Gerdab.IR | گرداب

تلاش غرب برای ایجاد "ناتوی عربی"

تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۱

آیا ملک عبدالله خواهد توانست چیزی از تاریخ ناتو بیاموزد؟ عبدالله و سایر هم مسلکان او در کشورهای عربی از بابت ایران نگران هستند و نیز از حمایت های ایران از لبنان، سوریه، بحرین و... هراس دارند.

به گزارش گرداب، مجله آمریکایی "فارین پالیسی" اخیرا در گزارشی پیرامون طرح الحاق بحرین به عربستان سعودی از این سخن گفت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می توانند با الگو برداری از "ناتو" اقدام به تشکیل سازمان ناتوی عربی کنند.

فارین پالیسی در این گزارش که با تیتر "خلیج فارس به "ناتو" نیاز دارد" و از سوی "رابرت هادّیک" منتشر شده، می نویسد: ناتو یکی از موفق‌ترین اتحادیه های نظامی در طول تاریخ بوده است و این مسئله می تواند درسی باشد برای آنهایی که می خواهند سازمان‌های مشابه را ایجاد کنند.

این در حالی است که "ملک عبدالله"، پادشاه عربستان سعودی در نشست اخیر سران عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به آینده مطلوب این کشورها اظهار امیداوری کرده و نیز با اشاره به نقش ایران در خیزش های منطقه گفته است: ایمنی و امنیت ما هدف قرار گرفته است.

عبدالله به حضار نشست هشدار داده است، هرکس که در روند پشتیبانی های ما از یکدیگر خللی ایجاد کند، همانند کسی است که از کاروان جا می ماند و شکست می خورد.

فارین پالیسی در ادامه می نویسد: از دیدگاه ریاض، بحرین نقطه خوبی برای آغاز یک همکاری و اتحاد، نظیر ناتو است.

هر دو کشور معتقدند که تهران نقش کاتالیزگر را در اعتراضات بحرین بر عهده دارد و لذا همکاری آنها در سرکوب اعتراضات و اتحاد آنها می تواند حاوی پیام هایی برای سایر حکومت های پادشاهی حاشیه خلیج فارس باشد.

پیشنهاد ملک عبدالله در این نشست به دلیل ملاحظاتی که سایر حکومت‌های پادشاهی دارند شکست خورد اما شاهزاده "سعود الفیصل" گفته است که پیشنهاد عربستان لایه های دیگری نیز دارد.

نویسنده فارین پالیسی در ادامه می گوید: آیا ملک عبدالله خواهد توانست چیزی از تاریخ ناتو بیاموزد؟ عبدالله و سایر هم مسلکان او در کشورهای عربی از بابت ایران نگران هستند و نیز از حمایت های این کشور از لبنان، سوریه، اعتراضات شرق عربستان و قیام بحرین نیز هراس دارند.

راه حل مشابه ناتو در این زمینه، اتحاد بر اساس امنیت جمعی است؛ چیزی که ظاهرا ملک عبدالله نیز به دنبال آن است.

اما با تمام این اوصاف طرح عبدالله با بی‌اعتمادی نسبت به نیات عربستان و رقابت بالقوه ای که در میان پادشاهان یاد شده وجود دارد، شکست خورده است.

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به مقاطعی از تاریخ تشکیل ناتو تأکید می کند که تشویق شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل یک اتحادیه نظامی برای دستیابی به تعادل قدرت در خلیج فارس و مقابله با ایران اسلامی یک ضرورت است، اما این شورا و طرح های ملک عبدالله شکست خورده است، زیرا اعضای آن به عربستان اعتمادی ندارند.

در بخش پایانی این مقاله نیز آمده است: به هر حال ایالات متحده آمریکا طرفدار طرحی است که عبدالله، پادشاه سعودی ارائه کرده، اما جلسه ای که در ریاض برگزار شد، نشان داد که هنوز درخواست های شاه عربستان و تهدید قدرت‌های ایران! نمی تواند سران عرب را با یکدیگر متحد کند.

منبع: مشرق