شود.

اظهارات یکی از رهبران مذهبی گروه صحوه، چالشی برای خاندان سلطنتی و مشارکت مردم در اداره کشور است
"صحوه" - اسلام‌گرایان افراطی سابق که در تأسیس حکومت شریک شده‌اند – گروهی هستند که بیشتر احتمال مخالفت سیاسی در عربستان را دارند. فعالیت آنان به وسیله دولت محدود شده است و باید مراقبت باشند مانند "بن لادن" در مسیر اسلام‌گرایانه خود زیاده‌روی نکنند. یکی از رهبران مذهبی برجسته صحوه در گذشته اظهار کرده بود که "فرمانروایی فقط در اختیار خداوند است" که در حقیقت هم چالشی است برای خود خاندان سلطنتی و هم برای این عقیده که شهروندان سعودی باید مشارکت بیشتری در اداره کشور داشته باشند.

حاکمان عربستان به دنبال حذف ابزاری هستند که نقشی تأثیرگذار در انقلاب‌های عربی داشته است
حکومت دینی، که خواستار اختیار کامل در تصمیم‌گیری درباره هنجارهای اجتماعی و حفظ قدرت خود است، امیدوار است بتواند ابزاری را که از نقش پررنگ آن در انقلاب‌های عربی ترسیده است، بدنام کند. آنان نمی‌توانند خود را با ابزارهای الکترونیکی جهانی، که ممکن است باعث شود جامعه مذهبی‌شان به جرم فکر کند، تطبیق دهند.

منبع: فارس