Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ بهانه جدید پنتاگون برای جاسوسی از شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱

پنتاگون ادعا می‌کند هدف از تحت نظر گرفتن کاربران شبکه‌های اجتماعی، شناسایی نحوه عضوگیری و همکاری گروه‌های مجرم در این فضا است.

به گزارش گرداب به نقل از مشبل، "پنتاگون" درصدد دستیابی به رایانه و نرم‌افزاری است که بتواند با تشخیص نحوه تعامل و ارتباطات افراد در فضای اینترنت، وقوع تروریسم سایبری را مورد پیش‌بینی قرار دهد.
 
محققان در "دارپا"، شاخه پژوهشی پنتاگون، به دنبال ساخت ابزاری هستند که وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند "فیس‌بوک" و" توئیتر" را به خوبی مورد جستجو قرار داده و تحرکات گروهی اجتماعات آن‌لاین را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.
 

محققان آژانس پروژهش‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته آمریکا، به دنبال طراحی الگوریتم‌هایی هستند که بتواند ارتباطات بیش از یک میلیون کاربر، حتی تا پچ‌پچ‌های افراد در محیط این شبکه‌ها، را درک کند و چگونگی شکل‌گیری و گسترش گروه‎‌های آن‌لاین در فضای سایبر را پیگیری و دنبال کند.
 
پنتاگون مدعی است هدف از انجام این کار کمک به متخصصان در مورد شناسایی نحوه عضوگیری و همکاری گروه‌های هدف و تغییر و بی‌ثباتی تعلقات در این فضا است.
 
در فراخوان پروپوزال برای این پروژه آمده است: "تاکنون توجه اندکی به چگونگی رقابت گروه‌ها با یکدیگر برای عضوگیری و اثرگذاری بر افکار تیم‌ها و گروه‌های دیگر شده است."

این پروژه در سه فاز تعریف شده است و دانشمندانی که موفق به راهیابی به مرحله سوم شوند، باید ابزاری طراحی کنند که تحلیلگران بازار، موسسات نظرسنجی و آژانس‌های دفاعی بتوانند آن را مورد استفاده قرار دهند.
 
تولید چنین ابزاری، هدفی بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد؛ زیرا به عنوان مثال شناسایی انشعابات مختلف گروه هکری "Anonymous" که در زمینه‌های مختلف فعالند و در زمان‌های مختلف به اشکال متفاوت در می‌آیند، تقریبا غیرعملی به نظر می‌رسد و چنین ابزاری احتمالا قادر است در ابعاد کوچک و در فضای نمونه‌ای ایستا موثر باشد.

 "DARPA" یا (Defense Advanced Research Projects Agency)،  آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته  آمریکاست است كه به صورت مستقيم زير نظر وزارت دفاع آمريكا و شخص وزير، فعاليت‌ می‌کند.