Gerdab.IR | گرداب

انقلاب @ وزارت خارجه آمریکا: گسترش دیپلماسی الکترونیک + سند

تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

وزارت خارجه آمریکا برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بیش از 1000 کارمند شاغل تمام‌وقت و پاره‌وقت در زمینه دیپلماسی الکترونیک دارد.

به گزارش گرداب، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه آمریکا اکنون بیش از 150 کارمند شاغل تمام‌‌وقت در زمینه "دیپلماسی الکترونیک" دارد که در زمینه کاربرد اینترنت برای دستیابی به اهداف سیاسی آمریکا کار می‌کنند. این وزارتخانه همچنین 900 دیپلمات الکترونیک پاره‌ وقت دارد.

 گزارش جدید منتشر شده از سوی موسسه استرالیایی "موسسه سیاست بین‌المللی لووی"، با اعلام اینکه وزارت امور خارجه آمریکا به استفاده‌کننده اصلی دیپلماسی الکترونیک در جهان تبدیل شده است، تاکید می‌کند که "فاگی باتم" [نام محله‌ای قدیمی در واشنگتن] یک رشته از ابتکارها را در طرح "سیاستمداری قرن 21" خود گنجانده است.

این گزارش که با عنوان "انقلاب @ وزارت خارجه: گسترش دیپلماسی الکترونیک" منتشر شده، بیان می‌دارد: در برخی حوزه‌ها، دیپلماسی الکترونیک در حال تغییر نحوه کارکرد وزارت امور خارجه است. در دیپلماسی عمومی، وزارت امور خارجه اکنون اداره یک امپراتوری جهانی رسانه‌ای را در دست دارد که نسبت به 10 روزنامه بزرگ آمریکا مخاطبان مستقیم بیشتری دارد و ارتشی از روزنامه‌نگاران دیپلمات را به خدمت گرفته تا مطالب بیش از 600 خروجی خبری را تأمین کنند.

بر اساس این گزارش، دیپلماسی الکترونیک در سایر حوزه‌ها مانند "مدیریت دانش" در حال یافتن راه حلی برای مشکلاتی است که به مدت چند قرن وزارت‌خانه‌های امور خارجه آمریکا را به ستوه آورده بودند.

علاوه بر دیپلماسی عمومی و مدیریت دانش، فناوری‌ای جدید از سوی وزارت امور خارجه آمریکا در سرتاسر جهان برای مدیریت اطلاعات، ارتباطات کنسولی، پاسخ به فجایع، افزایش نفوذ اینترنت و حتی طراحی و برنامه‌ریزی سیاست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، سفارت آمریکا در مکزیک، سفارت مکزیک در واشنگتن، دفتر امور مکزیک در وزارت امور خارجه، و وزارت امور خارجه مکزیک همگی در زمینه مدیریت فاجعه با استفاده از ابزارهای "ابر پایه" [سیستم شبکه اینترنتی] همکاری می‌کنند.

اما همه کارشناسان درباره دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه آمریکا به هیجان نیامده‌اند. "ایوگنی موروزوف" در یکی از شماره‌های اخیر فارین پالیسی نوشت که تلاش‌های وزارت خارجه آمریکا در زمینه آزادی اینترنت و سایر طرح‌های تکنولوژیک نتایج قابل ملاحظه‌ای به همراه نداشته‌اند.

وی نوشت: پس از گذشت یک سال از اجرای "دستورکار آزادی اینترنت»" به دستاوردهای ارزشمند اندکی می‌توان نائل شد. تلاش کلینتون به طور حتم تیترهای مثبت و رقابت‌های تبلیغاتی آن‌لاین فراوانی تولید کرده، اما به جز این، دستاورد زیاد دیگری نداشته است. در جاهای دیگر، اشتیاق وزارت خارجه برای فناوری، از درک وزارت خارجه از فناوری پیشی گرفته است.

سند

منبع: مشرق