Gerdab.IR | گرداب

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با گرداب خبر داد:

بدقولی دولت، طرح "نظام رسانه" مجلس را نیمه کاره گذاشت/ حذف ردیف بودجه "فعالان خودجوش فرهنگی" در لایحه بودجه 95

تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

حجت الاسلام سالک نظارت بر فضای مجازی را زیر مجموعه طرح نظام رسانه معرفی کرد که این طرح با بدقولی دولت در مجلس نهم نیمه تمام باقی ماند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی گرداب با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته از سوی مجلس نهم در رابطه با مباحث فضای مجازی گفت: در اولین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس نهم پیشنهاد دادیم چند سیاست مصوب شود و بر اساس آن چهار سال پیش رو را طی کنیم و بنابرهمین اعتقاد چند سیاست کلان در کمیسیون به تصویب رسید.

وی در تشریح این سیاست ها افزود: اولین مورد احیای مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه های فرهنگی بود که در این راستا چند قانون اعم از امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از تعالی خانواده و جلوگیری از پیری نسل، مسجدمحوری و ... در دستور کار مجلس قرار گرفت و به حمداله به نتایج خوبی نیز منتج گردید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور را دومین سیاستی برشمرد که در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته بود و بر همین اساس تصریح کرد: تقویت حوزه های علمیه به عنوان مراکز تولید محتوای فرهنگی در جامعه و حتی در فضای مجازی و مقابله با دشمن، یکی از برنامه های کمیسیون فرهنگی طی سال های گذشته بود.

سالک با بیان اینکه هنر به معنای واقعی کلمه مد نظر است، خاطر نشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس طی 4 سال گذشته برنامه های زیادی را حوزه های موسیقی، سینما، ادبیات، شعر و ترتیب داد.

وی با اشاره به لزوم تقویت مراکز تحقیق و پژوهش دینی اذعان داشت: البته با کمال تاسف باید متذکر شویم که تعداد این مراکز بسیار کم است اما کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی این سال ها مصمم بود که در تقویت و یاری این مراکز کوتاهی نکند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حمایت از فعالیت های خودجوش مردمی در حوزه های فرهنگی را نیز یکی از مطالبات مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: هرچند در بودجه سال94 در این راستا، ردیفی تعلق گرفته بود و دست کمیسیون برای حمایت از این فعالیت ها باز بود اما متاسفانه دولت فعلی ماده 50 از جدول 17 (ردیف بودجه حمایت از فعالیت های خودجوش فرهنگی) را از بودجه سال 95 حذف کرد اما کمیسیون از راه های دیگر، این منابع را تامین و همچنان حمایت از این اقدامات را در اولویت‌های خود قرار داده است.

سالک در پایان از طرح نظام رسانه به عنوان طرح نیمه کار کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم نام برد و ابراز امیدواری کرد مجلس دهم این طرح را تکمیل و برای اجرا به دولت ارائه دهد.

البته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس این نکته را نیز متذکر شد که این طرح برای بررسی در کمیسیون آماده بود اما پیشنهادی از سوی دولت ارائه شد که گویا قرار بود همین برنامه ها جهت بررسی بصورت لایحه در اختیار مجلس و کمیسیون فرهنگی قرار گیرد اما متاسفانه دولت بدقولی کرد و لایحه مذکور را در اختیار مجلس قرار نداد و کمیسیون فرهنگی نیز فرصت لازم را برای بررسی طرح مورد نظر از دست داد و این طرح نیمه کاره باقی ماند.

به گفته وی نظارت بر فضای مجازی و پیشنهادات کمیسیون فرهنگی مجلس برای این فضا، یکی از شاکله های این طرح نیمه کاره بود که در سایه بدقولی دولت بی نتیجه باقی ماند.