Gerdab.IR | گرداب

نيويورك تايمز:

جنبش سبز همان جريان سكولار مورد نظر آمريكاست

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

روزنامه نيويورك تايمز نوشت: جنبش سبز كه خواهان تغيير در ايران است همان چيزي است كه آمريكا به ويژه بعد از 11 سپتامبر منتظر ظهور آن در خاورميانه بود، جنبشي با گرايش هاي كم و بيش ليبرال دموكراتيك كه از نظر فلسفي سكولار است.

به گزارش گرداب روزنامه نيويورك تايمز نوشت: جنبش سبز كه خواهان تغيير در ايران است همان چيزي است كه آمريكا به ويژه بعد از 11 سپتامبر منتظر ظهور آن در خاورميانه بود، جنبشي با گرايش هاي كم و بيش ليبرال دموكراتيك كه از نظر فلسفي سكولار است.

به يقين آمريكا در منطقه دنبال آزادي و دموكراسي نيست كه اگر چنين بود از رژيم هاي استبداد و ارتجاعي در اردن و مصر و عربستان و... حمايت نمي كرد و در واقع منظور نيويورك تايمز، جريان دنباله رو آمريكا در ايران است.

نيويورك تايمز كه جنبش سبز را به عنوان جرياني براي «نبرد درون اسلام» توصيف مي كرد، در مقاله خود به قلم رئول مارك گركت (متخصص سابق امور خاورميانه در سازمان سيا و عضو بنياد دفاع از دموكراسي) نوشت: اوباما به نسبت ريگان فرصت بيشتري دارد و مي تواند با حمايت از جنبش سبز، احتمال براندازي رژيم اسلامي و ضديهودي (ضدصهيونيستي) را افزايش دهد.

مارك گركت در اين مقاله مي نويسد: هنگامي كه در حوزه ايران در سازمان سيا كار مي كردم، همكاري قديمي داشتم كه گرايش ليبرالي داشت و معتقد بود تئوري هاي كارل پوپر پاسخ استبداد مذهبي حاكم بر ايران است. روشنفكران حامي جنبش سبز در ايران نيز عاشق پوپر و دفاع او از ليبرال دموكراسي اند. رئيس جمهور سابق ايران، به اعتقاد من تحت تاثير فلسفه غرب و انديشه هاي پوپر در زمينه اقتصاد پويا در دموكراسي ليبرال بود. و البته عبدالكريم سروش، فيلسوف مذهبي، احترام خاصي براي پوپر قائل است.

نويسنده نيويورك تايمز اضافه مي كند: وقتي به وقايع يك سال گذشته ايران نگاه مي كنم فوراً كارل پوپر، ارتش دموكراسي و روحانيون روشنفكري به نظرم مي آيد كه براي تغيير فرهنگ و مباني اخلاقي فعاليت مي كنند. اين عده بايد در تعيين سياست هاي دولت اوباما در نظر گرفته شوند. جريان سبز مي تواند روشنفكران آزاد و روحانيون مخالف حكومت و افراد پاكسازي شده را گردهم متحد كند.

افسر سابق سيا تأكيد مي كند: «جريان سبز در تاريخ اسلام منحصر به فرد است اما چگونه يك ملت مغرور مي تواند بهترين و بدترين چيزها را از غرب اقتباس كرده و در عين حال به هويت تاريخي اش وفادار بماند؟ اين مسئله براي حاميان خاتمي اهميتي ندارد.»

نويسنده نيويورك تايمز در بخش ديگري از اين مقاله، با اشاره به تصويب قطعنامه جديد شوراي امنيت عليه ايران، مي نويسد: كاخ سفيد به اين تحريم ها به عنوان شكل هاي درجه بندي شده و قابل برگشت فشار به جمهوري اسلامي نگاه مي كند. جنبش سبز دنبال ليبراليزه كردن دولت نيست بلكه از تغيير رژيم حرف مي زند.

افسر سابق سيا از دولت آمريكا خواست با حمايت از آشوبگران سبز به جمهوري اسلامي فشار آورد تا ايران از اين طريق در چالش هسته اي امتياز بدهد! رئول مارك گركت در عين حال سقوط  دولت اصلاح طلب را حاصل ناسازگاري رويكرد اين جريان با سنت ايراني و اسلامي توصيف كرد و نوشت: اين يك نبرد درون اسلام است و ما واقعاً مي خواهيم طرفي برنده شود كه طرفداران كارل پوپر است.

منبع: کیهان/شماره 19673