Gerdab.IR | گرداب

واشنگتن پست:

انتقال پیام شفاهی اوباما به رهبر معظم انقلاب

تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۱

منابع خبری آمریکایی مدعی شده اند که پیام شفاهی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر موافقت آمریکا با برنامه هسته ای ایران، به رهبر معظم انقلاب، انتقال داده شده است.

به گزارش گرداب، واشنگتن پست مدعی شد نخست وزیر ترکیه که هفته گذشته و پس از ملاقات با اوباما در حاشیه اجلاس امنیت هسته ای کره جنوبی به ایران آمده بود، پیام شفاهی اوباما را به رهبر ایران منتقل کرده است.

اوباما به اردوغان گفته بود ایرانی ها باید درک کنند که زمان برای مصالحه در حال به پایان رسیدن است و تهران باید از دریچه ای که برای مذاکرات باز است بهره برداری کند. البته اوباما مشخص نکرده است که آیا ایران می تواند به عنوان بخشی از برنامه هسته ای غیرنظامی مورد موافقت آمریکا، دست به غنی سازی اورانیوم بزند یا خیر، و به نظر می رسد که موارد حساس تر را به گفتگوهای 25 فروردین موکول کرده است.

در ادامه این خبر، "واشنگتن پست" به سخنان رهبر انقلاب در مورد حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای اشاره می کند و می افزاید: اوباما در دیدار با اردوغان می گوید که مشکل مذاکره کنندگان این است که چگونه می توانند سخنان آیت الله خامنه ای را به الزام جدی و قابل اعتماد ایران در نساختن بمب تعبیر کنند؛ مسئله ای که با تایید نخست وزیر ترکیه نیز روبه رو می شود.

از دیگر مباحث مورد مذاکره اوباما و اردوغان نیز مسئله سوریه بوده است که نخست وزیر ترکیه به اوباما گفته بود که برای کاهش حمایت از بشار اسد به ایران فشار خواهد آورد. اردوغان گفته بود قصد دارد به رهبر ایران بگوید که حملات سوری ها به نیروهای مخالف مسلمان باید متوقف شود.

واشنگتن پست همچنین با اشاره به نقش میانجیگری ترکیه، یکی از نشانه های این مسئله را همراهی "هاکان فیدان"، رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه که به گفته این رسانه روابط نزدیکی با سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران دارد، در دیدار با اوباما و همچنین در سفر به ایران می خواند.

اگرچه پیش از این نیز در مورد انتقال پیام اوباما به ایران از سوی اردوغان گمانه زنی هایی وجود داشت، اما این نخستن بار است که به متن این پیام اشاره می شود. تلاش ترکیه برای ایفای نقش میانجی در اختلافات ایران و غرب در حالی صورت می گیرد که همراهی بیشتر ترکیه با سیاست های غربی در خاورمیانه و پیشنهاد ایران برای تغییر محل برگزاری گفتگوها موجب عصبانیت مقامات این کشور شده است.

منبع: تابناک