Gerdab.IR | گرداب

بودجه 770 میلیون دلاری آمریکا برای هزینه در کشورهای بیداری‌اسلامی

تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۱

بهار عربی آمده است؛ ما نیاز داریم که از در اختیار داشتن ابزار و انعطاف برای تامین بودجه این ابتکارها اطمینان یابیم. من امروز نمی‌توانم به شما بگویم که این پول کجا هزینه خواهد شد، زیرا در مشورت با کنگره این کار صورت می‌گیرد.

به گزارش گرداب، "فارن پالسی" در مقاله‌ای با عنوان "5 مبارزه‌ای که دولت آمریکا درباره بودجه امور بین‌الملل 2013 با آن روبروست" به قلم "جاش راگین" می‌افزاید: وزارت خارجه آمریکا درخواست بودجه سال مالی 2013 خود را که در موارد متعددی با مقاومت قانونگذاران در بهار و تابستان سال جاری روبرو خواهد شد، ارائه کرد. برنامه‌های بین‌المللی هواداران زیادی را در کنگره آمریکا ندارند و کنگره عقاید خود را درباره چگونگی صرف کمک‌های خارجی دارد.

البته وزارت خارجه از همه مسائل فوق آگاهی دارد و درخواست سال مالی 2013 خود را به عنوان بخش کوچکی از بودجه دولتی ارائه داده که مستقیما به امنیت ملی کمک می‌کند. البته درخواست بودجه 51.6 میلیارد دلاری وزارت خارجه باید به تصویب مجلس نمایندگانی برسد که حزب جمهوری‌خواه رهبری آن را به عهده دارد و به سختی به دنبال یافتن بخش‌هایی از بودجه است که آن را به طور اختیاری حذف کند و همچنین مجلس سنایی که خواستار استفاده از کمک‌های آمریکا برای تحت فشار دادن دولت‌های خارجی برای انجام اقداماتی در راستای اولویت‌های واشنگتن است.

"تام نایدز"، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: «اکنون زمان تغییرات تاریخی در جهان است. همچنین زمان برای دولت و ملت ما تنگ است؛ دو حقیقتی که از ابتدا راهنمای ما بوده‌اند و بنابراین، دوست دارم بار دیگر به شما یادآوری کنم که وزارت خارجه و بنگاه آمریکا برای توسعه بین‌المللی با تنها یک درصد از بودجه دولتی، رهبری کشور ما در جهان در حال تغییر را حفظ می‌کنند، پس چه چیزی باید ارزش‌های ما را ارتقا داده، اقتصاد ما را شکوفا کرده و از همه مهمتر در سال 2013 و فراتر از آن امنیت آمریکا را حفظ کند.»

در اینجا به پنج مورد از مسائل مطرح شده در بودجه وزارت خارجه اشاره می‌شود که امسال منجر به بحث‌های زیادی در کنگره خواهد شد:

درخواست بودجه 51.6 میلیارد دلاری از سوی وزارت خارجه آمریکا
1. وزارت خارجه و بنگاه آمریکا برای توسعه بین‌المللی برای سال مالی 2013 بودجه 51.6 میلیارد دلاری درخواست کرده‌اند، اما 8.2 میلیارد دلار آن به عنوان بودجه برای افغانستان، عراق و پاکستان بر اساس آنچه که صندوق عملیات پیش‌بینی نشده در خارج از کشور نامیده می‌شود، اعلام شده است. 43.6 میلیارد باقیمانده تحت عنوان "بودجه اصلی" درخواست شده و شامل 10 درصد افزایش نسبت به سال مالی 2012 که به تصویب کنگره رسیده، است.

قانونگذاران برای سال مالی 2012 موارد زیادی را از بودجه اصلی صندوق عملیات پیش‌بینی نشده حذف کردند تا با بودجه وزارت خارجه که به مخارج احتیاطی الزامی در بودجه قانون کنترل 2011 مربوط می‌شد، تطابق داشته باشد. اکنون وزارت خارجه تلاش دارد این میزان را به بودجه اصلی بازگرداند تا در موارد ضروری از آن استفاده کند.

