Gerdab.IR | گرداب

هوشمندسازی مدارس

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۱

شبکه ملی مدارس کشور مبتنی بر زیرساخت های فنی شبکه ملی اطلاعات است که در آن مربیان و دانش آموزان می توانند با مجموعه ای از ابزارهای متنوع و آخرین استانداردهای روز دنیا از آموزش و تبادل اطلاعات برخوردار شوند.

گرداب- امکان اتصال تمامی واحدهای آموزشی کشور به شبکه ملی اطلاعات، هوشمند سازی 1600 مدرسه و تولید 50 عنوان محتوای چندرسانه ای درسی از جمله برنامه هایی است که در راستای اجرای شبکه ملی مدارس تا پایان امسال در کشور عملیاتی می‌شود.
 
شبکه ملی مدارس کشور یکی از گسترده ترین شبکه های تخصصی مبتنی بر زیرساخت های فنی شبکه ملی اطلاعات است که در آن مربیان و دانش آموزان کشور می توانند با مجموعه ای از ابزارهای متنوع و آخرین استانداردهای روز دنیا از آموزش و تبادل اطلاعات برخوردار شوند.

تلاش مشترک دو وزارتخانه برای توسعه کیفیت آموزش با IT
تلاش‌های مشترک دو وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش برای اتصال مدارس کشور به شبکه ملی اینترنت از سال 86 آغاز شد که این طرح در فاز پایلوت، منتج به اتصال 5800 مدرسه به این شبکه شد.

بر این اساس مقرر شد در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله تمامی مدارس کشور که حدود 150 هزار مدرسه در 100 هزار نقطه است تجهیز و متصل به شبکه ملی اینترنت شوند. ضمن آنکه امکان توسعه کیفیت آموزش تحصیلی در مدارس کشور اقتصاد پذیر نیز باشد و در قالب اجرای پروژه ها و مناسبتهای ملی و انجام طرح های آمارگیری نیز به صورت الکترونیکی از بستر ایجاد شده استفاده شود.

در آن زمان تدوین طرح جامع اتصالات وزارت آموزش و پرورش، برقراری ارتباط 15 هزار نقطه به شبکه ملی اینترنت در فاز نخست، ایجاد ایمیل رایگان برای جامعه دانش آموزی کشور، تجهیز 500 آزمایشگاه فناوری اطلاعات در مدارس و تولید محتوای الکترونیکی 50 عنوان درسی در دستور کار وزارت ارتباطات تا پایان سال 89 قرار گرفت.

در نهایت و در اواخر سال 90، شبکه ملی مدارس رسما به بهره برداری رسید و 35 هزار مدرسه تا پایان سال 90 به این شبکه متصل شدند؛ هم اکنون نیز تلاش بر این است که در فاز سوم پیاده سازی این طرح ملی، تا پایان امسال بالغ بر 40 هزار مدرسه به شبکه ملی مدارس و در نهایت به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.



طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات
تامین و فراهم کردن امکان اتصال تمامی واحدهای آموزشی در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات ویژگی نهایی طرح شبکه ملی مدارس است که قابلیت دسترسی به اینترنت، اینترانت داخلی و سرویس ترکیبی توام روی یک بستر و تجهیز و هوشمند سازی 1600 مدرسه در سراسر کشور را عملیاتی می کند و در همین حال باید گفت که هم اکنون در راستای مصوبات استانی دولت، تجهیز و هوشمندسازی تعداد زیادی از مدارس در استانهای اصفهان، تهران، سمنان و فارس اجرایی شده است.

تولید 50 عنوان محتوای درسی منتخب از دروس کلیه مقاطع در 3 قالب چندرسانه ای، Web base و Mobile base و در نهایت حمایت از ایجاد و توسعه مرکز داده مرکزی وزارت آموزش و پرورش برای استقرار و میزبانی تمامی سامانه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش از دیگر اهداف این طرح است.

یادگیری آن‌لاین ایران در مقایسه با دیگر کشورها
آخرین گزارشهای مجامع جهانی که درباره وضعیت دسترسی به اینترنت در مدارس کشورهای مختلف صورت گرفته ایران را از نظر شاخص دسترسی به اینترنت در مدارس در بین 142 کشور جهان در رده 118 قرار داده است.

در این رده ‌بندی کشورهای ایسلند، سوئد، استونی، فنلاند، هلند، سنگاپور، قطر، دانمارک، سوئیس و کره جنوبی با کسب بالاترین نمره، رده ‌های اول تا دهم را از آن خود کرده اند و کشورهای بوروندی، یمن،‌ آنگولا، چاد و هائیتی در پایین ترین رده جدول دسترسی به اینترنت در مدارس قرار گرفته اند. همچنین چین -پرجمعیت ‌ترین کشور جهان-  در این رده‌بندی رتبه 28 را به خود اختصاص داده است.

همچنین در منطقه خاورمیانه بهترین وضعیت از نظر شاخص دسترسی مدارس به شبکه اینترنت مربوط به کشورهای قطر، امارات و بحرین است و ایران از نظر این شاخص در بین کشورهای خاورمیانه، بالاتر از سوریه قرار دارد و این در حالی است که براساس آمارهای منتشره بیش از نیمی از کاربران اینترنت خاورمیانه به کشور ایران اختصاص دارند.

در این راستا بررسی ها نشان می دهد تعداد توسعه دهندگان سیستمهای یادگیری آن‌لاین در فضاهایی چون برنامه های جانبی یادگیری موبایل و کتاب الکترونیک رو به رشد است و آموزگاران روز به روز بیشتر به استفاده از یادگیری ممزوج (ترکیبی از یادگیری آن‌لاین و تدریس در کلاس درس) در کلاسهای خود تمایل پیدا می کنند؛ به نحوی که نتایج مطالعاتی که وزارت آموزش آمریکا انجام داده حاکی از آن است که "یادگیری ممزوج" بازده دانش آموزان را 14 درصد افزایش می دهد.

منبع: مهر