Gerdab.IR | گرداب

بلوتوث‌های سیاه با نوجوانان چه می‌کند؟

تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۱

بلوتوث يکي از پيشرفته‌ترين تکنولوژي‌هاي قرن بيست و يکم است که به دليل ساده و رايگان بودنش، در دسترس همگان است.‏

گرداب- تلفن همراه و لوازم جانبي آن مانند همه ابزار هاي دنياي مدرن داراي محاسن و معايبي است. خوب يا بد بودن اين ابزار مدرن ارتباطي به نوع استفاده کاربران بستگي دارد. يکي از لوازم جانبي تلفن همراه بلوتوث است. بلوتوث يکي از پيشرفته‌ترين تکنولوژي‌هاي قرن بيست و يکم است که به دليل ساده و قابل اجرا بودن و رايگان بودنش، در دسترس همگان است.‏

اما استفاده نادرست از اين وسيله معضلات عديده اجتماعي، فردي و خانوادگي را به‌وجود آورده است که وقتي صحبت از بلوتوث مي‌شود اولين چيزي که به ذهن تداعي مي کند کليپ ها يا عکس هاي ضد اخلاقي است که متاسفانه روز به روز در جامعه در حال افزايش است، اما آنچه که نگراني ها را دو چندان کرده استفاده نوجوانان به خصوص دانش آموزان از اين وسيله و رد و بدل انواع مطالب غير اخلاقي است که جا دارد در اين زمينه چاره انديشي شود و زنگ هاي خطر به صدا درآيد.

‏نوجوانان کاربران اصلي بلوتوث هاي ضد اخلاقي
متاسفانه امروزه شاهد استفاده از گوشي هاي تلفن همراه بسيار پيشرفته اي به وسیله کودکان و نوجوانان هستيم که در سايه غفلت خانواده ها و عدم فرهنگ سازي مناسب مسئولين، گاهي منجر به اتفاقاتي مي شود که جبران کردن آن بسيار دشوار و حتي غير ممکن مي شود. درحالي‌که به نظر نمي رسد تلفن همراه خيلي مناسب سنين دبستان و حتي بالاتر از آن باشد، اما در مقابل گوشي هاي بلوتوث دار در اختيار اين کودکان قرار مي گيرد تا به‌دنبال آن تصاوير ضد اخلاقي در اين گوشي ها و در بين کودکان دست به دست بچرخد. اگر در اطراف خود بررسي مختصري داشته باشيم در مي يابيم که جريانها و باندهاي مرموز به‌طور محسوس و يا نامحسوس و در قالب دوستي ها و همکلاسي هاي فرزندانمان و يا به وسیله برخي افراد در معابر مبادرت به توزيع و انتشار کليپ هاي صوتي و تصويري و يا نوشتارهاي سخيف به‌وسيله بلوتوث و پيامک در راستاي ترويج فرهنگ غير انساني و غير اخلاقي مي‌کنند. مشاهده موارد متعدد از استفاده ضد اخلاقي از اين ابزار نشان مي دهد که بلوتوث امروزه به ابزاري جهت نشر فيلم ها و عکس‌هاي خلاف شئونات اخلاقي به خصوص در بين نوجوانان و جوانان شده است.

به عقيده بسياري از کارشناسان استفاده نادرست و ضد اخلاقي از تلفن همراه و نقل و انتقال بلوتوث هاي ضد اخلاقي در بين گروه هايي از جامعه به ويژه نوجوانان رواج بيشتري دارد که در اين ميان دبيرستان ها و مدارس از جمله اماکني هستند که در آنجا بلوتوث هاي غيراخلاقي به راحتي جا به جا مي شود. با توجه به ضريب نفوذ بالاي تلفن هاي همراه در بين نوجوانان و جوانان از يک سو و اختصاص حجم زيادي از فيلم ها و عکس هاي تلفن همراه به موضوعات ضد اخلاقي، اين موضوع را به يکي از آسيب هاي اجتماعي امروز جامعه ما تبديل کرده است.

عوارض بلوتوث هاي ضد اخلاقي بر نوجوانان
بلوتوث هاي ضد اخلاقي عوارض سنگين و خطرناکي را براي جامعه به همراه دارد. استفاده‌ غيراخلاقي از بلوتوث، مخصوصاً براي نوجوانان، آسيب‌هاي کوبنده‌اي دارد که از آن جمله مي‌توان به گرايش بيشتر آنان به دوستي‌هاي خياباني، بلوغ زودرس و تخطي از ارزش‌هاي انساني و اسلامي اشاره کرد. اين موارد با توجه به شکل‌گيري شخصيت فردي در اين سنين حساس، بسيار قابل توجه است، چرا که در صورت انس گرفتن نوجوان به پيام بلوتوثي و شيريني کاذب و زودگذري که از اين راه نصيب او مي‌شود، روند تکامل شخصيتي او به اين امور غيراخلاقي پيوند خورده و مطمئنا در آينده نيز بهره‌اي هر چند کوتاه از اين دوران، نصيب روحيات دروني وي خواهد شد.‏

