Gerdab.IR | گرداب

چالنگی: حقایقی را درباره VOA افشا خواهم کرد

تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۱

آیا این درست است که عوامل جمهوری اسلامی در بخش فارسی صدای آمریکا نفوذ کرده‌اند؟

به گزارش گرداب، جام نیوز به نقل از مطلبی که در سایت "بالاترین" منتشر شد، "جمشید چالنگی" کارمند و مجری باسابقه تلویزیون دولتی صدای آمریکا (VOA) بعد از برکناری، در صفحه شخصی اش در "فیس‌بوک" نوشت: به زودی همه چیز را افشا خواهم کرد.

بالاترین نوشت: ما حق داریم حقایق پشت پرده صدای آمریکا را بدانیم. به زودی نوبت بی‌بی‌سی هم خواهد شد. کپی از متن منتشر شده در فیس بوک آقای چالنگی: دوستان عزیز! سرانجام پس از 5 ماه تعلیق، حکم برکناری من از صدای آمریکا صادر شد. در این مدت شما عزیزان از طریق ایمیل، فیس بوک، تلفن و دیدارهای مستقیم پرسیده اید که کارگزاران جمهوری اسلامی به ویژه در واشنگتن چه نقشی در تعلیق (و اکنون برکناری) من از صدای آمریکا داشته اند؟ از من پرسیده اید که آیا می توانم نام این افراد را فاش کنم؟ پرسیده اید نقش ویژه "هومن مجد" مترجم رسمی و مشاور "محمود احمدی نژاد" در این ماجرا چه بوده است؟ با اشاره به گزارش های منتشر شده در رسانه های آمریکایی، پرسیده اید آیا این درست است که عوامل جمهوری اسلامی در بخش فارسی صدای آمریکا نفوذ کرده اند؟ از من خواسته اید چنانچه نام آنان را می دانم به آگاهی همگان برسانم. با اشاره به گزارش های منتشر شده، از من پرسیده اید خانم "ستاره درخشش" [سردبیر کل بخش فارسی صدای آمریکا] چه نقشی در تعلیق و اکنون برکناری من از صدای آمریکا داشته است؟ پرسیده اید آیا این اقدام صدای آمریکا با انگیزه های سیاسی انجام شده است؟

بر پایه این گزارش، کارمند قدیمی صدای آمریکا که تا چندی پیش اجرای برنامه های تحلیلی-تفسیری این شبکه را بر عهده داشت، به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی کنار گذاشته شد. برخی اخراج او را تحت تأثیر لابی "عباس فخرآور" با کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا می دانند و عده ای دیگر احتمال می دهند که چالنگی در پی مطرح شدن شکایت "نگار محمدی" [مجری جوان شبکه] از وی به اتهام توطئه و زمینه چینی برای "تجاوز به عنف"، از سوی مسئولان صدای آمریکا حذف شده است.

به هر ترتیب باید منتظر اظهارات احتمالا شنیدنی مجری قدیمی صدای آمریکا و پاسخ او به پرسش های بالا باشیم.