Gerdab.IR | گرداب

رای من کجاست؛

سیا به جنبش سبز نفس مصنوعی می‌دهد

تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۱

سیا سند محرمانه ای را برای حمایت از جنبش سبز در ایران طراحی کرده است که عنوان محرمانه و غیر قابل انتشار دارد.

گرداب- بعد از شکست سنگین اپوزیسیون خارج نشین در کنفرانسهای هامبورگ و اولاف پالمه سوئد و تلاش دولتهای معاندی چون هلند، سوئد، آلمان، انگلیس و فرانسه برای رونق دادن به کسب و کار ضدانقلابها، این بار آمریکا یک تنه وارد صحنه شده است تا شاید بتواند روحی تازه به کالبد بی جان جریان فتنه و ضد انقلابها بدمد و آنها را از خلسه و انزوای سیاسی بیرون بیاورد.

"سازمان اطلاعاتی آمریکا" (CIA) از طریق "شورای دموکراسی آمریکا" (Democracy Council)، سند محرمانه ای را برای "حمایت از جنبش سبز در ایران" طراحی کرده است که عنوان "محرمانه و غیرقابل انتشار" دارد، این شورا در سند مذکور، مشکلات زیرساختی و عدم یکپارچگی را از دلایل ناکامی در براندازی نظام ایران می داند و پروژه "شبکه ارتباطی تاش (TCN)" را به عنوان یک طرح عملیاتی جامع برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند. مجری اصلی این طرح شورای دموکراسی بوده و رئیس پروژه نیز "اوین کربی" نام دارد.

شبکه ارتباطی تاش(TCN) چیست؟
شبکه ارتباطی تاش (TCN) - که به وسیله انجمن دموکراسی آمریکا و با همکاری نمایندگان برجسته ضد انقلابهای خارج نشین توسعه می یابد. با ایجاد نخستین کانال ارتباطی قوی و چند سطحی (پخش برنامه از طریق اینترنت، وب، موبایل و ماهواره) برای ارتباطات و محتوای (سانسور نشده) محلی، به برآورده شدن این خواسته سیا در ایران کمک خواهد کرد.

شبکه ارتباطی تاش در "فیس بوک"، "توئیتر"، "ان پی آر" (NPR)، "سی اس پن" (C-Span) و همچنین رسانه های فارسی زبان تحت پوشش واحد و با تمرکز بر مسائل سیاسی و اجتماعی عموم مردم ایران در داخل کشور، منطقه و خارج وجود خواهد داشت. به گفته موسسین این شبکه، شبکه ارتباطی تاش عاملی متحدساز خواهد بود که به لحاظ تجاری نیز بادوام است و این شبکه ارتباطی، محتوا تولید نخواهد کرد بلکه صرفا برای جامعه مدنی ایران، سرویس های فنی فراهم می کند.

این شبکه که با همکاری اعضای ضد انقلاب خارج نشین از جمله نمایندگان سردمداران فتنه 88 توسعه یافته است، به عنوان یک پلتفرم ارتباطی چند سطحی عمل خواهد کرد که اعضای این شبکه می توانند مطالب را به طرق زیر ارسال کنند:

وب سایت تعاملی، ابزارهای پیشرفته آنلاین (مانند شبکه سازی اجتماعی)، موبایل و پلتفرم پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی.

شبکه ارتباطی تاش تحت تملک صندوق غیر انتفاعی شبکه ارتباطی تاش خواهد بود که در یک کشور اروپایی مانند دانمارک به ثبت رسیده است. ماموریت این صندوق در دسترس قرار دادن یک پلتفرم ارتباطی فارسی زبان مستقل است که برای برنامه نویسی با کیفیت برای کاربران قابل استفاده است. این شبکه به عنوان یک پلتفرم توزیعی مستقل، بدون انجام کارهای تولیدی و پخش مسائل عمدتا بومی، عمل خواهد کرد.

