Gerdab.IR | گرداب

ریگی، مهره ای که سوخت

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

نباید این حقیقت را فراموش کنیم که ریگی تنها مهره‌ای کوچک برای تحقق اهداف دشمنان بود. مهره‌ای که نمایانگر مشت چدنی غرب در زیر دستکش مخملی آنها بود.

گرداب- عبدالمالک ریگی صبح دیروز با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای اقدامات تروریستی‌ خود سرانجام به دار مجازات آویخته شد. درپی برگزاری جلسه محاکمه عبدالمجید (عبدالمالک) ریگی در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض، ‌نامبرده به اتهام 79 مورد اقدامات جنایتکارانه،‌ به استناد مواد 190، 191، ‌186، 185 و 183 قانون مجازات اسلامی به اعدام از طریق آویختن از چوبه‌دار با حضور مجروحان و خانواده‌های جانباختگان و شهدای جنایات وی محکوم شده بود.

عبدالمالک از زبان عبدالمالک
عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جند‌الله، سازمان متبوع خود را در مصاحبه با خبرنگار برنامه «صنعت مرگ» شبکه العربیه اینگونه معرفی می‌کند: «جند‌الله سازمانی مدافع آزادی و جنبشی مردمی است که از میان اهل سنت و به‌ویژه بلوچ‌های ایران سربرآورده و از حقوق مردم سنی‌مذهب و بلوچ‌ها دفاع می‌کند.» وی همچنین ادامه می‌دهد: «ما شعار برپایی حاکمیت دموکراسی را مطرح ساخته‌ایم ولی نمی‌‌خواهیم حکومتی دین‌ستیز داشته باشیم.»

این سخنان در حالی از زبان عبدالمالک ریگی مطرح می‌شود که نگاهی به نوع و ترکیب کلمات تشکیل‌دهنده این سخنان، هر بیننده و خواننده‌ای را به یاد ادبیات بزرگان سبز می‌اندازد. استفاده از واژگانی نظیر «دموکراسی، حقوق مردم، دین‌ستیزی، آزادی و جنبش» همه مؤید این مطلب است که تغذیه فکری هر دو جریان جندالله و فرقه سبز از یک منبع واحد مشخص صورت می‌گیرد، اما تفاوت دو جریان، در نوع رفتارهای خرابکارانه است.

علاوه بر این، ادبیات تنها نقطه مشترک این دو جریان نیست بلکه استفاده از رسانه‌های واحد نظیر شبکه العربیه عربستان، بخش فارسی صدای آمریکا، تلویزیون پارس و سایت روز (که در دامن زدن به ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران نقش مؤثری داشتند) جهت اثبات وجود یک منبع واحد برای کنترل هر دو جریان امری غیرقابل انکار است. کارکنان این رسانه‌ها، کسانی بودند که به رغم تحت تعقیب بودن عبدالمالک ریگی توسط نیروهای نظامی ایران و پاکستان به عنوان یک تروریست، با وی گفت‌وگوی زنده ترتیب دادند و نظرات افراطی و متعصبانه این فرد را که نشأت گرفته از تندروهای وهابی عربستان بود به صورت گسترده منتشر کردند.

بی‌شک تلاش هر دو جریان (جندالله و فرقه سبز) برای تضعیف و براندازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مشعلدار مقاومت و مخالفت با طرح‌های رژیم‌صهیونیستی و آمریکا ‌در منطقه خاورمیانه نقش سرویس‌‌های جاسوسی آمریکا ‌و رژیم‌صهیونیستی را در این وقایع بیش از پیش پررنگ می‌کند.

علاوه بر این، تشکیل باندهای قاچاق مواد مخدر توسط عبدالمالک ریگی و در اختیار داشتن امکانات پیشرفته نظیر پدافند ضدهوایی، دستگاه‌های پیچیده مخابراتی، خودروهای مدل بالا و امکانات میلیاردی و همچنین تردد بدون مشکل آنها در افغانستان و پاکستان که تحت سیطره نیروهای امریکایی و ناتو است، دلیل دیگری برای اثبات نقش پررنگ بیگانگان در حمایت از وی است؛ حمایت‌هایی که ریگی پرده از آنها برداشت.

دست‌های رنگی ریگی و کمک‌های مالی «سیا»
اگرچه عبدالمالک ریگی سال‌های سال در بخش شرقی کشور ناآرامی‌های مختلفی را به وجود آورده بود و دستش به خون صدها انسان بی‌گناه آغشته شده بود، اما وی با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه توانسته بود به رغم ارتکاب این جرائم خود را از دیدگان نیروهای نظامی و اطلاعاتی پنهان کند، اما سرانجام اقدام تروریستی وی در به شهادت رساندن جمعی از بزرگان طوایف بلوچ و همچنین فرماندهان ارشد سپاه، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور را بر آن داشت تا به هر نحو ممکن وی را ردگیری و بازداشت کنند. این پیگیری‌ها تا آنجا ادامه پیدا کرد که نیروهای اطلاعاتی ایران موفق شدند روز شنبه چهار اسفند ماه سال 88 پس از ردگیری وی در افغانستان، پاکستان و دوبی، این شرور شرق ایران را در حالی که برای ملاقات با مقامات اطلاعاتی سیا عازم بیشکک بود، طی یک عملیات اطلاعاتی- ‌نظامی و با زمینگیر کردن هواپیمای حامل وی، او را دستگیر کنند. پس از دستگیری عبدالمالک‌ریگی وی اعترافات تکان‌دهنده‌ای در خصوص روابطش با سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی ارائه داد.

