Gerdab.IR | گرداب

فايننشال تايمز اذعان کرد؛

وحشت در جبهه داخلی اسرائیل از واکنش ناگهاني ايران

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

مناقشه‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی در مورد آمادگي‌هاي جبهه داخلي براي اين جنگ و نگراني از حملات انتقام‌جويانه ايران به اسرائیل است.

به گزارش گرداب، روزنامه "فايننشال تايمز" در گزارشي با اشاره به افزايش نگراني هاي رژيم صهيونيستي از واکنش هاي انتقام جويانه ايران به شهرهاي سرزمين هاي اشغالي در صورت هر حمله احتمالي به اين کشور و هدف قرار دادن تأسيسات هسته اي آن مي نويسد: در حالي که مسئولان آمريکايي گزينه حمله نظامي به ايران را بررسي مي کنند، مناقشه ها در داخل سرزمين هاي اشغالي در مورد آمادگي هاي جبهه داخلي اسرائيل براي اين جنگ و نگراني از حملات انتقام جويانه ايران به سرزمين هاي اشغالي است.

اين روزنامه انگليسي مي افزايد: اين نگراني ها از جايي افزوده شده که اظهارات مقامات ايراني شکي براي سران اسرائيل باقي نگذاشته که هر حمله احتمالي به واکنش انتقام جويانه ايراني ها منجر خواهد شد. جديدترين اين تهديدات از زبان "احمد وحيدي" وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران مطرح شده است که تأکيد کرده بود هر حمله رژيم صهيونيستي به ايران، بي شک به فروپاشي اين رژيم منجر خواهد شد.

وي مي افزايد: با اين که برخي اقدام ايران به حملات انتقام جويانه را بعيد مي دانند اما بسياري از مقامات اسرائيل معتقدند که در صورت حمله به ايران، جبهه داخلي اين رژيم مورد آزمايش قرار خواهد گرفت.

اين گزارش در ادامه به گفت وگوي "دان مريدور" معاون نخست وزير رژيم صهیونیستی در امور جاسوسي و برنامه هاي هسته اي با روزنامه ها اشاره کرده که گفته است آمادگي ها براي جنگ در شرايط کنوني، شکلي متفاوت به خود گرفته است.

وي افزود که در گذشته، جنگ با تانک ها و جنگنده ها بوده اما اين بار، جبهه اصلي، جبهه داخلي اسرائيل خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، اين مناقشات، جنجال زيادي را در محافل صهيونيستي و ميان کارشناسان صهیونیستی در مورد ميزان قدرت ايران و تمايل آن به حمله به اهداف داخل سرزمين هاي اشغالي ايجاد کرده است. اين مجادلات، در زمينه مشارکت هم‌پيمانان ايران نظير سوريه و لبنان و غزه در عمليات اين‌چنيني نيز قابل بررسي است.

به عنوان مثال، ناوگان موشکي "حزب الله لبنان"، شامل حدود 50 هزار موشک است که در مرزهاي شمالي سرزمين هاي اشغالي پخش شده که برخي معتقدند که اين موشک ها به تمامي نواحي رژیم صهیونیستی از جمله مناطق ساحلي جنوب "تل آويو" نيز مي رسد.

تحليلگران معتقدند که ايران در دو راستا مي تواند واکنش هاي احتمالي به اين حملات داشته باشد: نخست اين که با موشک هاي دوربرد خود، سرزمين هاي اشغالي را هدف قرار دهد و دوم اين که از حزب الله لبنان براي انتقام گيري از رژيم صهيونيستي استفاده کند.

از سوي ديگر، ايران مي تواند منافع رژیم صهیونیستی در خارج از مرزها را هدف قرار دهد اما در مقابل، تعدادي از مسئولان رژیم صهیونیستی نيز وجود دارند که حملات انتقام جويانه ايراني ها را کم اهميت مي دانند که يکي از اين افراد، "ايهود باراک" است. وي بارها گفته که بعيد است واکنش هاي انتقام جويانه ايران، بتواند خسارت هاي زيادي به اسرائيل وارد کند. وي در يکي از اين موضع گيري هاي خود ابراز عقيده کرده که حملات ايران به اسرائيل، نمي تواند نهايتاً بيشتر از 500 کشته روي دست اسرائيلي ها بگذارد که بسياري از تحليلگران اسرائيلي هم با نظرات وي مخالفند.

منبع: مشرق