Gerdab.IR | گرداب

موسسه پژوهشی بین‌المللی اعلام کرد:

گرداب/ کاربران فیس‌بوک و گوگل نمی‌دانند چه بر سر اطلاعات شخصی‌شان می‌آید

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

نتایج پژوهش جدید یک موسسه امنیتی نشان می‌دهد نیمی از کاربران فیس بوک وگوگل نمی‌دانند که این کمپانی‌ها با اطلاعات شخصی‌شان چه می کنند.

به گزارش گرداب به نقل از کامپیوتر ورلد، اغلب کاربران فیس‌بوک و گوگل حتی پس از مطالعه سیاست‎های حفظ حریم خصوصی این کمپانی‌ها، از این‌که فیس‌بوک و گوگل چگونه با اطلاعات شخصی آن‌ها رفتار می‌کنند و چگونه دیگر کاربران وب می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، ناآگاه هستند.

نتایج پژوهش صورت گرفته از سوی کمپانی "Siegel+Gale" همچنین حاکی از آن است که کاربران، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی را کمتر از اسناد دولتی یا توافقنامه‌های مربوط به کارت‌های بانکی متوجه می‌شوند.

طی این پژوهش بیش از 400 نفر در زمینه فهم  سیاست‌های حفظ حریم خصوصی این 2 کمپانی بزرگ مورد سوال قرار گرفتند و نمراتی بین 35 تا 40 از 100 گرفتند. طی این آزمون افراد فرصت داشتند تا متن سیاست‌ها را مطالعه کنند و به سوالاتی پیرامون آن‌ها پاسخ دهند.

"برایان رفرتی"، مدیر بین‌الملل این کمپانی گفت: «ما افراد را مجبور کردیم که به متن دقت کنند، اما افراد حتی با وجود تمرکز بر روی متن، نتوانستند مفهوم آن را متوجه شوند. آنان حتی نتوانستند اطلاعات پایه‌ای را که به نظر می‌رسید آن‌ها را برداشت کنند، درک کنند.»

این پژوهش نخستین پژوهشی است که به بررسی ناآگاهی افراد در مورد این‌که چه میزان از اطلاعات شخصی‌شان به واسطه استفاده‌شان از این وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی آن‌ها برای تلفن همراه، در معرض عموم قرار می‌گیرد، پرداخته است.

این پژوهش بیانگر ناکارآمدی اعلامیه‌های حفظ حریم خصوصی به عنوان شیوه‌ای برای آگاه ساختن افراد در مورد چگونگی مورد استفاده قرار گرفتن اطلاعات شخصی‌شان از سوی این کمپانی‌هاست.

پس از مطالعه متن اعلامیه سیاست‌ها، تنها 23 درصد از کاربران متوجه شدند که پروفایل گوگل پلاس آن‌ها در معرض دید تمام افراد آن‌لاین قرار دارد. در مورد فیس‌بوک نیز تنها 30 درصد از کاربران متوجه شدند که حتی با فعال‌سازی سخت‌گیرانه‌ترین تنظیمات نیز نام‌های کاربری آن‌ها در فیس‌بوک به صورت عمومی باقی می‌ماند.

این پژوهش همچنین به تلاش گوگل طی یک سال اخیر برای آگاه‌سازی کاربران نسبت به یکی‌کردن سیاست‌های حفظ حریم خصوصی برای سرویس‌های گوناگونش پرداخته است.  بر این اساس، کم‌تر از نیمی از کاربران متوجه ارتباط سیاست‌های حفظ حریم خصوصی این کمپانی با استفاده‌شان از سرویس‌هایی چون یوتیوب (youtube) و گوگل مپس (google maps) شدند.

پژوهشگران در پایان پیشنهاد کرده‌اند که از برنامه‌های کاربردی یا وب‌سایت‌هایی در مورد این‌که اطلاعات شخصی‌شان چگونه به اشتراک گذاشته می‌شود، به عنوان جایگزینی برای آگاه‌سازی کاربران در زمینه حفاظت از حریم خصوصی استفاده شود.

این‌ که چرا این کمپانی‌ها تاکنون میزان موثر بودن اعلامیه‌های خود در زمینه سیاست‌های حفظ حریم خصوصی را مورد بررسی قرار نداده‌اند و یا حتی با علم به ناکارآمدی آن‌ها، سعی در به‌کارگیری روش‌های نوینی برای آگاه سازی کاربران نسبت به فعالیت‌هایی که بر روی اطلاعات شخصی آن‌ها صورت می‌گیرد و نحوه عمومی‌شدن و دسترسی سایرین به آن‌ها نداشته اند، سوال بزرگی است که مدیران گوگل و فیس‌بوک باید درباره آن‌ به میلیون‌ها کاربر خود در سراسر جهان پاسخگو باشند.