Gerdab.IR | گرداب

زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات

تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

فناوری اطلاعات با هموار ساختن راه‌های پیشرفت زنان شاغل در این شاخه، آنان را به بالاترین رده‌های تصمیم‌گیری رهنمون می‌سازد.

به گزارش گرداب، "حمدون توره"، دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات، در پیامی به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، شعار "زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات" را برای سال 2012 اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در این پیام که به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی سال 2012، صادر شد، آمده است:

فناوری های اطلاعات و ارتباطات، عامل پیش برنده ایجاد فرصت های تازه در فرازهای مختلف زندگی انسان ها، به ویژه افراد آسیب پذیر و محروم است. این فناوری ها، چارچوبی را برای توسعة درازمدت و پایدار نیز فراهم می سازند.

ما امسال در روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، مصمم هستیم با حذف نابرابری های  زنان با مردان و توانمند ساختن آنان برای نیل به اهداف و آرزوهایشان، توان بالقوه فناوری های اطلاعات و ارتباطات را به طور کامل در اختیار این قشر جامعه قرار دهیم. شعار انتخابی امسال برای روز جهانی مخابرات و جامعة اطلاعاتی، "زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات" است. انتخاب این شعار تضمین می کند که این قشر بزرگ که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد؛ یعنی زنان و دختران به طرزی هم سنگ و مساوی با مردان پیشرفت کنند. زنان بنیاد جامعة ما هستند. آنان پایه های قدرت هر خانواده و هر جامعه را تشکیل می دهند. با این حال هنوز نابرابری ها در حــق زنان برقرار است و از دسترسی به بهداشت و تحصیلات اولیه و فرصت های برابر شغلی محروم اند. در تصمیم‌گیری های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با نابرابری روبرو می شوند و اغلب از خشونت و تبعیض رنج می برند.

این وضعیت قابل قبول نیست و ما باید با همه ابزارهایی که در اختیار داریم به رفع این نابرابری ها بپردازیم.

برابری جنسیتی یا همان برابری زنان و مردان، یک حق پایه انسانی ست که در منشور سازمان ملل متحد به آن ارج نهاده شده و یکی از اهداف اصلی توسعه هزاره سوم این سازمان محسوب می شود. فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ابزارهایی هستند که می توان از آنها برای تسریع پیشرفت به سوی نیل به این مقصود بهره گرفت، به همین دلیل است که به پیشنهاد شورای اصلی اتحادیه، ما تلاش های خود را روی این موضوع متمرکز ساخته ایم؛ تا از این رویکرد، با استفاده از نیروی فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، فرصت های دیجیتالی جدیدی را برای پایان دادن به این تبعیض ها فراهم سازیم و با توانمندسازی زنان جهان که نصف جمعیت آن را تشکیل می دهند به جایگاه عادلانه خودشان در جهان دست یابند و این گونه بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، نه تنها باید از گهواره بلکه از زمان پیش از آن؛ یعنی در دوران مراقبت های پیش از تولد آغاز شود و با انتقال آن به دور افتاده ترین جوامع روستایی، هر یک از مادران، دختران و  زنان به حقوق حقه و ذاتی خود برسند.

از اعضای اتحادیه، دولت ها، بخش خصوصی این صنعت، عضوهای وابسته، دانشگاهیان عضو و گروه های شهروندی می خواهم  هرگونه منبعی را که در اختیار دارند به این امر گیسل دارند و تضمین دهند که زنان و دختران در هر جامعه بشری دسترسی کامل به این فناوری ها داشته و از قدرت اطلاعات و دانش بهره مند شوند تا به این وسیله به حقوق خود آگاه شده و فرصت های موجود در حوزه دیجیتال را جذب کنند.

اینجانب، همکارانمان و سایر دست اندرکاران؛ یعنی رهبران سیاسی، سیاست پردازان، قانون گذاران، بهره برداران (اپراتورها)، صاحبان صنعت و جامعه مدنی را به اتخاذ سیاست ها و راهبردهایی مناسب فرا می خوانم؛ تا بدین وسیله، فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به نفع زنان و دختران ارتقا یابد.

لازم است دولت های کشورها، بخش خصوصی، جامعه مدنی و نقش آفرینان اصلی علم آموزی، بر اهمیت حرفه ای و شغلی زنان در توسعه و خدمت رسانی بیشتر به بخش پویای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی صحه گذارده و از آن حمایت کنند. تا آنان بتوانند در خدمت رسانی و ارتقای بیشتر حوزه پویا و رقابتی فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش ویژه خود را ایفا کنند.

تقاضای روز افزونی که برای دسته وسیعی از مهارت های این صنعت در سراسر کره زمین وجود دارد، پنجره بی نظیری از فرصت های این صنعت را فراهم ساخته و دختران و زنان را در جایگاه واقعی شان قرار داده و آنان را به ابزارهای لازم برای نیل به موفقیت، مجهز می سازد.

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با هموار ساختن راه های پیشرفت زنان شاغل در این شاخه حرفه ای و تشویق آنان به کسب شغل های جدید در این حوزه، آنان را به بالاترین رده های تصمیم گیری رهنمون می سازد.

در پایان، تاکید دارم، روز جهانی مخابرات امسال را به گونه ای برگزار کنید که توجه ویزه ای به نیازهای خاص زنان و دختران معطوف شود و منافع این فناوری ها آنقدر در اختیارشان قرار گیرد که در الگوی فرصت های ارائه شده در حال و آینده، دگرگونی چشمگیری به وجود آید.

باید گفت، یک جامعه مساوات نگر و عدالت خواه، بنیان اصلی یک جهان صلح آمیز، شکوفا و کامیاب است.

دکتر حمدون توره
دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)

منبع: فارس