Gerdab.IR | گرداب

خبر وزیر اطلاعات از تلاش مخالفان نظام برای انسداد علمی در کشور

تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۹

ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد برخی نیروهای مخالف با فرهیختگان کشور تماس داشته تا آنها را از همکاری و همراهی با دستگاههای کشور باز دارند.

وزیر اطلاعات با اشاره به وقایع بعد از انتخابات طی سال گذشته گفت: ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد برخی نیروهای مخالف با فرهیختگان کشور تماسهای مختلفی داشته اند تا آنها را از همکاری و همراهی و پیوند با دستگاههای کشور بازداشته و از حضور آنها در فعالیتهای علمی و پژوهشی جلوگیری کنند.

به گزارش گرداب، حجت الاسلام حیدر مصلحی در نشست هیئت رئیسه دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی گفت: مباحث مختلف جنگ نرم امروز فقط با مسائل امنیتی به نتیجه نمی رسند و بخش مهمی از بار این مبارزه به دوش دستگاههای فرهنگی در شناساندن نفاق و فتنه به دانشجویان است.

وی افزود: نگرش و گرایش وزارت اطلاعات به گونه ای است که برخی از فعالیتها و تحرکات دانشجویان را طبیعی و متناسب با شرایط و فضای سنی آنها می بینید. از نظر ما هیچ گرایش دانشجویی لیبرالی وجود ندارد. این از افتخارات این نظام است که تنوع اندیشه و آرا با آزادی کامل در دانشگاههای کشور وجود دارد اما باید مواظب بود که این آزادی به سوء استفاده بیگانگان منجر نشود.

وزیر اطلاعات گفت: مهمترین اهداف دشمنان اغفال و ایجاد وقفه در جریان تولید علم و فناوری است. از شیوه هایی که دشمن دنبال آن است ایجاد بدبینی در اساتید و فرهیختگان در قبال سیاستهای دولت است.
وی افزود: همچنین تلاش برای تطمیع و جذب نخبگان ایرانی و خارج کردن آنها از کشور نیز یکی دیگر از برنامه های دشمنان ایران است.
مصلحی گفت: سرویسهای اطلاعاتی استکبار به نیروهای علمی ما چشم دوخته و در غالب موسسات علمی آنها در صدد اغفال و جذب نیروهای کشور برمی آیند.

وی افزود: آنها بدین شکل در فرآیندهای علمی مداخله پنهان کرده و از پیروزی علمی ممانعت به عمل می آورند. همچنین از طریق مداخله و سناریوسازی های گوناگون دستگاههای علمی کشور را با مشکل روبرو کرده و در روند علمی اخلال ایجاد می کنند.
مصلحی گفت: با قاطعیت می توان گفت هدف آنها از کار انداختن و ایجاد بدبینی بین دانشمندان، دانشجویان و انسداد در مسیر علمی و پیشگیری از ورود ایران در ابعاد علمی از جهات مختلف است.
وی کشاندن دانشگاهیان به محیط سیاسی برای جلوگیری از رشد و تلقین و ایجاد فاصله میان دانشگاه و حاکمیت را از دیگر اهداف دشمنان برشمرد.
وزیر اطلاعات تاکید کرد: برای مقابله با تهدیدات خارجی نیازمند همکاری نزدیک با روسای دانشگاهها هستیم.
حجت الاسلام حیدر مصلحی همچنین با استناد به فرازهایی از فرمایشات امام راحل در خصوص اهداف دشمنان از نفوذ در دانشگاهها گفت: راهبرد آمریکا و همپیمانان علیه جمهوری اسلامی ایران تغییر اذهان، تغییر رفتار و سرانجام تغییر ساختار است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جنگ با رویکرد نظامی پر سر و صداست اما رویکرد نرم بی ‌سر و صدا و نا محسوس است. رویکرد سخت و نظامی کوتاه ‌مدت، خشک، سخت‌ افزاری،‌ کم ‌بازده و پر درد سر، پرهزینه و تنفر آمیز است اما رویکرد نرم بلند مدت، پر جاذبه، پر بازده، کم درد سر و کم‌ هزینه است.

