Gerdab.IR | گرداب

سیلی ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی؛

بازتاب اجلاس تهران در رسانه‌های جهان

تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۱

آغاز اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران بازتاب وسیعی در رسانه‌های شرق و غرب داشت.

به گزارش گرداب، افتتاح اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران با حضور دو سوم کشورهای جهان که روز گذشته صورت گرفت، بازتاب وسیعی در میان رسانه های مختلف دنیا داشت.

اهمیت سیاسی این همایش آنقدر بالا بود که برخی رسانه های آمریکایی و صهیونیستی که در راس فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بوده اند، به شکست تلاشهای غرب برای به انزوا کشاندن ایران صحه گذاشته اند.

در این میان برخی رسانه های غربی در موضعی انفعالی با سکوت در برابر این همایش بزرگ بین المللی سعی کردند شکست تلاش چندین ساله غرب برای منزوی کردن ایران را کمرنگ جلوه دهند.

خبرگزاری غربی "رویترز" که نقش کلیدی در پیشبرد اهداف دولتمردان آمریکا و لابی صهیونیستی دارد با انتشار مطلبی تحت عنوان " ایران با افتتاح اجلاس سران کشورهای در حال توسعه، تلاشهای غرب برای به انزوا کشاندنش را به چالش کشید" ، به شکست تلاشهای چند ساله آمریکا و متحدان غربی اش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی اعتراف کرد.

به نوشته رويترز،‌ اگرچه بعضي از تحليلگران معتقدند، اين جنبش که در سال 1961 براي مقابله با قدرت‌هاي بزرگ غرب و شرق بنيان گذاشته شد، با پايان جنگ سرد و فروپاشي شوروي سابق دچار مشکلاتي شده است، اما اين رويداد برجسته يک فرصت ديپلماتيک براي تهران فراهم آورده تا تلاش‌هاي واشنگتن براي جدا کردن اين کشور از بقيه جهان را به شکست بکشاند.

شبکه خبری "راشا تودی" با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه اجلاس سران غیر متعهدها در تهران و حضور بیش از 120 کشور جهان در این نشست نوشت: در این نشست ایران ریاست جنبش غیر متعهدها را در دست خواهد گرفت؛ جنبشی که بیش از دو سوم کشورهای جهان در آن عضو هستند.

روزنامه "الشرق الاوسط" چاپ لندن هم به نقل از رويترز نوشت: محمد مرسي مي توانست معاون خود، محمود مكي را كه به تازگي منصوب شده، روانه تهران كند اما وي ترجيح داده، خود به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور مصر در اجلاس كشورهاي عضو عدم تعهد شركت كند.

به گزارش الشرق الاوسط، شواهد حاكي از اين است كه از زمان سقوط حسني مبارك، رئيس جمهور سابق مصر، تهران و قاهره به از سرگيري روابط خود كه از سي سال پيش تاكنون قطع شده بود، تمايل نشان داده اند.

در همين حال "اورشليم پست" نيز نوشت: ايران با نشان دادن انزواي غربي ها کنفرانس نم را آغاز کرد.

روزنامه آمريکايي "نيويورک‌تايمز" نيز همايش غيرمتعهدها در تهران را "همايش اميد" خواند و تاثيرات آن بر افزايش صلح و ثبات منطقه را مورد بررسي قرار داد. نيويورک‌تايمز، حضور مرسي در تهران را نشان دهنده آب شدن يخ روابط ايران و مصر دانست و تاکيد کرد که عادي شدن روابط بين اين دو کشور مي‌تواند سهم مهمي در ارتقاء امنيت منطقه داشته باشد.

در این میان سایت شبکه "بی بی سی فارسی" بدون اشاره به اهمیت سیاسی این رخداد بزرگ سیاسی که با حضور نماینده های بیش از دو سوم کشورهای جهان در تهران برگزار می شود، صرفا به پوشش گزینشی اظهارات وزیر خارجه ایران در مراسم افتتاحیه اجلاس سران غیر متعهدها در تهران اکتفا کرد. همچنین این سایت به برخی مسائل حاشیه ای همچون اظهارات "حیدر مصلحی" وزیر اطلاعات مبنی بر تامین کامل امنیت این اجلاس پرداخت.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" با اشاره به افتتاح اجلاس  مذکور در تهران نوشت: ایران روز یکشنبه نماینده های 120 کشور را مورد استقبال قرار داد و این به این معنی است که واشنگتن در به انزوا کشاندن ایران شکست خورده است.

سایت شبکه آمریکایی "فاکس نیوز"  که ارتباط نزدیکی با پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دارد، با فضا سازی مجدد علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران و اذعان به ناتوانی آمریکا و غرب در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران با افتتاح اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در تهران بر صورت تحریم های شورای امنیت سیلی محکمی زد.

فاکس‌نيوز که به جمهوري‌خواهان نزديک است، با انتشار گزارشي به بهانه آغاز اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، از بان‌کي‌مون دبيرکل سازمان ملل به دليل سفر به تهران انتقاد کرده و آن را مغاير با تلاش‌هاي انجام شده براي منزوي کردن ايران، دانست. نويسنده اين گزارش، به مواضع ضد اسرائيلي ايران اشاره کرده و نوشته است که بان‌ کي مون نبايد دعوت ايران براي حضور در اين اجلاس را مي‌پذيرفت.

