Gerdab.IR | گرداب

نظر عبدالکریم سروش درباره شاهین نجفی

تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۱

سروش در بیانیه‌ای به فتوای ارتداد واکنش نشان داده و ضمن انتقاد از فتوای ارتداد، آن را مخالف با تکثر اندیشه‌ها دانسته است.

به گزارش گرداب به نقل از بی بی سی فارسی، "عبدالکریم سروش"، نظریه‌پرداز خارج نشین، با صدور بیانیه ای نسبت به "توهین" به مقدسات مسلمانان و همچنین صدور احکام ارتداد برای توهین کنندگان، واکنش نشان داد.

آقای سروش با انتقاد از کسانی که به گفته وی با این استدلال که "هرچه آزاد است رواست" به عقاید مومنان توهین می کنند، در رد این استدلال گفته است: «آدمیان برای طمع ورزیدن و حسد ورزیدن، بخل ورزیدن، غیبت کردن، مسخره کردن، پرخوردن، پر گفتن، آدرس غلط به جویندگان دادن و هنگام بیماری نزد طبیب نرفتن و... آزادند، یعنی هیچ قانونی آنان را منع و مجازات نمی کند، اما در عین آزاد بودن، پاره ای از آن خصال و افعال از اقبح قبائح‌اند و به هیچ حیله و بهانه ای پلیدی شان پاک و پیراسته نمی شود.»

این اما همه بیانیه سروش نیست و او در قسمت دیگری از این بیانیه به فتوای ارتداد واکنش نشان داده و همان طور که انتظار می رفت، ضمن انتقاد از فتوای ارتداد، آن را مخالف با تکثر اندیشه‌ها دانسته است.

دستور به قتل مرتد و ساب النبی یکی از احکام مسلم اسلام نزد اکثر فرقه های اسلامی است و انکار این دستور اسلام نشان از بی اطلاعی از دین الهی است.

منبع: جام نیوز