مصلحی ادامه داد: تحولات فکری و علمی، جهانی شدن و تکنولوژیهای مدرن، پیشرفت علمی و تکنولوژی‌ زمینه را برای رویکرد نرم مساعدتر کرده است. تلفات در رویکرد سخت، انسانی است. معمولا کسانی که در دفاع از وطن کشته می‌شوند در نزد آن ملت باارزش، ماندنی و در اسلام شهید محسوب می‌شوند اما در رویکرد نرم چنین اتفاقی نمی‌افتد.
وزیر اطلاعات همچنین با یادآوری اینکه کانون حمله نظامی مراکز حساس نظامی، اقتصادی و زیرساختهاست اما در حمله نرم فرهنگ و فکر مردم است گفت: در حمله نظامی قوای نظامی کشور هدف به حاشیه رانده می‌شود اما در حمله‌ نرم فرهنگ ملی و دینی جامعه به حاشیه رانده می‌شود و فرهنگ مهاجم جایگزین آن می‌شود، ابزار و ادوات رویکرد سخت جنگ‌افزارهای نظامی است اما ابزار رویکرد نرم رسانه، اینترنت، رادیو، تلویزیون، ماهواره و ... است.

مصلحی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه که امروز دانشجو و جوان ما را تهدید می‌کند یک بسته و الگوی زیستی است که پذیرش و عمل به آن دو مرحله اصلی از راهبرد جنگ نرم آمریکا یعنی تغییر نگرش و تغییر رفتار را به جوان تحمیل می کند. این بسته و سبک زندگی مبتنی است بر طبیعت و غرایز بشری و بی‌توجه به فطرت انسان‌ها و اتفاقات جذابیت آن نیز به دلیل همین انطباق آن با امیال بشر است.

وی خاطرنشان کرد: استقلال‌ طلبی، خودباوری، پیشرفت و اخلاق ‌محوری از ویژگیهای بارز ایرانیان است که ریشه در فرهنگ و دین ما دارد. از همین ‌رو است که مقام معظم رهبری سالها است ساختن یک الگوی زندگی ایران اسلامی را به صاحب‌ نظران توصیه فرموده ‌اند. به همین دلیل نگاه وزارت اطلاعات به دانشگاه و دانشجو امنیتی نیست، نگاه به عنوان فرزندان و سرمایه‌های لایزال این ملت و انسانهایی با فطرتهای پاک الهی و نگرشهای مثبت به اسلام، ایران و استقلال و آزادی آن است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه عموما نگرشها و گرایشات موجود در دانشگاهها از نظر وزارت اطلاعات، سالم، طبیعی و مقتضای سن و نقش دانشجو و محیط ‌های آموزش عالی است گفت: هیچ جنبش دانشجویی مترقی در هیچ کجای جهان تفکر لیبرالیستی ندارد. غالب آنها عدالتخواه و بر ضد نظام سلطه جهانی و مبارزه با ظلم و بی‌ عدالتی در همه ابعاد هستند. بنابراین مواردی از گرایشات غیرعدالتخواهانه در دانشگاهها ریشه در نگرش به انسان و ابعاد وجودی او و جوامع انسانی دارد.

وی با بیان اینکه از افتخارات این نظام است که تا این حد تنوع اندیشه و تضارب آرا در دانشگاهها وجود دارد، افزود: اما باید مراقب بود که به وابستگی فکری، مالی و سیاسی به بیگانگان منجر نشود. در این رویکرد وزارت اطلاعات به کمک خود دانشجویان و دانشگاهیان به عوامل و شرایط حفظ و صیانت از این فضا پرداخته و موانع و شرایط آسیب‌ زای آن را برطرف می‌سازد.

مصلحی همچنین با یادآوری اینکه دهه چهارم انقلاب به فرموده رهبر معظم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت است، گفت: دشمنان و بدخواهان این ملت طمع خام بسیاری برای دانشگاههای ما در سر دارند که این شعار محقق نشود.
وی با برشمردن آنچه که بیگانگان در دانشگاههای ما در صدد پیاده کردن آن هستند گفت: آنها دریافته‌اند تا فرهنگ، روح ملی و دینی، خدامحوری، تعهد به فرهنگ و اعتماد متقابل در بین مردم و مسوولان کشور باقی است اهداف آنان محقق نخواهد شد. بنابراین اساس کار خود را بر این قرار داده‌اند که این قدرتها را در ایران نابود کنند و الگوهای خود را که بر لذت ‌گرایی، انسان‌ محوری، ماده‌ گرایی، پوچ ‌گرایی و ازخودبیگانگی استوار است جایگزین الگوهای تعالی‌جویانه جامعه ایران کنند.

منبع: پایگاه خبرگزاری مهر