Gerdab.IR | گرداب

مأموریت شورای‌ عالی فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۰

با تشکیل شورای عالی فضای مجازی می‌توان امیدوار بود که از موازی‌کاری‌ و به هدر رفتن انرژی‎ها جلوگیری و همچنین این امر موجب گسترش روحیه ایجابی در برخورد با فضای مجازی شود.

گرداب- با حکم رهبر معظم انقلاب شورای‌ عالی فضای مجازی شکل گرفته است. در این حکم 2 ماموریت اصلی برای شورای مذکور تعیین شده است:

1- لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند برای بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از فضای مجازی در راستای پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم.

2- ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به‌منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از فضای مجازی.

هم چنین این شورا ماموریت یافته است مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم افزاری و محتوایی تحقق یابد.

واقعیت این است که تا‌کنون دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی در زمینه پایش و کنترل یا استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در کشور وارد عمل شده‌اند اما عملکرد اغلب آن ها در حد انتظار نبوده و برخی از آن ها اساسا به‌صورت شکلی و غیرفعال در این زمینه کار کرده‌اند. برخی نیز به‌طور کلی تعطیل بوده‌اند مانند "شورای‌ عالی فناوری اطلاعات" که به‌رغم تصریح قانونی، بعد از ماجرای ادغام شوراهای عالی به وسیله رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس با آن، عملا فعالیت چشمگیری نداشته و طی چند سال اخیر حتی یک جلسه یا مصوبه نداشته است.

از همین زمره است "شورای‌ عالی اطلاع‌ رسانی" که اگرچه بیشتر در زمینه محتوای فضای مجازی فعال بوده اما عملکرد آن منحصر در برگزاری چند جشنواره و کنفرانس، انتشار کتاب یا اعزام تیم به نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات در خارج کشور با همه حرف و حدیث‌های مربوط به آن بوده است! طی سال‌های اخیر به‌ ویژه در پی تحولات سیاسی و اجتماعی که در صحنه داخلی و خارجی و منطقه‌ای شاهد آن بوده‌ایم، نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بیش از گذشته برای مسئولان امر اهمیت پیدا کرده و به همین دلیل برخی نهادها مانند پلیس اقدام به تاسیس و راه‌اندازی بخش‌های تخصصی از جمله پلیس فتا (فضای تبادل اطلاعات) کرده‌اند یا نهادهای دیگر، مؤسسات یا بخش‌های ویژه فضای مجازی از قبیل ارتش مجازی، دادسرای ویژه مبارزه با جرائم رایانه‌ای و اینترنتی، معاونت رسانه مجازی در صدا و سیما، قرارگاه دفاع سایبری راه‌اندازی کرده‌اند.

مسئله‌ای که به وضوح ملموس بود پراکنده‌کاری نهادهای مذکور و ناهماهنگ بودن این نهادهای تازه‌ تاسیس با یکدیگر و بعضا خنثی‌کردن انرژی‌های یکدیگر بود. اکنون شورای‌ عالی فضای مجازی می‌تواند ضمن یک کاسه کردن انرژی‌های مذکور، تصمیمات و تدابیر تازه و بنیادین در حوزه فضای مجازی اتخاذ کند. تصمیماتی که به موجب حکم رهبر معظم انقلاب "لازم است به کلیه‌ مصوبات آن ترتیب اثر قانونی داده شود." نکته بسیار مهم که در حکم مذکور نیز در صدر ماموریت‌های شورای‌ عالی فضای مجازی قرار گرفته، این است که شورا باید تدابیری اتخاذ کند که از ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت، بهره‌گیری حداکثری صورت گیرد چرا که این فناوری‌ها قابلیت این را دارند که در راستای رشد و پیشرفت کشور به کار گرفته شوند. متأسفانه به‌نظر می‌رسد رویکرد کلان حاکم بر کشور طی دهه گذشته، رویکرد سلبی و ایجاد محدودیت‌های حداکثری برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی بوده است. این رویکرد به مثابه ترمزی برای توسعه بخش‌های علمی و اقتصادی و تجاری کشور عمل کرده و مانع شکوفایی استعدادهای گسترده کشور در بخش‌های مختلف شده است. امید است شورای‌ عالی فضای مجازی در تدوین رویکرد تازه کشور در این حوزه بیش از پیش به نگاه ایجابی توجه کند.

حمید ضیائی پرور/ منبع: همشهری