به طور کلی، وزارت خارجه ترجیح می‌دهد که از حساب‌های صندوق عملیات پیش‌بینی نشده در هر مورد ممکن استفاده کند، زیرا کنگره بیشتر تمایل دارد بودجه برنامه‌هایی را تصویب کند که در جنگ‌های کنونی ضروری هستند و همچنین به دلیل اینکه حساب صندوق عملیات پیش‌بینی نشده جدای از بودجه اصلی است، (نایدز می‌گوید: «روشن است که منافع حساب صندوق عملیات پیش‌بینی نشده به طور کلی به همه افرادی که درباره آن گزارش تهیه می‌کنند و برای کنگره آمریکا که هزینه‌های ما را بررسی می‌کند اجازه بررسی هزینه‌های جنگ در عراق، افغانستان و پاکستان را می‌دهد.») اما کارشناسانی که خارج از این دایره هستند به حساب صندوق عملیات پیش‌بینی نشده که سال گذشته از سوی وزارت خارجه و از 11 سپتامبر 2001 تاکنون از سوی پنتاگون استفاده شده است به عنوان یک بودجه بیهوده نگاه می‌کنند.

"گوردون آدامز"، مدیر سابق امنیت ملی در اداره بودجه و مدیریت در دوران کلینتون می‌گوید: «فکر می‌کنم حساب صندوق عملیات پیش‌بینی نشده دردسرساز است. حساب‌های خاصی که اضافه بر بودجه اصلی هستند نوعی پناهگاه برای اسراف‌کنندگان در بودجه محسوب می‌شوند. تخصیص بودجه برای هر سه کشور باید به بحث گذاشته شود.»

درخواست 770 میلیون دلار برای فعالیت آمریکا در کشورهایی بیداری اسلامی
2. ابتکار بودجه خاورمیانه. دولت برای این ابتکار جدید 770 میلیون دلار درخواست کرده که به معنای حمایت از فعالیت‌های آمریکا در کشورهایی می‌شود که درگیر بهار عربی شده‌اند. این بزرگ‌ترین برنامه جدید در درخواست بودجه وزارت خارجه است، اما در این درخواست جزئیات زیادی درباره اینکه این پول چگونه صرف خواهد شد، نیامده است.

نایدز می‌گوید احتمال پیش‌بینی وجود دارد. وی می‌افزاید: «بهار عربی آمده است. ما نیاز داریم که از در اختیار داشتن ابزار و انعطاف برای تامین بودجه این ابتکارها اطمینان یابیم. من امروز نمی‌توانم به شما بگویم که این پول کجا هزینه خواهد شد، زیرا قطعا در مشورت با کنگره این کار صورت می‌گیرد.» حدود 70 میلیون دلار از این بودجه صرف برنامه‌های کنونی شامل ابتکار مشارکت خاورمیانه‌ای و دفتر بنگاه آمریکا برای توسعه بین‌المللی در مشارکت خاورمیانه‌ای خواهد شد.

یک مقام دولتی اظهار داشت که 700 میلیون دلار باقیمانده پول جدیدی است. وی افزود: «ما با تغییرات در خاورمیانه بدون در اختیار داشتن هیچگونه منابعی روبرو شدیم.» این مقام توضیح داد که وزارت خارجه حدود 800 میلیون دلار از سال گذشته هزینه کرده تا به تظاهرات در کشورهایی مانند مصر، لیبی و یمن پاسخ دهد، اما مجبور شده این هزینه‌ها را از دیگر حساب‌ها برداشت کند.

آدامز می‌گوید: «این مسئله بحث‌برانگیز خواهد بود، زیرا هیچ محتوایی وجود ندارد. این یک بودجه احتیاطی است و کنگره دوست ندارد بودجه‌های احتیاطی وزارت خارجه را تصویب کند. احتمالا این بودجه ایده بدی نیست، اما میزان پول درخواست شده در برابر بی‌برنامگی برای صرف ‌آن زیاد است.»