خود شبکه ارتباطی تاش هیچ گونه مطلبی را تولید یا تامین مالی نخواهد کرد. مطالب به طور گسترده از طریق برنامه های بومی و منطقه ای تولید شده به وسیله کاربران مستقل، تولید خواهد شد. این مطالب با کسب حقوق ایرانیان برای اکتساب برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی یا آن‌لاین تکمیل خواهند شد. TCN یک پلتفرم باز چند سطحی و دارای مالکیت مستقل است که برای برنامه های تجددگرایانه و یا تند و بدون هیچ گونه سانسوری دایر خواهد شد.

برنامه شبکه ارتباطی تاش، حاوی برنامه و مطالب خارجی دوبله شده یا ترجمه شده به فارسی است. همه محتویات و مضامین اصلی به وسیله کاربران و برای خود آن ها تولید می شود و برای شبکه ارتباطی تاش هزینه ای ندارد.

شبکه ارتباطی تاش با مشارکت سازمان های جامعه مدنی منطقه ای و محلی، برنامه فراگیر عمومی استراتژیکی را طراحی و گسترش خواهد داد که از فناوری جدید و تکنیک های ویروسی بهره می برد.

هر تولیدکننده شبکه طرفداران خود را طبق برنامه ریزی امنیتی و تلویزیونی خود مدیریت می کند.

حامیان شبکه ارتباطی تاش
سیا از طریق شورای دموکراسی آمریکا یکی از حامیان و پشتیبانان این شبکه ارتباطی است. فعالان حامی این شبکه و علاقه مند به تولید برنامه های آن در دیگر کشورها و گروه های اپوزیسیونی (این فعالان تنها به گروه های زیر محدود نمی شوند.) عبارتند از:

نمایندگان جنبش سبز، مجریان کنونی برنامه های صدای آمریکا(VOA-PNN)، فعالان دانشجو حامی فتنه، محسن سازگارا، مدیر فیس بوک، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، حزب دموکراتیک کردستان ایران، زیرزمین.اس ای (Zirzamin.se) -بزرگ ترین مرکز فعالیت زیرزمینی موسیقی علیه جمهوری اسلامی ایران-، عبدالکریم سروش، اکبر گنجی، ساناز اسدی، رویان ایران (طرفداران حقوق زنان)، نازنین افشین جم، طرفداران حقوق زنان و حقوق بشر در ایران (HRA)، شیده رضایی، یکی از موسسان ایران رویان و احمد باطبی و تعدادی از سازمان های جامعه مدنی و دیگر گروه ها، از قبیل اعضای برجسته جنبش سبز قبلاًً به تولید برنامه و مطالب برای پخش در پلتفرم های مختلف شبکه ارتباطی تالش (TCN)، اظهار علاقه و تعهد کرده اند.

متن سند حمایت شورای دموکراسی آمریکا از این شبکه
از شورای به اصطلاح دموکراسی ایالات متحده یک سند محرمانه به دست آمده است که در قسمت هایی از این سند چنین آمده است:

از جمله درس های گرفته شده از شورش های داخلی در مصر و تونس، ارزش و تأثیر دسترسی بی دردسر به فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است. از جمله، شبکه سازی اجتماعی و اطلاعاتی مستقل، از طریق وسایل مختلفی چون تلفن همراه، اینترنت، ایستگاه های رادیویی، اینترنتی و ماهواره ای.

در حال حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات موجود در داخل و خارج ایران تا حد زیادی به صورت پلتفرم ثابت باقی مانده است، (به عبارتی، فناوری ای که موجب نزدیکی اطلاعات و تعاون و تعامل می شود، وجود ندارد). به طور کلی، نسل جوان که از اصلاحات حمایت کرده و فعالانه از داخل، با رژیم مقابله می کند نمی تواند به تکنولوژی جدید دست یابد و یا اپوزیسیون ایران در خارج از کشور را -که کمتر به حق و معقولند- به همکاری با خود وادار سازد.