عبدالمالک ریگی در جریان اعترافاتش که تنها بخشی از آن توسط شبکه پرس‌تی‌وی منتشر شد به صراحت به ارتباطش با نیروهای اطلاعاتی غربی اشاره می‌‌‌کند و می‌‌‌گوید:‌بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، عوامل امریکایی در شهر کویته پاکستان با وی ملاقاتی انجام می‌‌‌دهند. این در حالی بود که در زمان ریاست جمهوری بوش نیز این عوامل با ریگی ارتباط داشته‌اند. ریگی در ادامه اعترافاتش به درخواست عوامل امریکایی برای ملاقات با مقامات این کشور در دوبی اشاره کرد و ادامه داد: ما به عوامل امریکایی گفتیم درصورتی با آنها ملاقات خواهیم کرد که به ما و گروهم کمک کنند، در غیراین صورت ملاقاتی درکار نخواهد بود.

وی ادامه می‌‌‌دهد: بر همین اساس عوامل امریکایی به ما قول مساعدت در رفع مشکلات، آزادی اعضای گروه و کمک مالی و نظامی دادند. همچنین در اختیار گذاشتن اسلحه، مهمات و یک پایگاه در مکانی از افغانستان نزدیک مرز با ایران، ازجمله قول‌های مساعدت طرف‌های امریکایی بود. ریگی در ادامه اعترافاتش گفت: «عوامل امریکایی گفته بودند پایگاهی دارند به نام «مناس» نزدیک بیشکک که می‌توانند آن را در اختیار من قرار دهند و با یکی از مقامات ارشد سیا در این پایگاه ملاقات خواهم کرد.

عبدالمالک همچنین در اعترافاتی که پس از اعدام برادرش عبدالحمید ایراد کرد، از ارتباطش با مقامات ناتو در افغانستان، عناصر صهیونیستی و امریکایی و پیشنهاد آنها برای کمک‎های مالی و فراهم کردن فهرست افرادی که باید در تهران ترور شوند، سخن به میان آورد که همین امر باعث شد جزئیات اعترافات وی برای پیگیری‌های بین‌المللی به دبیر کل سازمان ملل ارسال شود.

پس از این اعترافات و درجلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی که با حضور نماینده مدعی العموم،‌ وکیل محکوم علیه، شکات و خانواده‌های شهدای اقدامات تروریستی گروهک مذکور برگزار شده بود، نماینده دادستان پس از قرائت کیفرخواست، خواستار اشد مجازات برای متهم شده بود. متعاقباً ریگی در جریان دفاع از خود ضمن قبول اتهامات و جنایات ارتکابی، اقدامات خود را اشتباه خواند و تأکید کرد جنایاتش با موازین اسلامی و انسانی در تضاد بوده است و در ادامه از عوامل گروهک خود نیز خواست که اشتباهات او را تکرار نکنند. وی همچنین خواستار بخشش از سوی شکات پرونده شد. در پی صدور حکم دادگاه،‌ حکم صادره مطابق مقررات به نامبرده ابلاغ شد و‌ وی اعلام داشت: «حکم صادره را قبول داشته و تقاضای عفو دارم» که متعاقباً با درخواست عفو نامبرده توسط ریاست محترم قوه‌قضائیه مخالفت شد و سرانجام این شرور مورد حمایت سرویس‌های جاسوسی غرب سحرگاه دیروز به دار مجازات آویخته شد.

موج شادی از اعدام ریگی در سیستان و بلوچستان
با اعلام خبر اعدام عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور، موج شادمانی بین مردم استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت. از زمان اعلام خبر اعدام ریگی، شهروندان نقاط مختلف سیستان و بلوچستان با انتشار پیامک‌هایی این اعدام را به یکدیگر تبریک می گویند. مضمون برخی از پیامک‌ها به این شرح است: صبح امروز شرور عبدالمالک ریگی اعدام شد، الله اکبر، الله اکبر. برخی پیامک‌های دیگر می افزاید: عبدالشیطان ریگی اعدام شد، شاید ذره‌ای التیام بخش دل خانواده‌های شهدا باشد.

در همین رابطه فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی اعدام عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور را درس عبرتی برای اربابان این شرور (امریکا و برخی کشورهای غربی) دانست و تأکید‌‌ کرد: اعدام عبدالمالک نشان‌ دهنده قاطعیت دستگاه قضائی و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. وی با بیان اینکه اعدام ریگی درس عبرت برای کسانی است که شعار دروغین حقوق بشر می‌دهند ولی در باطن از تروریسم حمایت می‌کنند، اظهار داشت: افرادی که دست به چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای می‌زنند بدانند که عاقبت آنان همانند این تروریست است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:‌ مهم‌تر‌ین پیام اعدام ریگی این است که کشورهای غربی خصوصاً آمریکایی‌ها و حامیان تروریسم بدانند نمی‌توانند در مقابل اراده پولادین مردم ایران بایستند.

مشت چدنی کج شد
اگرچه سرانجام عبدالمالک ریگی به خفت و خواری برای وی و دستگاه‌های جاسوسی بیگانه منجر شد اما نباید این حقیقت را فراموش کنیم که ریگی تنها مهره‌ای کوچک برای تحقق اهداف دشمنان بود. مهره‌ای که نمایانگر مشت چدنی غرب در زیر دستکش مخملی آنها بود. نگاهی به تاریخ انقلاب و تطبیق آن با وقایع سال گذشته مؤید این مطلب است که در طول 31 سال حیات انقلاب اسلامی دشمنان از هر شیوه‌ای برای ایجاد تنش و توقف قطار پرسرعت جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد. شیوه‌هایی که روزی شامل روش‌های آرام براندازی که در زرورق‌های رنگی بسته‌بندی شده‌اند، نمود پیدا می‌‌‌کند و روزی با اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری. تنها مهره‌های آنها برای تحقق این اقدامات تغییر می‌‌‌کند.
 
منبع: پایگاه خبری جوان