Gerdab.IR | گرداب

جنگ و فناوری‌های نوين اطلاع‌رسانی

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷

جنگ هاي آينده با به كارگيري كامپيوتر انجام مي شود و فناوري نوين اطلاع رساني هر چه بيشتر در خدمت ارتش ها قرار خواهد گرفت. براي سربازان آينده، جنگ بدون كامپيوتر بي معني است.

گرداب- جنگ هاي آينده با به كارگيري كامپيوتر انجام مي شود و فناوري نوين اطلاع رساني هر چه بيشتر در خدمت ارتش ها قرار خواهد گرفت. براي سربازان آينده، جنگ بدون كامپيوتر بي معني است و چرخ بال ها، تانك‌ها، نفربرها و حتي تجهيزات سبك و فردي سربازان هرچه بيشتر الكترونيكي خواهند شد.

 سربازان آينده در زمان وقوع يك جنگ حقيقي، با فناوري پيشرفته اطلاع رساني، سيستم هاي ويدئويي و اينترنت لحظه به لحظه از جايگاه خود، موقعيت دشمن را زير نظر مي گيرند. به عنوان مثال، نخستين نمونه هاي بكارگيري چنين روش هايي در جريان جنگ بالكان و جنگ دوم خليج فارس صورت گرفت.

به گزارش بنگاه سخن پراكني، بی‌بی‌سی، دولت انگليس قصد دارد براي نهايي كردن به كارگيري چنين سيستم ها و تجهيزاتي تا سال 2011 ميلادي، نزديك به يك ميليارد پوند هزينه كند.

 اين در حاليست كه در فرانسه، آلمان، اسپانيا و ايتاليا نيز طرح هاي مشابهي در نظر گرفته شده است. اين گزارش مي افزايد: ايالات متحده آمريكا نيز مي كوشد تا سال 2010 ميلادي، بيش از 4 ميليارد دلار در برنامه بهينه سازي پياده نظام خود سرمايه گذاري كرده و 50 ميليارد دلار براي استفاده از فناوري نوين اطلاعاتي - ارتباطي در ارتش خود هزينه كند.

سلطه ماهواره اي
طراحي سيستم هاي پيشرفته تصويربرداري ماهواره اي با قابليت هاي برتر و توانمندي بالاي نظارت، به عنوان يك پيشرفت بزرگ علمي و عرصه توسعه فناوري هاي ارتباطي محسوب مي شوند. بنابراين نمي‌توان از نظر دور داشت كه كشورهاي پيشرفته و صاحب فناوري ساخت ماهواره به دنبال به دست آوردن امكانات گسترده تر در بهره گيري از فضا به منظور برتري هاي اطلاعاتي بر ديگر كشورها هستند.

در اين ميان سنجش از دور به عنوان علمي با گستره وسيع قادر است با بهره گيري از ماهواره ها به اندازه گيري و ارزيابي عوارض بر روي زمين، هوا و دريا بدون حضور فيزيكي بپردازد. سنجش از دور در آغاز در انحصار اهداف نظامي و امنيتي بود كه با پايان جنگ سرد در اختيار اهداف صلح جويانه نيز قرار گرفت.

در واقع ماهواره ها را بايد مولود مبارك جنگ و نظامي گري دانست، مولودي كه رفته رفته در حوزه هاي غيرنظامي كارآمد و ارزشمند شد و اكنون به عنوان ابزار جادويي براي برتري هاي همه جانبه اطلاعاتي كشورهاي صاحب اين فناوري و پيروزي بدون جنگ در جهان مطرح است.

اما مشكل كشورهاي توسعه نيافته در بهره برداري از اين فناوري هزينه بالاي دسترسي و بهره برداري از آن است كه سبب شده اين كشورها به سيستم هاي كشورهاي پيشرفته وابسته باشند. در همين حال و با رشد فناوري فضايي و مينياتوري شدن اين سيستم ها، دسترسي ارزان به فضا ممكن شده و بسياري از كشورهاي در حال توسعه را بر آن داشته كه با توسعه ماهواره هايي با قابليت هاي ارزان تر سيستم ملي سنجش از دور خود را گسترش دهند.

جنگ در دنياي مجازي
براي آغاز جنگ ايالات متحده عليه عراق، "جورج بوش"، رئيس جمهوري آمريكا در روز 6 فوريه 2003 از عبارت بازي تمام شد، استفاده كرد. با گسترش بازي هاي رايانه اي جنگي، واقعيت تلخ جنگ به راحتي به دنياي مجازي كامپيوتر راه يافت و تراژدي ملموس جنگ با همه خشونت ها و زشتي هاي خود در خدمت سرگرمي هاي رايانه اي قرار گرفت.

بازي هايي كه به لحاظ سياسي كاملا هدايت شده و حساب شده طراحي شده اند و در خدمت سياست هاي سلطه جويانه قرار دارند. در دنياي مجازي، هيچ‌كس زخمي يا كشته نمي شود و قربانيان خانواده اي ندارند كه نگران سرنوشت شان باشد. بازي كننده رايانه اي در برخي واقعيت هاي جنگي غوطه ور مي شود. او تجسم يك سرباز است كه در موقع دفاع از نظم نوين جهاني به رهبري ايالات متحده آمريكا و هم پيمانانش قرار دارد. ارتش آمريكا با جذب ماهرترين برنامه پردازان رايانه اي و خريداري موتورهاي توانمند اين‌گونه بازي ها، به تشويق آموزش و هدايت نيروهاي هوادار خود مي پردازد.

به گزارش نشريه "لوموند ديپلماتيك"، ارتش ايالات متحده هدف از طراحي اين بازي را، جذب تعداد بيشتري از جوانان به سوي مشاغل نظامي و همسويي با خط مشي آمريكا در جريان جنگ هاي به اصطلاح ضدتروريسم در افغانستان و عراق عنوان كرده است. از مطرح ترين اين‌گونه بازي هاي رايانه اي مي توان به سه بازي "توفان صحرا"، "بازگشت به قلعه ولفن اشتاين" و "بازگشت به بغداد" اشاره كرد كه در حجم گسترده اي در بازارهاي جهاني عرضه شده و در آن سرباز ارتش آمريكا به عنوان نماد خير در برابر شرارت معرفي شده است.

هرچند كه از عمر نخستين بازي رايانه اي نزديك به 30 سال مي گذرد و گسترش صنعت اينگونه بازي ها به موضوعي غيرقابل انكار بدل شده و هيچ‌كس را نمي توان از پيشرفت در طراحي بازي هاي كامپيوتري بازداشت، ابزارهاي رسانه اي دنياي امروز، بايد دستخوش تغيير و تحول بنيادين شود؛ تغيير و تحولي كه سرانجام بازي هاي رايانه اي را از انحصار بي صداي طرز تفكري خاص و بدل شدن به سلاح تبليغاتي خارج كند.

منبع: سایت آنتی‌وار