اکثر این زمینه های انتقال اطلاعات یا مورد حمایت مالی حکومت ها و ایالت ها هستند، مانند بی بی سی و VOA و یا وب سایت ها و کانال های اپوزیسیون تبعیدی ایران در خارج از لس آنجلس که با یک دستور جلسه سیاسی و تساهل قانونی برای دیدگاه های جایگزین جمهوری اسلامی در ایران فعالیت می کنند که اکثراًً در به روزرسانی خود در زمینه های گوناگونی چون زبان، گرایش ها، ذهنیت و نگرش، فرهنگ و شرایط اجتماعی-سیاسی امروز شکست خورده اند. سرشت حامیان متعصب و پر و پا قرص نسل های قدیمی اپوزیسیون ایران آن ها را در دسترسی به جمعیت و گروه های جوان محدود کرده است.

گروه های اپوزیسیون قدیمی خارج از ایران به برحقی، صلاحیت و قابلیت فنی و تکنیکی و توانایی نسل های جدید سازمان های جامعه مدنی در ایران -برای همکاری با آنان- توجه نمی کنند. علاوه بر این، هیچ یک از پلتفرم های ارتباطی موجود نمی تواند به درستی از شبکه سازی و بافت دیجیتالی که از ترکیب وسایل ارتباطی مطمئن از قبیل ماهواره، وب، اینترنت و موبایل به دست می آید، استفاده کند.

انجمن دموکراسی، در پاسخ به درخواست سازمان ها و مبارزان سرشناس جنبش سبز و دیگر بخش های نوظهور جامعه مدنی به پرورش و توسعه جمعی "جایگاه مجازی" پرداخت. این حرکت برای افکار اصلاح طلبانه ایرانیان برای برقراری ارتباط، اطلاع رسانی، تحت شعاع قرار گرفتن، شبکه شدن، سازماندهی و تبلیغ کردن به وسیله یکدیگر و تحت تاثیر قرار دادن جامعه وسیع ایرانیان مانند بقیه دنیا صورت گرفته است. در حال حاضر میزان قابل توجهی، محتوا و شبکه های اجتماعی دیجیتال به وسیله سازمان های مرتبط با جریان جنبش سبز و سازمان های مستقل جامعه مدنی (CSOs) در ایران ساخته شده است. با این وجود استفاده و توزیع این محتوا به 4 دلیل محدود است:

1. فناوری قابل استفاده سازمان های جامعه مدنی در ایران

2. توزیع نامنعطف و نامتقارن منطقه ای زمینه های اینترنت محور و ماهواره محور (در ایران)

3. عدم منابع یا مهارت های لازم برای دور زدن سانسورها و نظام های امنیتی

4. عدم تقسیم کردن و در اختیار هم گذاشتن تمارین، تجربه ها و منابع (در ایران)

TCN (شبکه ارتباطات تاش) راه حل هایی برای این 4 مشکل ارائه می دهد، به علاوه سازمان های مستقل جامعه مدنی (CSOs) و فعالان سیاسی نیز ارتباطات و اعمال خود را در این شبکه TCN ادغام می کنند، تا امور خود را با سرعت بیشتر تسهیل کرده و اهرم اثرگذاری در ایران و کشورهای فارسی زبان جهان باشند.

برنامه های بلندمدت این شبکه
ایالات متحده که یکی از حامیان اصلی این شبکه ارتباطی به حساب می آید برنامه ها و محتویاتی را برای موفقیت و نفوذ این شبکه در ایران تدارک دیده است که در ادامه به قسمت هایی از این برنامه بلند مدت اشاره می شود:

چگونگی عبور از فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران
شرح کاملی از روش های مورد استفاده در عبور کردن از فیلترهای اینترنتی در ایران. این برنامه که در فرمت های متعددی چون صوتی، تصویری و نوشتاری در دسترس خواهد بود، به کاربران ایرانی آموزش می دهد که چگونه در اینترنت جست وجو کرده و از سطوح امنیتی و فیلتر شده در ایران عبور کنند.

