به گزارش
گرداب، "فروغ نيلچي زاده"، کارشناس حوزه خانواده دیشب در برنامه "شب آسمانی" که ساعت 21 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد به موضع "اسلام، خرافات و واقعیتها" پرداخت.
وی با واقعيت دانستن چشم زخم و اشاره قرآن به اين امر در سوره يوسف و قلم گفت: «درباره اعتقاد داشتن به چشم زخم چند سوال اساسي مطرح است، يكي اينكه اگر فقط به اين امر اعتقاد داشته باشيم بر ما تاثير ميگذارد يا اگر اعتقاد نداشته باشيم از آسيب چشم زخم مصون هستيم.»
اين کارشناس مسائل دینی افزود: «چه چشمزخم را قبول كنيم و چه قبول نكنيم رنگ قرمز اثر و خاصيت خودش را دارد، اما اگر مقوله چشم زخم را قبول کنیم، در ضمير خودآگاه بخش ارادي ذهن به طور فعال شروع به دريافت پيامها ميكند، وقتي كه قبول نداشته باشيم ميزان تاثير پذيري اين قسمت كمتر ميشود اما از بين نميرود.»
نيلچيزاده اظهار داشت: «برخي چاره دفع اين مسئله را در قبول نداشتن چشم زخم ميدانند، اما اين انديشه غلطي است.»
والدین هم می توانند فرزندان خود را چشم بزنندوي چشم زخم را داراي درجهبندي و مراحل گوناگون دانست و گفت: «پايينترین حد آن، تعجب همراه با تحسين است، مثلا اينكه والدين فرزند خود را دوست دارند و به خاطر شگفتي كه در قلب آنها ايجاد ميشود بدون اينكه اراده كرده باشند امكان دارد فرزندشان را چشم بزنند.»
اين کارشناس مسائل دینی ادامه داد: «مرحله بعدي حسرت است كه ميتواند به نعمت صاحب نعمت ضربه بزند.»
حسد؛ سومین مرحله چشم زخمنيلچي زاده حسد را يك بيماري دانست و افزود: «سومين مرحله چشم زخم، حسد است و حسد حسرتي است كه نتوانسته مسير طبيعي را طي كند و به يك ارتباط خلاق بيانجامد.»
چه زماني حسد منجر به چشم زخم میشود؟وي تصريح كرد: «سوره فلق در مورد پناه بردن به خدا از شر حسود است، هنگامي كه حسدش را بيان و ابراز ميكند، حسد تا در دل باشد كاركرد بيروني ندارد، حسد يك مريضي است كه وقتي فرد در زبان و نگاه و رفتار اين مريضي را خرج كند ميتواند چشم زخم ايجاد كند.»
معارضه با حق؛ آخرين مرحله چشم زخماين کارشناس مسائل دینی آخرين مرحله چشم زخم را معارضه با حق و جلوه هاي او خواند و اظهار داشت:
«فرد با معارضه با حقيقت به يك شرارت دروني رسيده است و قدرت حيواني نفس و شرارت دروني او قدرت چشم زخم را زياد ميكند، اين به معني اين نيست كه هر آدم كافر و بيديني داراي قدرت چشم زخم است، حتي افراد تا حدي دچار لجاج و عنادند كه ميخواهند پيامبر را چشم بزنند.»
راهكارهاي ديني براي دفع چشمزخمنيلچي زاده در ادامه راهكارهاي ديني براي دفع چشم زخم را برشمرد و گفت: «اگر كسي حس كرده به او چشم زخم رسيده يا خود او از چيزي به شگفت آمد، سه بار ذكر شريف "لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم" را تكرار كند.»
اين کارشناس حوزه خانواده با اشاره به اينكه اين راه ها اثر چشم زخم را از بين نميبرد، اما به صفر نزديك ميكند، گفت: «چشم زخم با توحيد منافاتي ندارد و معارض قدرت خدا نيست، زيرا بدون اذن خدا هيچ چيز در عالم تاثيرگذار نيست.»
به حسنین هم چشمزخم رسیده بودوي افزود: «در بحار الانوار جلد 95 آمده جبرئيل بر پيامبر
صلواتاللهعلیهوآله نازل شد و ايشان را غمگين ديد، علت را كه پرسيد، پيامبر فرمودند به حسنين چشم زخم رسيده است؛ نكته قشنگ اين است كه پيامبر با وجود علمي كه داشتهاند نميفرمايند چه كسي آنها را چشم كرده است.»
معوذتين دو پناهگاه خدا در چشمزخماين کارشناس مسائل دینی ضمن بيان جايگاه سوره ناس و فلق گفت: «معوذتين دو پناهگاه خداست كه آن را به پيامبر و امت او داده است، در روايات داريم كه پيامبر آنقدر با معوذتين حسنين را تعويذ ميكرد كه مردم فكر ميكردند اين دو، سوره نيستند؛ دعايند.»
نيلچي زاده تأکید کرد: «براي دفع چشم زخم بايد اين دو سوره را با تدبر و القا به قلب خواند.»
وي سومين راهكار را خواندن آيه
"و ان يكاد ..." دانست و گفت: «خوشبختانه نوشتن و خواندن اين آيه در بين مسلمانان رايج است.»
