پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد؛

جاسوسی از مردم، اولویت نخست هواپیماهای بی‌سرنشین

تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۱

اگر قبلا شک داشتیم، اکنون اسناد اداره هوانوردی فدرال، قاطعانه عنوان می‌کنند که نظارت بر فعالیت‌های روزمره آمریکایی‌ها، اولویت نخست ماست.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، پایگاه خبری "اینفووارز" می‌نویسد: یک سند دولتی که اخیرا افشا شده، نشان می‌دهد که هواپیماهای بی‌سرنشین داخلی، بیشتر برای جاسوسی از مردم آمریکاست.

این پایگاه خبری در مقاله‌ای به قلم "استیو واتسون" می‌نویسد: تولیدکنندگان هواپیماهای بی‌سرنشین در تلاشند دولت و کنگره را برای استفاده بیشتر از این وسایل قانع کنند، اما به هوا فرستادن هزاران وسیله بی‌سرنشین آن هم در امنیت کامل، کاری پرخطر، پیچیده و بسیار پرهزینه است و حریم خصوصی مردم آمریکا را نقض می‌کند.

هواپیماهای بی‌سرنشین بر مردم آمریکا نظارت دارند
اسناد دولتی پایگاه داده‌هایی که امنیت آن با قانون آزادی اطلاعات تأمین شده بود، نشان می‌دهند که هواپیماهای بی‌سرنشین داخلی، بیشتر برای نظارت کلی بر مردم آمریکاست. "بنیاد مرزهای الکترونیک"، اخیرا این اسناد اداره هوانوردی فدرال را علنی کرده است. در میان این اسناد که نخستین بار است منتشر می شود، "مجوزهای ویژه آمادگی پرواز" نیز وجود دارد که فهرست دقیقی از کمپانی‌هایی را که اجازه فرستادن هواپیمای بی‌سرنشین بر فراز آسمان آمریکا را دارند، آورده است.

هواپیماهای بی‌سرنشین ادارات پلیس، برای رقابت با هم از فناوری‌های بیشتری استفاده می‌کنند
بنیاد مرزهای الکترونیک عنوان می‌کند که اکثر این هواپیماهای بی‌سرنشین، صرفا برای اهداف نظارتی کاربرد دارند؛ به استثنای چند مورد، همه هواپیماهای بی‌سرنشین در آمریکا، برای توسعه و آزمایش فناوری نظارت و مراقبت هستند. مثلا اداره پلیس "نورث لیتل راک" نوشته که بالگرد بی‌سرنشین "اس‌آر-30" می‌تواند دوربین‌های زوم در روز، دوربین‌های مادون قرمز یا هر دو را با هم، حمل کند، اما هواپیماهای بی‌سرنشین اداره پلیس سیاتل، برای آنکه از دیگر ادارات عقب نیافتند، می‌توانند 4 دوربین جدا را حمل کنند که دوربین ویدئویی مادون قرمز گرمایی، دوربین ویدئویی کم نور "غروب" و یک دوربین ویدئویی 1080p HD هم دارد.

اداره پلیس میامی‌ و اداره امنیت عمومی تگزاس، هواپیماهای بی‌سرنشینی به خدمت گرفته‌اند که می‌توانند هم دوربین‌های در روز و هم دوربین‌های شب را حمل کنند و طبق اسناد مربوط به مجوز اختیارات اداره امنیت عمومی تگزاس، هواپیماهای آنها در پشتیبانی از "عملیات اجرای قوانین مهم" مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همه ادارات اجازه استفاده از هواپیمای بی‌سرنشین نمی‌دهند
البته اداره هوانوردی فدرال، با تمام تقاضاها برای هواپیمای بی‌سرنشین موافقت نکرده است، مثلا اداره پلیس اوگدن می‌خواست از "سفینه‌های نظارتی شبانه" برای نظارت بر مناطق پر جرم و جنایت شهر اوگدن استفاده کند، اما اداره هوانوردی فدرال، تقاضای‌شان را رد کرد و این نوع استفاده را "خطر بزرگ غیرقابل قبولی برای سامانه ملی هوایی" دانست.

هواپیمای بی‌سرنشین کاربردهای دیگری هم دارد
 صنعت ساخت هواپیماهای بی‌سرنشین کوشیده است با برشمردن تمامی کاربردهای ممکن این وسایل، با دولت لابی کند و توضیح داده است که هواپیماهای بی‌سرنشین را می‌توان برای نظارت بر تغییرات محیطی یا بررسی میزان خرابی‌هایی که بلایای طبیعی به بار آورده، استفاده کرد.

هوا کردن هزاران هواپیمای بی‌سرنشین، بسیار پرخطر و پیچیده است
 اما اگر قبلا شک داشتیم، اکنون اسناد اداره هوانوردی فدرال، قاطعانه عنوان می‌کنند که نظارت بر فعالیت‌های روزمره آمریکایی‌ها، اولویت نخست ماست. همان‌طور که هفته گذشته گزارش کردیم، مرکز گزارش‌های تحقیقی، هزاران صفحه از اسناد اداره هوانوردی فدرال در مورد فعالیت آزمایشی هواپیماهای بی‌سرنشین را به دست آورده که نشان می‌دهند هوا کردن هزاران هواپیمای بی‌سرنشین در امنیت کامل، چقدر پرخطر و پیچیده است و بدون صرف هزینه‌ای چند میلیارد دلاری ممکن نیست. تولیدکنندگان هواپیماهای بی‌سرنشین، که تقریبا همه پیمانکاران دفاعی هستند، 2.3 میلیون دلار خرج لابی با کنگره کرده‌اند تا فضای هوایی آمریکا را برای این هواپیماها باز کنند.