Gerdab.IR | گرداب

حسن عباسي:

فعاليت شبكه‌هاي ماهواره اي‌فارسي‌زبان بستر‌سازي براي انقلاب نرم است

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۹

رئيس مركز بررسي‌هاي دكترينال امنيت بدون مرز گفت: بايد 2 پديده «انقلاب نرم» و «انقلاب مخملي» را از يكديگر تفكيك كرد و نبايد اين 2 مفهوم در ذهن خلط شود، فعاليت‌ شبكه‌هايي مانند شبكه فارسي وان، بستر‌سازي براي انقلاب نرم است.

به گزراش گرداب، حسن عباسي در ارتباط با فعاليت‌هاي روزافزون شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌ زبان و تلاش آنان براي جذب هرچه بيشتر مخاطبان ايراني و تأثير اين امر در پديده‌هايي نظير بروز انقلاب مخملي در كشور اظهار داشت: بايد 2 پديده «انقلاب نرم» و «انقلاب مخملي» را از يكديگر تفكيك كرد و نبايد اين 2 مفهوم در ذهن خلط شود، فعاليت‌ شبكه‌هايي مانند شبكه فارسي وان، بستر‌سازي براي انقلاب نرم است.

فارسي وان در پي از بين بردن بنيه اعتقادي جامعه
رئيس مركز بررسي‌هاي دكترينال امنيت بدون مرز افزود: برنامه‌هاي اين شبكه‌ درصدد از بين بردن بنيه اعتقادي افراد جامعه و متلاشي كردن بنيان خانواده و تغيير باورهاي ديني و اعتقادي است.

عباسي در بيان تفاوت‌هاي بين انقلاب نرم و انقلاب مخملي تصريح كرد: انقلاب مخملي آني، ضربتي و در پي استفاده از فرصت‌ها و شرايط موجود است‌ اما انقلاب نرم يك پروژه درازمدت با يك سازوكار پيچيده است.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اين توضيحات، بايد گفت كه برنامه‌هاي اين شبكه ماهواره‌اي در راستاي انقلاب نرم تلقي مي‌شود و با انقلاب مخملي متفاوت است.

بستر‌سازي براي انقلاب نرم يا انقلاب مخملي
عباسي در پاسخ به اين پرسش كه آيا برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌ زبان مانند فارسي‌ وان با محتواي غيراخلاقي و ترويج بي‌بندوباري جنسي مي‌توانند زمينه بروز انقلاب‌ مخملي را نيز در جامعه فراهم كنند، گفت: بنده با اين نظر كه اين نوع شبكه‌ها با محتواي كنوني مي‌توانند در راستاي بسترسازي براي انقلاب نرم وارد عمل شوند، موافق هستم اما نمي‌توان عملكرد اين شبكه‌ها را در راستاي انقلاب مخملي قلمداد كرد.

عباسي با اشاره به محتواي برخي سريال‌هاي اين شبكه فارسي‌ زبان تصريح كرد: بنده سريال‌هاي شبكه‌ فارسي ‌وان مانند سريال ويكتوريا را نقد كرده‌‌ و راهكارهاي مقابله با آن را به صورت مشروح ارائه كرده‌ام.

شبكه‌هاي خصوصي نمي‌تواند راهكار مناسبي باشد
وي در خصوص راه‌اندازي شبكه‌هاي خصوصي در داخل كشور به عنوان راهكار مقابله با شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌ ‌زبان گفت: شبكه‌هاي خصوصي در اين زمينه نمي‌‌توانند راه‌گشا باشند، آنچه در برنامه‌هاي شبكه‌هايي نظير فارسي‌ وان وجود دارد، عشق‌هاي مثلثي و ضربدري است، شما اگر يك ميليون شبكه و سريال و ... را هم تهيه كنيد، چون نمي‌توانيد محتوايي را كه در آن شبكه‌ها نمايش داده مي‌شود نشان دهيد، پس براي مخاطب آن جذابيت را نخواهند داشت.

موج فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان فروكش مي‌كند
عباسي فعاليت شبكه‌هايي مانند فارسي وان را به يك تب و موج تعبير كرد و گفت: ما اين سريال‌ها را از منظر جامعه‌شناختي و روان‌شناختي و ساير مباني آن بررسي كرده‌ايم، اين برنامه‌ها و شبكه‌ها يك تب و موج است و اين تب و موج در كمتر از يك سال آينده فروكش خواهد كرد.

استفاده از سريال‌هاي عوام‌فهم
عباسي در پاسخ به اين پرسش كه چرا سريال‌هاي شبكه فارسي‌ وان از كشورهاي خاصي مانند كلمبيا انتخاب مي‌شود، گفت: علت اين امر، عوام فهم‌تر بودن اين نوع برنامه‌هاست، مانند فيلم‌هاي هندي؛ سريالي مانند ويكتوريا يك كپي ناقص از سريال آمريكايي «خانه‌داران عاجز» كه بيشتر مخاطبان آن زنان دانشجو و تحصيل‌ كرده هستند، يك فيلم تخصصي غربي را تمام زنان عوام جامعه تماشا نمي‌كنند اما فيلم‌هاي هندي را علي‌رغم زمان طولاني آنها، همه مي‌نشينند و نگاه مي‌كنند.

وي متذكر شد: سريال‌هاي كلمبيايي و كره‌اي كه در فارسي‌وان پخش مي‌شود، جذابيت آنها به خاطر همه فهم‌تر، ساده‌تر بودن و همزادپنداري موجود در آنهاست، لذا نگراني اهالي فرهنگ از تأثيرات مخرب اين سريال‌ها، به‌جاست ولي با وجود ضربات جبران‌ناپذير اين برنامه‌ها به فرهنگ، اخلاق جامعه و خانواده، بنده معتقد نيستم كه اين امر به فروپاشي خانواده‌ها منجر شود؛ ممكن است شواهدي از اين امر نيز وجود داشته باشد كه فلان خانواده به دليل آلوده شدن به تماشاي اين‌گونه شبكه‌ها از هم پاشيده، اما در مجموع بايد گفت كه فعاليت اين شبكه‌ها مانند يك تب و موج است و بعد از مدتي اين تب‌ها كهنه و اثرشان خنثي مي‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس