نخستین چالش تشکیل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

نخستین چالش تشکیل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

نخستین اتحادیه کسب و کارهای مجازی به عنوان پایگاهی برای ساماندهی این رسته از کسب‌وکارها در کشور سرانجام در حال شکل گیری است، اما در این مرحله نحوه تایید صلاحیت و سابقه فعالیت کاندیداهای انتخابات اتحادیه با انتقاداتی همراه شده است.

 به گزارش گرداب، شکیل اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی از 16 خردادماه کلید خورد و فرآیند نام نویسی از داوطلبان برای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری این صنف انجام شد.

دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور فراخوان ثبت نام عضویت در هیات مدیره و بازرسان این اتحادیه کشوری را اعلام کرد.

افراد دارای پروانه کسب در رسته های شغلی کسب و کارهای مجازی و بازاریابی شبکه ای واجد شرایط، می توانستند برای ثبت نام در انتخابات اتحادیه صنف مذکور اقدام کنند.

اخیرا نیز لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده این اتحادیه منتشر شد که شنیده می شود انتقاداتی به سابقه فعالیت برخی از افراد لیست مطرح شده است.

*داشتن سایت یا اپلیکیشن به معنای کسب و کار آنلاین نیست

در این باره فرشاد وکیل زاده مدیر یک فروشگاه اینترنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نحوه تایید صلاحیت برخی کاندیداها، گفت: در این مقطع دغدغه اصلی ورود افرادی به اتحادیه است که شناخت کامل از صنف و مشکلات آن داشته باشند و با درک مسائل، توانایی پیگیری و حل دغدغه ها را نیز دارا باشند.

وی گفت: افرادی باید انتخاب شوند که به دنبال تامین منافع صنف و اعضای آن باشند. نباید افرادی که فاقد کسب و کار آنلاین بوده و به صرف تشکیل یک شرکت و کسب مجوز، داوطلب حضور در هیات مدیره این اتحادیه شده اند وارد این فضا شوند. صرف داشتن وب سایت یا اپلیکیشن به معنای دارا بودن یک کسب و کار آنلاین نیست، کما اینکه داشتن یک مغازه خالی به معنای داشتن یک کسب و کار نیست.

وکیل زاده با اشاره به لیست اعضای تایید صلاحیت شده، ادامه داد: تعداد زیادی از فعالین این حوزه که سالها با مشکلات این حوزه درگیر بوده و هر یک به تنهایی قدمی در راستای قانونی کردن فعالیتهای این حوزه برداشته اند در این لیست حضور ندارند که البته بی اطلاعی را دلیل اصلی این موضوع اعلام می کنند.

وی افزود: در سالهای اخیر کسب و کارهای آنلاین درگیری های زیادی از جمله بحث مجوزها، تقابل با کسب و کارهای سنتی، حتی تهدید به پلمپ، شکایات مختلف و حضور در دادسراها، مالیات و بیمه را داشته اند. اکنون که موفق به احقاق حق قانونی خود شده‌اند ایجاد یک اتحادیه قوی از فعالین این بخش می تواند تا بخش زیادی از این مشکلات را حل کند.

*انتقاد از برخی کاندیدهای انتخابات اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

میلاد منشی پور مدیرعامل یک اپلیکیشن درخواست خودرو نیز در این باره به فارس، گفت: تقابل کسب و کارهای سنتی و مدرن اواخر پاییز گذشته به اوج خود رسیده و ایده تشکیل این اتحادیه شکل گرفت. در آن زمان بسیاری از ارگان های دولتی و وزارت خانه ها از ما شکایت کردند.

وی با بیان اینکه تشکیل اتحادیه آغازی برای ساماندهی کسب و کار های مجازی است، گفت: نگاه فعلی به این کسب و کارها این است که چند جوان از دانشگاه فارغ التحصیل شده و کاری را شروع کرده اند و صرفا برایشان جالب است،اما در واقع این کسب و کارها باید به یک وزنه در تجارت اقتصاد تبدیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه افراد منتخب در اتحادیه باید دغدغه کلان داشته باشند نه دغدغه شخصی، گفت: اگر در اولین دوره اتحادیه اعضا بد چیده شوند آن اتحادیه تا آخر، نه از طرف کسب و کار ها و نه از نظر دولت جدی گرفته نمی شود.

منشی پور با انتقاد از برخی کاندیدهای انتخابات اتحادیه، ادامه داد: در حال حاضر برخی کاندیداها درباره کسب و کارهای نوین تجربه ندارند و برخی دیگر کارمند شرکت ها هستند که با رفتن از شرکت دغدغه ‌شان تمام می شود.