Gerdab.IR | گرداب

مجله انگليسي:

سياست هزار رنگ اوباما عليه ايران شكست خورده است

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

يك مجله انگليسي، سياست دولت اوباما در قبال ايران را شكست خورده توصيف كرد و با پيش بيني اين احتمال كه وي مجبور خواهد شد با ايران اتمي زندگي كند، نوشت: جهان ديگر مثل سابق نيست.

به گزارش گرداب، مجله پروسپكت (prospect) در تحليلي با موضوع قطعنامه شوراي امنيت نوشت: شوراي امنيت قطعنامه چهارم تحريم عليه ايران را به تصويب رساند، اين نشانه اي از تغيير رفتار اوباما بود. او تاكنون نقش هزاررنگي را مقابل ايران بازي كرده بود كه از زمان كارتر بي سابقه است.

او سياست «پتك بر سر كوبيدن» را كه بوش تعقيب مي كرد كنار گذاشته و پيام ويدئويي به مردم ايران داد. اكنون تغيير رفتار اوباما نشانه شكست سياست اوست اما در پشت پرده، برنامه هسته اي ايران ادامه دارد و ديپلمات ها به دوران جديد بازدارندگي فكر مي كنند و اين كه آيا نمي توان با ايران هسته اي زندگي كرد؟

اين مجله انگليسي با مرور چالش هسته اي يك سال گذشته با ايران افزود: مسئله هسته اي به غرور ملي ايرانيان تبديل شده است. احمدي نژاد رئيس جمهور، قطعنامه اخير را مثل دستمال بي استفاده اي كه بايد به سطل آشغال انداخت، توصيف كرد. و البته شايد هم همين گونه باشد چرا كه تحريم ها به شريان هاي حياتي ايران كاري ندارد و ايران در اين وضع اطمينان دارد كه مي تواند با فشارها مقابله كند.

پروسپكت با ابراز ترديد در كارآمدي تحريم اقتصادي يا اقدام نظامي مي نويسد: ريسك اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي كه در همه جاي ايران پراكنده اند، بسيار بالاست به ويژه كه نيروهاي آمريكا در عراق و افغانستان اهداف راحتي براي ايران هستند. سياست مهار و خنثي سازي به جايي نرسيده و حمله نظامي هم دور از دسترس است. پس حالا ديپلمات ها مي توانند به مسئله اي كه به آن فكر نشده، بيانديشند؛ چطور مي شود با ايران اتمي كنار آمد. هرچند واشنگتن حتي از فكر كردن به اين ماجرا هراسان شود اما شايد خيلي هم وحشتناك نباشد. حتي شايد روابط با ايران هم رو به بهبود رود. البته سخت است ولي خوب ديگر روابط بدتر از ايني كه هست نمي شود.

مجله انگليسي در پايان نوشت: اشتباه نكنيد. ايران مجهز به بمب اتمي خواستني نيست و بهتر است نباشد چرا كه جغرافياي سياسي خاورميانه را به شكل گسترده اي عوض مي كند و به بد و بدتر مي رساند. اما به همان شكل واقع گرايانه آمريكايي، شايد برخي ديپلمات ها در وزارت خارجه لبخند بزنند و بگويند كه جهان ديگر مثل سابق نيست.

منبع: کیهان/شماره 19674