Gerdab.IR | گرداب

«کارگروه فیلترینگ نظری بر مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی ندارد»

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳

عضو کمیته فیلترینگ با اشاره به اینکه کمیته فیلترینگ نظری بر مسدود کردن کامل فضای شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌آپ ندارد گفت: فیلترینگ هوشمند تا حد زیادی در برخورد با vpn مقاومت خواهد کرد و اجازه بارگذاری صفحات فیلتر شده را حتی با vpn نیز نخواهد داد.

به گزارش گرداب، محمد‌علی اسفنانی، عضو کمیته فیلترینگ در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص وضعیت برخی صفحات مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی مانند ایستاگرام و وایبر پس از راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند خاطرنشان کرد: با راه اندازی فیلترینگ هوشمند، کنترل فضای مجازی آسان‌تر می‌شود. در واقع فیلترینگ هوشمند صفحات مجرمانه را مسدود کرده در عین اینکه هیچ گونه محدودیتی برای دیگر کاربران ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم کارامد بودن فیلترینگ کنونی بعضا مشاهده می‌شد که کمیته فیلترینگ پس از شناسایی صفحات مجرمانه، بر مسدود‌سازی صفحه‌ای اتفاق نظر پیدا می‌کند در حالی که مسدودسازی این صفحات موجب فیلترشدن کامل بستر می‌شود که از همین رو راه اندازی فیلترینگ هوشمند بسیار لازم و ضروری است.

اسفنانی روش فیلترینگ کنونی را موجب محدودسازی کاربرانی که از فضای مجازی استفاده صحیح می‌کنند، دانست و یادآور شد: فیلترینگ هوشمند قابلیت آن را دارد تا تنها صفحات مجرمانه را فیلتر کرده و محدودیتی برای کل بستر ایجاد نکند. ضمن آنکه فیلترینگ هوشمند تا حد زیادی نیز در برخورد با vpn مقاومت خواهد کرد و اجازه بارگذاری صفحات فیلتر شده را حتی با vpn نیز نخواهد داد.

وی فیلترینگ هوشمند را ابزاری برای پالایش فضای مجازی عنوان کرد و اظهار داشت: برخورد با صفحاتی که دارای محتوای مجرمانه هستند تا پیش از راه اندازی فیلترینگ هوشمند با تصمیم‌گیری کمیته فیلترینگ مورد بررسی خواهد گرفت.

اسفنانی، با اشاره به اینکه جلسات کارگروه فیلترینگ معمولا هر 2  هفته یک بار برگزار می شود، خاطرنشان کرد: براساس اصلاحیه‌ای که در دستورالعمل کمیته فیلترینگ صورت گرفته است در مواقع ضروری، نظرات اعضای کمیته فیلترینگ به صورت آنلاین در مورد مسدودسازی برخی فضاها انجام می‌شود.

وی در خصوص آخرین جلسه کمیته فیلترینگ نیز تاکید کرد: با توجه به دستور کارهای مختلفی که در آخرین جلسه کمیته مورد بررسی قرار گرفت، نماینده وزارت ارتباطات نظر مثبت خود را جهت راه اندازی فیلترینگ هوشمند اعلام کرد.

عضو کمیته فیلترینگ در خصوص رویکرد این کمیته در فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: کمیته فیلترینگ نظری بر مسدود کردن کامل فضای شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌اپ ندارد و فیلتر شدن صفحاتی که دارای محتوای مجرمانه هستند مدنظر است.