Gerdab.IR | گرداب

مدير بخش ايران در بنياد آمريكاي جديد:

جنبش سبز منحط شده و چيزي از آن باقي نمانده است

تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۹

مدير بخش ايران در بنياد آمريكاي جديد در مقاله‌اي نوشت كه جنبش سبز با نداشتن رهبر و برنامه سياسي مشخص و همچنين نداشتن جايگاه اجتماعي گسترده و مكفي، منحط شده و چيزي از آن باقي نمانده است.

به گزارش گرداب، پايگاه اينترنتي "فارين‌پالسي" (ForeignPolicy.Com) در مقاله‌اي تحليلي به بررسي مواضع گزارشگران و تحليلگران غربي در قبال حوادث انتخابات رياست‌جمهوري ايران و پس از آن پرداخته و اين تفسيرها و پوشش‌هاي خبري غلط و گمراه‌كننده را باعث تباهي و ضعف سياست خارجي دولت "اوباما" در قبال ايران معرفي كرده است.

"فلينت لورت" (Flynt Leverett) مدير بخش ايران در بنياد آمريكاي جديد (New America Foundation) و استاد دانشگاه پنسيلوانيا در اين مقاله تأكيد كرد كه در مورد توانايي‌هاي به اصطلاح جنبش سبز مبالغه‌هاي زيادي صورت گرفته و اين جنبش با توجه به عدم برخورداري از رهبري و برنامه سياسي مشخص و هم‌چنين نداشتن جايگاه اجتماعي گسترده و مكفي هم‌اكنون منحط شده و چيزي از آن باقي نمانده است.

فلينت لورت در ادامه بررسي مجموعه هفت‌تايي مقالات "فارين‌پاليسي" مي‌نويسد: يقيناً بخش اعظمي از رسانه‌هاي آمريكايي (همچنين نويسندگاني كه نامشان در مجموعه مقالات "تفسير نادرست وقايع تهران" ذكر شده) برداشت كاملاً اشتباهي از وقايع سياسي ايران در طي يك سال گذشته داشته‌اند اما مقصر اصلي اين فرآيند روزنامه‌نگاري‌ها و تحليل‌هاي عامدانه و غلطي بودند كه حداقل در برخي موارد از نيات سياسي خود نويسندگان نشأت مي‌گرفتند.

اين مقاله مي‌افزايد: در حقيقت، دستيابي به داستان واقعي امكان‌پذير بود؛ كاري كه برخي آن را انجام دادند. هم‌چنين آنهايي كه داستان را اشتباه متوجه شده بودند مي‌توانستند برداشت‌هاي خود را اصلاح نمايند، البته بدين منظور بايد به جاي نتايج سياسي مورد نظر خودشان بيشتر روي واقعيت و حقيقت تحليلي متمركز مي‌شدند.

مقاله تحليلي حاضر با بررسي چگونگي فرآيند دروغ‌پردازي رسانه‌هاي غربي در مورد انتخابات رياست جمهوري 2009 ادامه مي‌يابد: صبح بعد از انتخابات، اكثريت روزنامه‌نگاران غربي و "متخصصين" امور ايران در آمريكا به سرعت چنين قضاوت نمودند كه نتايج انتخابات ناشي از تقلب بوده است.

مدير بخش ايران در بنياد آمريكاي جديد در ادامه مقاله خود نوشت: اين روزنامه‌نگاران و تحليلگران توانستند مسأله انتخابات تقلب‌آميز را به صورت "واقعيتي اجتماعي" بنمايانند، درست مانند روزنامه‌نگاراني چون "جوديث ميلر" (Judith Miller)، عضو سابق روزنامه "نيويورك‌تايمز" و متخصصيني چون "كنت پولاك" (Kenneth Pollack)، تحليلگر مؤسسه "بروكينز" (Brookings Institution) كه قبل از حمله سال 2003 به عراق توانسته بودند افسانه تسليحات كشتارجمعي صدام حسين را تبديل به "واقعيتي اجتماعي" نمايند.

اين تحليلگر آمريكايي در انتقاد از ادعاهاي ناموجه و بدون دليل در مورد بروز تقلب در انتخابات ايران نيز تأكيد مي‌كند كه هيچ‌گاه مدرك مهمي دال بر بروز تقلب انتخاباتي در ايران ارائه نشد.
 
منبع: فارس