"امرالله اماني"، جامعه شناس در اين باره مي گويد: «استفاده از تلفن همراه در مدارس موجب مي‌شود تا تبادل فيلم‌، عکس و موسيقي‌هاي نامناسب يا غيراخلاقي به راحتي در بين دانش‌آموزان و به دور از نظارت والدين گسترش يابد. يکي از آسيب‌هاي استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه برقراري ارتباط‌هاي نادرست است. نوجوانان درگير ارتباط‌هايي مي‌شوند که به دليل عدم نظارت والدين، به راحتي ميسر مي‌شود، ارتباط‌هايي که ممکن است به هيچ عنوان از نظر والدين موجه نباشد و تربيت فرد را دچار آسيب کند و اين امر سبب خواهد شد تا فرهنگي مخالف اعتقادات خانواده در فرد شکل بگيرد. از ديگر آسيب‌هاي استفاده از تلفن‌ همراه در بين دانش‌آموزان، مشغوليت ذهن دانش‌آموزان به اموري غير از مباحث درسي است. قابليت‌هاي مختلف تلفن‌همراه سبب خواهد شد تا تمام حواس دانش‌آموز در زمان‌هايي که در مدرسه حضور دارد به کسب علم و دانش اختصاص نيابد.»

"بهرام بيات"، مديرکل مطالعات اجتماعي معاونت نيروي انتظامي هم در اين باره مي گويد: «پيامدهايي مانند انتشار بلوتوثهاي غير اخلاقي مي تواند ارزشها و باورهاي ما را تحت تاثير قرار دهد زيرا ابزاري هستند که غير قابل کنترل بوده و به سهولت منتشر مي شوند و بخش قابل توجهي از جامعه را که اصولا افرادي بي دفاع هستند، تحت تاثير قرار مي دهند.»

چگونگي برخورد با معضل بلوتوث ها
همواره در برخورد با هر نوع معضل فرهنگي و اجتماعي دو نهاد خانواده و مدرسه در خط مقدم قرار دارند. براي جلوگيري از چنين ناهنجاري هاي اجتماعي بايستي کار را از خانواده ها شروع کرد چرا که آنها از پايه هاي اصلي در آموزش فرهنگ صحيح استفاده از اين تکنولوژي به کودکان خود هستند. خانواده ها بايد راهنماي فرزندان براي انتخاب دوستان سالم و صالح باشند و نسبت به انجام راهنمايي و مراقبت از فرزندان در استفاده صحيح از فيلم و تلفن همراه (حتي المقدور براي دور ماندن فرزندان از برخي از معضلات فرهنگي و اخلاقي از تلفن همراه ساده و بدون بلوتوث و دوربين استفاده شود) اقدامات لازم را انجام دهند. همچنين بايد توجه داشت که هر چقدر ميزان اعتقادات ديني و مذهبي دانش آموز بيشتر باشد به همان ميزان تمايل او براي انجام رفتارهاي ناشايست و استفاده نادرست از موبايل هاي دوربين دار کمتر است.‏

والدين اگر مي خواهند فرزندانشان از بسياري معضلات اجتماعي در امان باشند از برآورده کردن تمام و کمال خواسته هاي آنان خود‌داري کنند. به طور مثال بسياري از دانش آموزان ما داراي تلفن هاي همراه پيشرفته اي هستند که هيچ ضرورتي براي خريد آنها احساس نمي‌شود و مهمتر از آن هيچ سنخيتي بين سن و شرايط آنان و گوشي هاي پيشرفته مجهز به انواع امکانات ديده نمي شود.

آموزش و پرورش هم وظيفه بسيار خطيري در اين مهم دارد و صرف صدور بخشنامه که حتي در برخي مدارس به بايگاني هم سپرده مي شود کار تمام نشده است. چنين به نظر مي رسد که بنيان هاي قوي ديني در خانواده، واقع نگري والدين و هوشياري دانش آموزان ،فرهنگ سازي صحيح در به‌کارگيري تکنولوژي آموزش خانواده ها و به‌دنبال آن کودکان، مي تواند بيش از هر بخشنامه و کنترلي مفيد عمل کند و آرامش را به کانون خانواده ها بياورد.‏

بهرام بيات مدير کل مطالعات اجتماعي معاونت نيروي انتظامي در خصوص چگونگي مواجه با اين معضل مي گويد: «براي جلوگيري از کاربردهاي منفي هر تکنولوژي اي نهادهاي متولي فرهنگ و مسئول در آموزش عمومي بايد براي استفاده درست از آنها به تهيه محتوا بپردازند. اگر محتوايي از سوي اين نهادهاي متولي براي افکار مردم تهيه نشود، آنان از اين ابزار در جهت منفي استفاده مي کنند.»

همچنين والدين مي‌بايست طريقه استفاده از بلوتوث يا برخورد با کساني که بلوتوث‌هاي غيراخلاقي را براي فرزندانشان مي‌فرستند را به آنها آموزش دهند و اين نکته را فراموش نکنند که به فرزندانشان بياموزند در صورتي که گرفتار همکلاسي يا دوستاني شدند که نسبت به توزيع و انتشار بلوتوث هاي ضد‌ اخلاقي اقدام مي کنند، مراتب را هر چه سريع‌تر به اطلاع خانواده خود برسانند و خانواده‌ها نيز سريعا موضوع را به نيروي انتظامي منتقل کنند. از سوي ديگر انتظار مي رود مسئولين انتظامي و قضائي اقدامات موثري در اين زمينه انجام دهند و فضا را براي کساني که به راحتي در اماکن عمومي نسبت به توزيع بلوتوث هاي ضد‌اخلاقي اقدام مي کنند ناامن کنند.

عباس خسروانی/ منبع: پایگاه جنگ نرم