اینفلوئنسر ها و تاثیرات آن ها بر رفتار اجتماعی کاربران

اینفلوئنسر ها و تاثیرات آن ها بر رفتار اجتماعی کاربران
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

همین‌طور كه روی مبل لم داده‌اید و گوشی به دست اینستاگرام را بالا و پایین می‌روید، همین‌طور كه پست‌های دوست و آشنا را می‌خوانید و روی بعضی عكس‌ها بیشتر زوم می‌كنید، همین‌طور كه با بی‌حوصلگی صفحه یكی از كاربران پر فالوئر را زیر و رو می‌كنید و لبخند كجی با تمسخر و شاید حرص تحویل ویدئواش می‌دهید و احتمالا «فكر كردی خیلی باحالی» را در كامنت‌ها برایش می‌نویسید، به ظهور یك «اینفلوئنسر» كمك كرده‌اید!

به گزارش گرداب، «اینفلوئنسر» عنوان عجیب و متفاوتی است و برای هر بار نوشتنش باید حروف به حروف تكرارش كرد! اینفلوئنسر كسی است كه می‌تواند روی دیگران تاثیر بگذارد.

این تاثیر می‌تواند از طریق مسؤولیت، دانش، موقعیت اجتماعی و حتی مخاطبان او اتفاق بیفتد اما اینفلوئنسر یك عنوان كلی برای همه كسانی ا‌ست كه در فضای مجازی و شبكه‌ های اجتماعی می‌توانند روی گروهی از مردم تاثیرگذار باشند، با این‌حال خودشان هم به چهار دسته تقسیم می‌شوند: سلبریتی، متخصصان، بلاگرها و میكرواینفلوئنسرها. در ادامه این چهار دسته را با هم بررسی می‌كنیم.

سلبریتی
سلبریتی ممكن است ستاره باشد، احتمال هم دارد نباشد! در حقیقت برای این‌كه كسی سلبریتی شود، نیاز نیست لزوما در حوزه مشخصی ستاره باشد، بلكه عواملی چون چهره، ظاهر، اظهارنظرهای شخصی، جهتگیری‌ها، رفتار، شكستن تابوهای جامعه و رد كردن خط قرمزها می‌تواند یك فرد را به سلبریتی تبدیل كند. در حقیقت سلبریتی شخصی است كه «نامش» برند شده و صرف بودن اسمش در جایی، توجه دیگران برانگیخته می‌شود. از همین رو حضور این افراد در تبلیغات بسیار پررنگ است، با این‌حال شاید آنها هواداران و فالوئرهای وسیع و با تعداد بسیار بالایی داشته باشند، اما این مساله كه آنها تا چه حد روی این افراد تاثیر دارند، سؤال بی‌پاسخی را به وجود می‌آورد، چون دنبال كردن آنها لزوما به معنی تاییدشان نیست!

متخصصان
تصور كنید یك نفر در اینستاگرام مطلبی را درباره مسائل خصوصی یك بازیگر، خواننده یا ورزشكار می‌نویسد، وقتی صفحه‌اش را بررسی می‌كنید، او خبرنگار یك رسانه معتبر است. همین یك خط كافی‌‌ست تا فرد از نظر جنبه عمومی مورد تایید قرار بگیرد و در ادامه حرف‌هایش شنیده شوند. حتی اگر همه حرف‌هایش هم درست نباشند، باز هم مورد احترام است و احتمالا او را می‌خوانند و دنبال می‌كنند. افرادی كه تحصیلات دانشگاهی دارند یا در سمت‌های تخصصی فعالیت می‌كنند، نیز در این دسته قرار می‌گیرند و به‌خصوص در شرایط خاص مورد تایید هستند، تصور كنید یك پزشك كه در بیمارستان عنوان مهمی دارد، در روزهای كرونایی درباره اتفاق‌های داخل بیمارستان بنویسد، آیا به حرف‌هایش استناد نمی‌كنید؟

بلاگر
بلاگرها آنهایی هستند كه در ارتباط با یك موضوع خاص و ویژه صحبت می‌كنند. غذا، مد و لباس، روان‌شناسی، دوخت و دوز، رستوران‌گردی، سفر، سلامت، كودك، موسیقی و موضوعات مختلف زیاد، چیزهای دیگری است كه بلاگرها درباره آن صحبت می‌كنند، آنها زیاد می‌نویسند، عكس‌های شاد منتشر می‌كنند، ویدئوهای آموزشی دارند و در هر پست سعی می‌كنند رضایت همه دنبال‌كننده‌ها را داشته باشند. بلاگرها به مرور زمان و در حیطه خودشان می‌توانند تاثیرگذار باشند. یادتان باشد كه بلاگرها هدف خاصی را دنبال و محتوای ویژه‌ای را هم برای مخاطب حاضر می‌كنند، فكر نكنید با چند عكس خوش رنگ و لعاب و متن‌های خاص بلاگر می‌شوید!

میکرو اینفلوئنسرها
این دسته همان آدم‌هایی عادی هستند كه هر روز در اطرافمان می‌بینیم و احتمالا كمی بیشتر از ما آنلاین هستند! دست به عكس گرفتنشان خوب است و هر موقعیتی را ثبت می‌كنند، از انتشار لحظه‌ای عكس‌های‌شان ترسی ندارند و با همین فعالیت‌ روزمره و مداوم، دنبال‌كننده‌هایی بیشتر از خانواده و دوست و همكار پیدا كرده‌اند. فالوئرهای‌شان نهایت تا ۱۰۰ هزار نفر است و از همه‌چیز می‌نویسند، یك روز فیلم می‌بینند، یك روز كتاب می‌خوانند و یك روز هم با دوستان‌شان به پیك‌نیك می‌روند و از هركدام از اینها تجربه‌ای برای انتشار پیدا می‌كنند. این افراد به دلیل نوع برخورد صمیمانه، دوستانه و احتمالا پاسخگو بودن، رابطه خوبی با فالوئرها پیدا می‌كنند و حتی با آنها دوست می‌شوند. ادامه این روند باعث تاثیرگذاری آنها می‌شود، بدون این‌كه دنبال كننده بداند، اما سبك زندگی او را تكرار می‌كند و میكرو اینفلوئنسر از همین‌جا شكل می‌گیرد. نكته جالب توجه این است كه در بازار ماركتینگ، میكرو اینفلوئنسرها اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند و در حال تبدیل شدن به افراد تاثیرگذار نسل آینده هستند. اینترنت و شبكه‌های مختلف اجتماعی باعث شده تا گروه‌های كوچك بسیار زیادی در فضای مجازی ایجاد شوند.

منبع: جام جم