Gerdab.IR | گرداب

چرا فضای‌مجازی «امـن» نیست؟!

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی بارها و بارها از ناامنی و عدم وجود امنیت در فضای مجازی سخن رانده اند و بر همین اساس کمتر کسی است که از سرویس های جاسوسی غرب و ... نفوذ در شبکه های اجتماعی و ... چیزی نشنیده باشد. دراین پرونده نگاهی کوتاه و گذرا خواهیم داشت به همه خطرات امنیتی اطلاعاتی که در فضای مجازی ما را تهدید می کنند.



این اتفاق که از اوایل سال 1394 رخ داد با چنان سرعتی صورت گرفت که به «مهاجرت ایرانیان به تلگرام» مشهور شد، این پدیده نادر که طبق آخرین آمار ظرف همین چند ماهه گذشته 13 میلیون ایرانی را به تلگرام کشانده است ...


اگر به هیچ وجه امکان ندارد که فرزندانتان را از درگیر شدن با اینترنت منع کنید؛ می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ خانگی هم دسترسی آن‌ها را به سایتهای نامناسب محدود کرده و هم از میزان و نوع استفاده آن‌ها از اینترنت آگاه شوید.


جستجو در اینترنت مانند پهن کردن و کشیدن یک تور در سطح اقیانوس است. موارد بسیار زیادی بدست خواهید آورد اما اطلاعات بی اندازه و ارزشمندی نیز در قسمت زیرین وجود دارند از که از دست یابی به آنها محروم میشوید. قسمت بسیار بزرگی از اطلاعات اینترنت در اعماق ازدسترس موتورهای جستجو خارج است.

 
چرا فضای‌مجازی «امـن» نیست؟!ویروسی که اطلاعاتتان را قفل می‌کند؛ وقتی مجرمین ایرانی از غافله جهانی عقب نمی‌مانند!

هرچند در سالهای قبل نیز موارد معدودی استفاده از باج افزار مشاهده شده بود؛ اما هشدارهای مکرر پلیس فتا در سال ۹۴ نشان دهنده رشد فزاینده این نرم افزار خطرناک و این رفتار ضد اجتماعی در چند ماهه اخیر است.

 

چرا فضای‌مجازی «امـن» نیست؟!پیش‌بینی که پس از 75 سال محقق شد!


جورج اورول که سالها پیش حتی تصور وجود چیزی به نام اینترنت را نمی کرد؛ از اختراع دستگاهی به نام تله اسکرین در آینده نام می برد که در همه اتاقهای همه منازل حتی انباری ها و ... قرار دارد و علاوه بر انجام دادن وظایف تلویزیون تصاویر و صوت اتاق را نیز به سازمان مرکزی اطلاعات انتقال می دهد!

 

چرا فضای‌مجازی «امـن» نیست؟!سرگیجه غربی‌ها از نبرد‌سایبری با ایران


رشد تکنولوژی پارادایم جنگ سرد را متحول کرد و محوریت آن را از جاسوسی و خرابکاری به جنگ نرم و نبرد سایبری منتقل نمود. اسرائیل و آمریکا بارها رسما ایران را در مورد افزایش حملات سایبری تهدید کرده اند. به گونه ای که مسولان آمریکایی رسما از نبرد آخر الزمانی بر بستر وب تحت عنوان سایبرگدون یاد کرده اند!

 

چرا فضای‌مجازی «امـن» نیست؟!معضلات این نرم‌افزار لایه باز/ با یک کلیک به پولدار شدن دیگران کمک کنید!


کاربران ایرانی به سرعت متوجه شدند که در تلگرام می توان از لایه باز بودن بهره برد و ربات های نرم افزای ایجاد کرد و چیزی شبیه داستان ایمیل های تبلیغاتی گذشته که اعصاب مخاطبان را به هم می ریخت و روزانه ده ها ایمیل را روانه میل باکس شما می کرد؛ تکرار شد.
 
مهم نیست که در سریلانکا یا غنا و کنگو و سومالی سالانه چند کودک از نداشتن دارو می میرند و بد تر از آن چند نفر از نبود غذا! این محرومیتها مطلقا مهم نیستند! مهم محرومیت از اینترنت است که آمریکایی ها طاقت دیدنش را ندارند و برای رفع آن هر تلاشی می کنند!