Gerdab.IR | گرداب

روحانی شیعه که در بلژیک ترور شد که بود؟ + عکس

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
به گزارش گرداب به نقل از خبرنامه دانشجویان، "حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبد‌الله دهدوه" امام جماعت مسجد شیعیان در بلژیک است که شب سه شنبه مقارن با اذان مغرب به وقت محلی به دلیل پرتاب یک بمب آتش‌زا به داخل مسجد و آتش سوزی به شهادت رسید.

معاون رئیس مرکز اسلامی بلژیک  می گوید عاملان شهادت امام جماعت شیعیان مسجد الرضای "بروکسل" سه نفر بودند که یکی از آنها پس از آتش زدن مسجد، در حالی که شیخ "عبدالله دادو" قصد خاموش کردن آتش را داشت با استفاده از تبر وی را به شهادت رساند.

 حجت الاسلام والمسلمين شيخ "عبدالله دوهدوه" مغربي الاصل و متولد كشور بلژيك است كه پس از اخذ مدرك كارشناسي علوم طبيعي از بلژيك به علت علاقه شديد به اسلام و فرهنگ اهل بيت‌علیهم‌السلام براي تحصيل علوم حوزوي در سال 1359 وارد حوزه جامعه المصطفي العالميه در قم شد.

اين روحاني شهيد پس از طي يك مرحله تحصيل و كسب نخستين مباني و معارف اسلامي جهت تبليغ مسائل اسلامي به كشورش بلژيك بازگشته و موسسه و مسجد امام رضاعلیه‌السلام را راه اندازي کرد.



حجت الاسلام و المسلمين دهدوه فعاليتهاي تبليغي خود را با راه اندازي مركز و مسجد امام رضا در شهر بروكسل شروع کرده و در نشر فرهنگ اهل بيت اقدامات موثري انجام داد.

وي مولف بيش از چند جلد كتاب است و بيش از دويست شاگرد نيز تربيت کرده است. كتاب "الحريه من وجهه النظر الاسلام و الغرب" با موضوع سياسي ـ مذهبي نوشته اين عالم شهيد است.



وي همچنين دست‌اندركار انتشار نشريه‌اي تاثير گذار به زبان فرانسوي به نام "شعاع الحكمه" در خصوص موضوعات فقهي و عقايدي بود كه بين مسلمانان اروپا منتشر مي‌شد.

حضور این روحانی در بلژیک و تلاش گسترده وی برای گسترش معارف اسلامی در این جامعه بسیار تاثیر گذار بود به گونه‌ای که سخنرانی‌های "حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبد‌الله دهدوه" با حضور پرشور مردم همراه بود.

مراسم تشییع جنازه و ختم این روحانی نیز که در سه شنبه 13 مارس 2012 در ساعت 7 بعداظهر بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد الرحمن بروکسل برگزار شد با حضور گسترده مسلمانان بلژیک همراه بود.

این اولین باری بود که دولت بلژیک به مسلمانان شیعه اجازه راهپیمایی در این کشور را می‌داد.

ترور شیخ عبدالله دهدوه موج گسترده‌ای از اعتراضات مسلمانان اروپا را در پی داشته است به گونه‌ای که در همان ساعات اولیه تعداد زیادی از مسلمانان در مقابل مسجد آتش گرفته به نشانه اعتراض تجمع کردند.



مجمع جهاني اهل بيت نيز پس از این حادثه با انتشار بيانيه‌اي حمله تروريستي به مسجد امام رضاي شهر بروكسل در پايتخت بلژيك را كه منجر به شهادت مظلومانه حجت الاسلام "شيخ عبد‌الله دهدوه " امام جماعت اين مسجد و مجروح شدن چند تن از نماز گزاران شد، محكوم كرد.