Gerdab.IR | گرداب

شیوع یک بیماری روانی در زنان ایرانی!

تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

بسیاری از افراد به امید لاغری، داروهای تبلیغ شده در ماهواره را مصرف کرده و دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی شده‌اند. ادامه دادن این طرز تفکر به بیماری روانی "آنورکسیا" منجر می شود.

به گزارش گرداب به نقل از سایت ایرانتو؛ توهم "خود زشت پنداری" یکی از ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه است.

90 درصد زنان و 10درصد مردان، مبتلا به این بیماری هستند به نحوی که درباره فیزیولوژی بدن خود دچار توهم زشت‌پنداری شده و همواره از دیگران در مورد چاقی یا لاغری اندام خود، بزرگ یا کوچک بودن بینی یا دیگر نقایص پرسش کرده و دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.

دکتر "ابهری"، آسیب‌شناس اجتماعی درباره بیماری سالن‌های مد که به آنورکسیا معروف شده است، می‌گوید: «متاسفانه تبلیغات گسترده ماهواره‌ها و حتی بعضی از رسانه‌های داخلی در مورد انواع داروهای لاغری، تبلیغات زیبایی، لیپوساکشن و حتی کاشت مو باعث ایجاد نوعی مسابقه زیباسازی در جامعه شده است.»

دکتر ابهری افزود: «بسیاری از افراد به امید لاغری، داروهای تبلیغ شده در ماهواره را مصرف کرده و دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی شده‌اند. این در حالی است که ما بهترین متخصصان کشور را داریم. بنابراین مردم نباید از این اقلام استفاده کنند چرا که مصرف این دارو‌ها توهین به شخصیت و شعور ما ایرانیان است؛ علاوه بر این ترکیب داروهایی که تبلیغ می‌شود به هیچ عنوان مشخص نیست به نحوی که در بررسی‌ها مشخص شده در این دارو‌ها مواد مخدری مثل شیشه نیز مورد استفاده قرارمی گیرد.»

وی بیان کرد: «ادامه دادن این طرز تفکر به بیماری روانی "آنورکسیا" منجر شده و در ‌‌‌نهایت ممکن است منجر به مرگ شود. اینکه ما خود را به آب و آتش بزنیم تا لاغر شویم چه امتیازی در زندگی دارد که سلامتی به‌طور کلی به مخاطره بیفتد.»

این آسیب‌شناس اجتماعی عنوان کرد: «این فرهنگ غلط در جامعه ما در حال نهادینه شدن است. ماهواره‌ها مسابقه و رقابت منفی فخرفروشی فیزیکی در مهمانی‌های زنانه ایجاد کرده اند، به طوری که در نمایش‌های مختلف پوشاک اکثریت لباس‌های مورد تبلیغ برای سایزهای لاغر و متوسط بوده و در مقابل برخی از بانوان برای خرید سایزهای بزرگ مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.»

به گفته دکتر ابهری، ایجاد فشن شو‌ها باعث رقابت منفی و آزار دهنده در بین زنان شد تا آنجا که در بین دختران جوان و مجرد اولین شرط پیدا کردن فرد مورد علاقه خود لاغر شدن بود؛ بنابراین وجود چنین تفکر‌هایی باعث ناهنجاری رفتاری به شکل وسواس شده به نحوی که در تغذیه و رفتارهای روزمره افراد تاثیر گذاشته و خودنمایی می‌کند.

بیماری آنورکسیا بیماری بی‌اشتهایی عصبی است که با خواسته فرد صورت می‌گیرد به طوری که پیشرفت این بیماری منجر به مرگ فرد می‌شود.