Gerdab.IR | گرداب

بومی سازی اینترنت

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۱

بومی سازی اینترنت ضرورتی است که ما نیز برای بهره مندی از اینترنت در کنار مصون ماندن از آسیبهای آن باید چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار دهیم.

به گزارش گرداب، این روزها اگر به آمار و ارقام جرائم و کلاهبرداری نگاهی بیاندازید در می یابید که جرائم سایبری به شدت با جرائم و کلاهبرداری هایی که در دنیای حقیقی رخ می دهد در حال رقابت است و می رود تا این جنس قانون گریزی ها صدرنشین تخلفات در جامعه شود. از سوی دیگر تبعات اجتماعی–فرهنگی این فضا، آثار ماندگاری بر فرهنگ و لایه های اجتماعی جامعه دارد که گاهی به راحتی جبران پذیر نیست.

بی تردید می توان دلایل دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی را در توجه ایشان به چنین موضوعاتی ریشه یابی کرد. اشراف كامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصميم‌گيری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور با اين موضوع از حيث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوايی از تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب برای مدیریت فضای مجازی و استفاده حداکثری از این فضاست.
 
با این وجود به نظر می رسد تا زمانی که ما در شبکه جهانی اینترنت حضور داریم، تامین امنیت این فضا و نظارت و کنترل آن امری غیر ممکن باشد. نظارت بر فضای مجازی و مقابله با سیل ویرانگری که از طریق این شبکه جهانی، پایه های جامعه را متزلزل می سازد، "بومی سازی اینترنت" است.

بومی سازی اینترنت نقطه اشتراک راهکارهای ارائه شده از سوی تمامی صاحب نظران، برای کنترل و سالم سازی فضای مجازی است چرا که در دنیای امروز از یک سو نمی توان ازکاربری های جذاب و مهم اینترنت صرف نظر کرد و از سوی دیگر فضای مجازی می تواند آسیبهای خود را نیز به همراه داشته باشد.

بومی سازی اینترنت موضوعی که روز گذشته دادستان تهران نیز به عنوان یک ضرورت به آن اشاره داشت؛ ضرورتی که کشورهای دیگر همچون چین و هند نیز با درک آن فضای مجازی بومی خود را به وجود آوردند و ما نیز برای بهره مندی از اینترنت در کنار مصون ماندن از آسیبهای آن باید چنین موضوعی را در دستور کار قرار دهیم.

بدون شک بومی سازی اینترنت بدون راه اندازی "اینترنت ملی" امکان پذیر نخواهد بود. شبکه اینترنت ملی یا به عبارت صحیح تر "اینترانت ملی" که می تواند ضمن ایمنی بیشتر چه از منظر حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی افراد و چه از منظر پهنای باند و سرعت بیشتر، منافع ما را تامین کند. اگر چه این پروژه ملی هم با بدقولی هایی مسئولان دست اندر کار آن مواجه شده است.

بدون شک شورای عالی فضای مجازی مطابق دستور مقام معظم رهبری باید با تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، بومی سازی فضای مجازی را با راه اندازی هرچه سریعتر اینترنت ملی در دستور کار قرار دهد تا مبادا از فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی، بیشتر چالش هایش به ما برسد.

منبع: جوان آنلاین