چگونگی دستیابی به اطلاعات و اخبار مهم
این برنامه به کاربران ایرانی آموزش می دهد که چگونه از طریق آخرین ابزارهای رسانه اجتماعی به اطلاعات و خبرهای وخیم دست یافته و آن را در کشور پخش کنند و چگونه شبکه ای از فعالان متعدد را در منطقه به وجود آورند و چگونه گام های لازم برای گمنام بودن را طی کنند. این برنامه آموزشی، در فرمت های گوناگون از طریق پلتفرم های متعدد در دسترس است.

سیاه نمایی جامعه مدنی
برنامه مجله هفتگی نمونه هایی از چالش های موجود بین مردم از قبیل مواد مخدر، فحشا، جنایت، اقتصاد و غیره را به تصویر می کشد. این برنامه در فرمت های مختلفی چون مجله های آنلاین، نرم افزارهای موبایل موجود است.

فعالیت در یوتیوب
هر هفته کلیپ های ویرایش شده یوتیوب حاوی مضامین و محتویات تفرقه انگیز در جامعه ایران به نمایش گذاشته می شود. این کلیپ ها در شبکه یوتیوب مربوط به شبکه ارتباطی تاش و نرم افزار موبایل آن موجود است. این فیلم ها برای کاربران ایرانی با پهنای باند کم به صورت ویژه ای فشرده شده و در اختیارشان قرار می گیرد.

احیای فتنه سبز در ایران
هر هفته میزگردی با حضور رهبران و طرفداران برجسته جنبش سبز پخش می شود و اطلاعات و فعالیت های مهم جنبش سبز را ارائه می دهد. این برنامه در فرمت های گوناگون و برای پلتفرم های مختلف در نظر گرفته شده است.

ایجاد تفرقه در بین اقشار جامعه
سازمان های مختلف اقلیتی و گروه های نژادی برنامه هایی را که شامل وضع نامساعدشان در ایران است، را تهیه می کنند. این برنامه ها به مشکلات گروه های اقلیت اختصاص دارد. این قسمت از برنامه شبکه ارتباطی تاش به صورت واحد و سازمان یافته به اظهارات، خواسته ها، مشکلات و نگرانی های اقلیت ها می پردازد.

احیای اسم رمز فتنه 88
در بسیاری از شهرهای جهان از قبیل نیویورک، واشنگتن دی سی، بوستون، هامبورگ و پاریس، چندین سازمان غیر متحد که از جنبش سبز حمایت می کنند، تحت عنوان "رأی من کجاست؟" فعالیت می کنند. این سازمان ها در حمایت از فتنه 88 فعالیت های ویژه ای دارند. هر از گاهی تمامی این گروه ها در سراسر جهان در حمایت از ضدانقلابهای خارجی و داخلی گرد هم می آیند. این برنامه، هر روز به وسیله یکی از این گروه ها تهیه می شود.

بحرانی کردن وضعیت حقوق بشر در ایران
HRA یکی از فعال ترین سازمان ها در زمینه بحرانی نشان دادن حقوق بشر در ایران است، که به ارائه اسناد و گزارشاتی در خصوص نقض حقوق بشر در ایران می پردازد. بسیاری از مخالفان معروف نظام جمهوری اسلامی از اعضای این سازمان هستند. نمایندگان HRA اسنادشان را مرتب در نشست های بین المللی ارائه می دهند. تمامی این مدارک برای دانلود کردن موجود خواهد بود و در قسمت خاصی از برنامه موبایل شبکه ارتباطی تاش نیز قرار خواهد داشت. شبکه ارتباطات تاش به دنبال جذب برنامه های فارسی زبان و دوبله شده خارجی به خصوص برنامه های معروف عربی و سرگرمی های ساخت آمریکا است، برنامه هایی چون فیلم ها، میزگردها، رمان ها، کتاب های اجتماعی- سیاسی و مقالات. این برنامه ها با موضوعات احیای فتنه در ایران و تهییج کننده در سطحی وسیع در دسترس خواهد بود. موضوعاتی که شامل این برنامه هاست عبارتند از: مشکلات اجتماعی، حقوق زنان، محیط زیست، خشونت، زندانیان سیاسی و...

منبع: صراط