اين کارشناس مسائل دینی ادامه داد: «و ان يكاد را بايد خواند، اصلا قرآن آمده كه خوانده شود، فاقروا ما تيسر منه؛ قرآن ميخواهد كه با آن انس بگيريم و خوش به سعادت كسي كه در قرائت و تدبر در آن سبقت ميگيرد.»
آيات يك تا چهار سوره تبارك نيز موثر استنيلچي زاده تصريح كرد: «آيات يك تا چهار سوره تبارك نيز موثر است و بحث رجوع نگاه را بيان ميكند و اينكه حسرت در چشمي كه با نگاه منفي حركت ميكند ميماند.»
توصیه امام رضاعلیه السلام در مواجهه با چشمزخموي با بيان اينكه بايد به جاي تخم مرغ شكستن و سنگ نمك نگه داشتن با معجزه الهي خودمان را از چشم زخم مصون بداريم، گفت: «در روايات از امام رضا
علیه السلام آمده هرگاه حس كردي مورد چشم زخم قرار گرفتي، دستانت را مانند قنوت پيش رويت نگه دار و سوره حمد و توحيد و معوذتين را قرائت كن و به دستانت بدم، سپس آن را به صورتت بكش.»
اين کارشناس مسائل دینی افزود: «اگر حس كردي چيزي يا كسي مورد چشم زخم واقع ميشود، سوره توحيد و حمد و آيت الكرسي را بنويسد و همراه او نگه داريد، آيات الهي معجزه است و ما هم قبول داريم معجزه است، اما چرا معجزه آنها را نميبينيم؟ اگر واقعا مومن باشيم پردهها از جلو چشمانمان كنار ميرود و معجزه بودنش را ميبينيم، براي همين است كه ميفرمايد: يا ايها الذين امَنوا امِنوا»
سنگهاي ماه تولد؛ نوعی رمالي نوين / خاصیت انگشتر عقيقنيلچي زاده سنگهاي ماه تولد را رمالي نوين خواند و گفت: «راه ديگر به همراه داشتن انگشتر عقيق است و تاكيد هم روي انگشتر است نه گردنبند، سنگ عقيق، قدرت بالايي دارد و بسياري از بلاها را دور ميكند.»
ولايتمداري؛ ويژگي منحصر به فرد عقيقوی با بیان اینکه در سنگ عقيق چه ويژگي هست و در ملكوت خودش چه چيزي دارد كه اينقدر به آن توجه شده است؟ گفت: «وقتي ولايت اميرالمومنين بر آسمان و زمين عرضه شد، اولين سنگي كه ولايت را پذيرفت، عقيق بود. ولايتمداري ويژگي منحصر به فرد عقيق است.»
اين کارشناس مسائل دینی ادامه داد: «زمان امام صادق
علیه السلام به يك فردي آسيب ميرسد و مردم از امام سوال ميكنند چرا با وجود انگشتر عقيق به او آسيب رسيد؟ امام به انگشتر نگاه ميكنند و ميفرمايند تقلبي است.»
صدقه جلو چشم زخم را ميگيرد / مصادیق صدقهنيلچي زاده صدقه را نشان اعتقاد به خزائن نامحدود الهي دانست و گفت: «صدقه دادن هم جلو چشم زخم را ميگيرد،
ما فقط پول دادن را صدقه ميدانيم، اما حتي يك لبخند هم ميتواند صدقه باشد، اهل بيت ميفرمايند هركار نيكي صدقه است و بالاترين نوع صدقه اين است كه در عين احتياج به چيزي ديگري را به خود مقدم بداري.»
وي در ادامه اظهار داشت: «گاهي برخي افراد در صدقه دادن افراط ميكنند، در حالي كه خانوادهشان در تنگي قرار ميگيرند؛ ولاتبسطها كل البسط.»
تعريف از كسي در برابر خودش مانند كشتن اوستاين کارشناس مسائل دینی با تاكيد بر اينكه در روايات تعريف از كسي در برابر خودش مانند كشتن اوست گفت: «تحسين و تعريف و تمجيد گاهي مترادفاند، اما معاني گوناگوني دارند. تعريف در برابر خود فرد باب چاپلوسي و غره شدن به خود و كاهش انتقاد پذيري را باز ميكند، اما نبايد بخل هم داشت، بايد تشكر و تحسين وتبريك را گفت.»
نيلچي زاده درباره تربيت فرزندان گفت: «گاهي چيزهايي كه اوليه نيست مورد تعريف قرار ميگيرد، مثلا از لباس و گلسر يك بچه تعريف ميكنند، با اين كار اين موارد هويت بچه ميشود و وقتي بزرگ شد زيبايي را همان زيبا نمودن ميپندارد؛ خشت اول را نبايد كج گذاشت.»
وي با بیان اینکه هرچيز كه با حمد خدا همراه باشد از خطر چشم زخم مصون میماند، گفت: «براي مديريت روابط سالم و خلاق در جامعه اسلامي تا چشم زخمي هم صورت نگيرد بايد در برابر كار خوب، تشكر و تحسين همراه با شكر الهي كرد.»
منبع:
خبرگزاری دانشجو