Gerdab.IR | گرداب

گاردین:

"انقلاب تویتر" در ایران یک اغراق بود

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۹

غرب به این موضوع متهم شده که طی اعتراض‌های پس از انتخابات سال گذشته ایران بیش از حد بر سایت های شبکه‌های اجتماعی متمرکز بوده است.

به گزارش گرداب گاردین نوشت؛ گرچه از اتفاقات زمان پس از انتخابات در ایران به "انقلاب تویتر" یاد شده است، اما تقریبا پس از گذشت یکسال از انتخابات ایران (که پس از آن و طی اعتراض‌ها استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط جنبش مخالف تیتر اکثر رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داده بود) مطرح شدن این عنوان (انقلاب تویتر)، ناظران کهنه کار و مجرب امور رسانه های اجتماعی را مجبور به خنده‌های طعنه آمیز کرده است. چون آنها معتقدند که به هیچ وجه و به رغم ادعای یکسری، انقلاب تویتر در زمان اعتراض‌های پس از انتخابات در ایران رخ نداده بود.

جالب اینکه یک مقام رسمی در وزارت خارجه آمریکا پیشتر تویتر را متقاعد کرده بود تا به روز کردن نرم افزارهای خود را به دلیل عدم اختلال فعالیت سایت تویتر طی دوران اعتراض‌های پس از انتخابات ایران به تاخیر بیندازد. حتی یک مشاور سابق جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز به خاطر ایفای نقش تویتر در بحران ایران پیشنهاد کرده که به این سایت اجتماعی جایزه صلح نوبل اعطا شود.

"حمید تهرانی" دبیر Blogging Network Global Voices گفت: این نوع اقدامات و اظهارنظرهای مبالغه آمیز باعث می شود در مورد خیال پردازی و توهم غرب درباره فعالیت این نوع رسانه های اجتماعی افشاگری بیشتری در رسانه ها منتشر شود و نشان می دهد که غرب آن چنان که باید و شاید به حقایق درون ایران توجهی ندارد.

وی گفت: غرب بر مردم ایران متمرکز نبود بلکه بر نقش تکنولوژی غرب در اعتراض ها در ایران متمرکز بود. در این راستا ایفای نقش سایت تویتر در انتشار آنچه که در حال رخ دادن در ایران بود، مهم به شمار می رفت اما بر نقش تویتر بیش از حد تاکید شده بود.

تهرانی طي برآوردی تصریح کرد که خیلی کمتر از 1000 فعال در سایت تویتر در ایران در زمان اعتراض های پس از انتخابات در این سایت اجتماعی فعالیت می کردند. برخی از مردم نیز از تهران صفحه تویتر خود را به روز می کردند اما خیلی ها در تهران در آن دوران صفحاتشان را حتی به طور روزانه هم چک نمی کردند. زمانی که برخی در تویتر در زمان اعتراض‌ها در ایران اعلام کردند که 700 هزار نفر در مقابل مسجدی تجمع کرده اند بعدها مشخص شد که این افراد حدود 7000 نفر بیشتر نبودند.

"ویکتوریا گراند" رئیس سیاست گذاری و امور ارتباطات سایت تویتر گفت که طی اعتراض‌ای پس از انتخابات در ایران، مردم از دوربین‌ای خود برای پوشش وقایع استفاده کردند. آنها معتقد بودند که اگر بخواهند توجه جامعه جهانی را به وقایع ایران جلب کنند، این راه مناسب است. حتی در این راستا نیز می توان در خشونت‌ای طی اعتراض بزرگنمایی و اغراق ایجاد کرد.

" آنابله اِسنبرنی" استاد امور رسانه‌های جهان و ارتباطات در مدرسه مطالعات آفریقا و خاورمیانه لندن نیز تصریح کرد: در نقش تویتر در اعتراض های پس از انتخابات ایران بیش از حد اغراق شده بود. اما نفش سایت یوتیوب و فیس بوک در آن زمان مهم به شمار می رفت. البته در سالگرد پیروزی انقلاب ایران در 22 بهمن مخالفان در ایران تلاش کردند تا حضور گسترده در خیابانها داشته باشند اما این روز به قدرت نمایی حامیان دولت و نظام ایران تبدیل شد.

مردم کم کم به این نتیجه رسیدند که باید بر حقایق وقایع در ایران توجه بیشتری کنند و فقط بر اخبار رسانه‌های آن لاین متمرکز نباشند چون اکثرا حقایق واقعی با آنچه که در رسانه‌های اجتماعی دیده می شود، متفاوت است.
 
منبع: الف