Gerdab.IR | گرداب

تله‌پاتی مصنوعی سربازان آمریکایی محقق شد

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۱

آمریکا به دنبال کلاه‌خودهایی است که بتواند ارتباط ذهنی را بین سربازان در میدان جنگ فراهم کند.

به گزارش گرداب، ارتش آمريكا با تخصيص ميليون‌ها دلار بودجه پژوهشي در پي ساخت كلاه‌خودهايي است كه امكان ارتباط ذهني از راه دور سربازان را در ميدان جنگ فراهم كند.

اين فناوري كه تا حدي تخيلي به نظر مي‌رسد از الكترودها براي انتخاب لغات رمزي كه سربازان به آنها مي‌انديشند، استفاده مي‌كند.

اين كلمات رمزي سپس به يك رايانه منتقل مي‌شود كه در آن جايگاه و پيام سرباز به سربازان ديگر در ميدان جنگ مخابره مي‌شود.

شايعات در مورد تصميم سرويس اطلاعات ارتش براي استفاده از فناوري كنترل ذهن به سود خود در دهه‌هاي اخير وجود داشته كه در هاله‌اي از حقيقت و خيال پيچيده شده است.

سازمان پروژه‌هاي تحقيقات پيشرفته دفاعي آمريكا (دارپا) در سال 1958 تاسيس شده و كار خود را بر گسترش كاربرد فناوري وزارت دفاع اختصاص داده است.

تعمق بيشتر در بخش خيالي باعث ساخت فيلم‌هاي هاليوودي زيادي بر اساس كنترل ذهن در سه دهه گذشته شده است.

اكنون جزئيات جديدي در مورد يك پروژه تحقيقاتي چهار ميليون دلاري در حال اجرا در آمريكا با بودجه پنتاگون منتشر شده است.

دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در ايروين و آزمايشگاه‌هاي فيلادلفيا و مريلند در تلاش براي ارتقاي "تله‌پاتي مصنوعي" براي كاربري در ميدان‌هاي جنگي هستند.

تا اين مرحله آنها از سال 2017 به عنوان زماني كه تحقيقات آنها وارد مرحله سري خواهد شد، ياد كرده‌اند.

تاكنون 45 درصد فرمان‌هاي منتقل شده از يك داوطلب به فرد ديگر از جمله "دشمن در جلوي توست" درست بوده‌ و آمار در حال ارتقاست.

از سويي فعالان حقوق بشر با اين مفهوم مخالفت كرده و از امكان تخلفات احتمالي در آزادي هاي مدني در صورت سوءاستفاده از اين فناوري ابراز نگراني كرده‌اند.

در حال حاضر اين پژوهش بر يادگيري و اعمال كلمات رمزي كوتاه نظامي متمركز بوده و با تفكرات خصوصي افراد كاري ندارد.

در پی این اختراع باید نگران نقض حریم شخصی و ورود به بخش خصوصی ذهن افراد هم باشیم. این گونه به نظر می رسد که تحقیقات و پژوهش های دارپای آمریکا روز به روز بیشتر سبب ناامنی در سرتاسر دنیا می شود؛ کشوری که داعیه برقراری نظم و امنیت در جهان را دارد.
 
منبع: ایسنا