کلینتون پیش از کمک به ارتش مصر باید از انتقال قدرت دموکراتیک در مصر اطمینان یابد
3. بودجه ارتش مصر. وزارت خارجه بار دیگر از کنگره درخواست 1.3 میلیارد دلار برای کمک به ارتش مصر کرده است. این میزان بودجه کمک نظامی که کنگره برای سال مالی 2012 پیشنهاد کرده هنوز به کنگره ارسال نشده و ممکن است به خاطر بحران شدید درباره اتهامات علیه 19 کارمند آمریکایی سازمان‌های غیردولتی در قاهره مسکوت بماند. طبق قانون، "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا باید پیش از صرف این هزینه اطمینان یابد که ارتش مصر در حال حرکت به سوی انتقال قدرتی کاملا دموکراتیک است و بسیاری از قانونگذاران ارشد از وی می‌خواهند که این بودجه را صرف ارتش مصر نکند؛ حتی قوانینی برای جلوگیری از اختصاص این بودجه بدون توجه به تصمیم کلینتون وجود دارد.

علاوه بر این، دولت آمریکا خواستار 250 میلیون دلار برای کمک مستقیم به دولت‌های غیرنظامی کرده که معتقد است بیش از ارتش مسئول سرکوب سازمان‌های غیردولتی هستند. در عین حال دولت امیدوار است که همه این موارد تا سال آینده حل شود. نایدز می‌گوید: «هدف ما ارائه این بودجه به آنهاست. من بدین منظور تلاش می‌کنم. منظور من این است که به روشنی برای همه ما مشخص است که باید درباره برخی مسائل بسیار دقیق باشیم و ما به شدت در حال تلاش برای این هدف هستیم، اما این بودجه نشان‌دهنده تعهد و تمایل ما به تامین بودجه این ابتکارها است.»

کاهش 27 میلیون دلاری کمک به تشکیلات خودگردان به دلیل اتحاد فتح و حماس
4.  کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین. دولت 370 میلیون دلار برای حمایت اقتصادی از کرانه باختری در سال مالی 2013 اختصاص داده که این رقم در سال مالی 2012 حدود 397 میلیون دلار بوده، اما هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های کمکی آمریکا در بودجه محسوب می‌شود. کنگره به شدت با کمک به تشکیلات خودگردان مخالف است، زیرا مذاکرات صلح شکست خورده و فتح و حماس قصد دارند دولت واحدی را تشکیل دهند.

یک مقام دولتی اظهار داشت که کاهش بودجه کرانه باختری به این دلیل است که تجهیزات مورد نیاز برای اجرای برنامه آموزشی پلیس آمریکا در آنجا به پایان رسیده است. وزارت خارجه همچنین میزان کمک مالی مستقیم به تشکیلات خودگردان را از 200 میلیون دلار به 150 میلیون دلار کاهش داده است. وی افزود: «ما فکر می‌کنیم اوضاع اقتصادی کمی بهتر شده بنابراین فکر کردیم که می‌توانیم کمک‌های خود را کمتر کنیم.»

مخالفت کنگره با کمک به یونسکو به دلیل عضویت فلسطین در این سازمان
دولت همچنین درخواست ارائه کمک 79 میلیون دلاری برای یونسکو در سال مالی 2013 شده و این در حالی است که دولت آمریکا به طور قانونی از کمک به یونسکو منع شده، زیرا این سازمان فلسطین را به عنوان یکی از اعضای خود پذیرفته است. نایدز می‌گوید: «کنگره سال جاری ما را از کمک به یونسکو منع کرد و همانطور که می‌دانید رئیس جمهور به روشنی اظهار داشت که وی از این مسئله چشم‌پوشی می‌کند تا ما بتوانیم در یونسکو فعال باشیم. ما این پول را در بودجه درخواست کرده‌ایم و برای کنگره روشن کرده‌ایم که ما خواستار چشم‌پوشی از این ممنوعیت هستیم.»

منبع: فارس