فاکس‌نيوز در ادامه با اشاره به اين نکته که کسي در اين اجلاس با مواضع ضد اسرائيلي ايران مخالفت نمي‌کند، مي‌نويسد: «روي اينکه اعضاي جنبش عدم تعهد به هنگام صحبت‌هاي سران ايران که اسرائيل را محکوم مي‌کنند، سالن را ترک کنند، حساب نکنيد».

نکته ديگري که نويسنده فاکس‌نيوز به آن اشاره مي‌کند، انتقال رياست اين جنبش به ايران است. فاکس نيوز در اين باره نوشته است: احمدي‌نژاد به زودي براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورک خواهد رفت، و هم سمت رياست‌جمهوري ايران و هم سمت رياست جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترين بلوک از راي‌دهندگان در مجمع عمومي را بر عهده خواهد داشت.

روزنامه آلماني "فرانکفورتر روند شاي" نيز حضور دبيرکل سازمان ملل در اجلاس عدم تعهد را عرصه رويارويي و تقابل بان کي مون با آمريکا دانست.

این روزنامه می نویسد: حتي مهره بي خطري مانند بان كي مون اكنون وارد ميدان بوكس با آمريكا شده است. آمريكايي ها كوفي عنان را كه منتقد سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا به ويژه در عراق بود حذف كردند و فكر مي كردند بان كي مون بي خطر است.

همچنین سایت شبکه آمریکایی "CNN" در اقدامی انفعالی تا ساعت مخابره این خبر (ساعت 18) در روز یکشنبه هیچ اشاره ای به رخدادی با این وسعت بین المللی که با حضور 120 کشورجهان در تهران در جریان است، نکرد تا شاید بتواند شکست سیاستهای آمریکا در قبال ایران را کمرنگ‌تر جلوه دهد.

از سوی دیگر، پايگاه "زينبيه" با تأكيد بر اينكه ايران اينك در كانون توجه جامعه بين المللي قرار دارد، اضافه كرد: احتمال صدور قطعنامه اي در پايان اين اجلاس عليه اسرائيل و حمايت شركت كنندگان در اين نشست از برنامه صلح آميز انرژي هسته اي ايران موجب نگراني آمريكا و رژيم صيونيستي شده است.

"غالب قنديل"، تحليلگر مسائل راهبردي نيز با انتشار مقاله‌اي در پايگاه خبري – تحليلي "الشرق الجديد"، اجلاس غير متعهدها را زمينه‌ساز تثبيت نقش فعال تهران در برقراري توازن جهاني جديد دانست و نوشت: «ايران مي‌تواند از ظرفيت اجلاس براي حل بحران سوريه استفاده کند.»

"نوام چامسکي"، تحليلگر ارشد نيز با اشاره به حمايت کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نوشت: «آمريکا و غرب در تقابل با ايران تنها هستند.» چامسکي افزود: «اگر چه ايالات متحده و اروپا متفق القول هستند که ايران به دليل تلاش براي برهم زدن ثبات منطقه مستحق مجازات است، اما بايد گفت در اين زمينه آنها بسيار تنها هستند چراکه دولت‌هاي جنبش عدم تعهد از حق ايران براي دستيابي به اورانيوم غني شده حمايت کرده‌اند.»

روزنامه "هندوستان تايمز" نيز تصميم بان کي مون براي حضور در نشست سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران را عامل شکست سياست منزوي‌سازي آمريکا عليه ايران قلمداد کرد و به نقل از "فريده فرحي"، کارشناس مستقل دانشگاه هاوايي نوشت‌: تلاش‌هاي فوق‌العاده رهبران ايران و برگزاري اين نشست در تهران نشان دهنده نقش ايران در تحولات جهاني است و مدرکي براي شکست سياست منزوي سازي ايران از سوي آمريکا به شمار مي‌آيد.

روزنامه مصري "الاهرام" در يادداشتي به قلم "عادل شهبون" در مورد اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نوشت: «اين اجلاس خواب و خوراك را از اسرائيل گرفته است.»

نويسنده در ادامه مي افزايد: «از زمان شروع مقدمه چيني ها براي برگزاري اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، اسرائيل لحظه اي آرام نگرفت و تمام تلاش خود را كرد تا نگذارد بيشترين تعداد از رهبران و نمايندگان كشورها در آن شركت كنند.»

نشريه فرانسوي "اكو" نيز در گزارشي اجلاس تهران را "كودتاي ديپلماتيك" عليه غرب و طرح هاي آن براي انزواي ايران توصيف كرد.

اين نشريه فرانسوي در ادامه نوشت: ايران كه هم اكنون رياست جنبش عدم تعهد را براي 3 سال آينده بر عهده خواهد داشت و تحت تحريم هاي بين المللي قرار دارد، تصميم دارد با برگزاري اين اجلاس در تهران كودتايي ديپلماتيك را به اجرا بگذارد.

بر اساس اين گزارش، در اجلاس تهران بيش از دو سوم 193 كشور عضو سازمان ملل از جمله هند و پاكستان حضور خواهند يافت. حتي محمد مرسي، رئيس جمهور مصر نيز در اين اجلاس شركت مي كند كه اين نخستين سفر يك مقام عالي‌رتبه مصر به ايران از زمان گسيختگي روابط ديپلماتيك اين دو كشور در سال 1979 و انعقاد پيمان صلح ميان مصر و اسرائيل محسوب مي شود.

روزنامه سوئيسي "تاگس اينسايگر" نيز در گزارشي نوشت اجلاس جنبش عدم تعهد، ايران را در مركز توجهات جهاني قرار داده است.

از سوي ديگر روزنامه "وال استريت ژورنال"، با اشاره به علاقه كشورها و دبيركل سازمان ملل براي حضور در اجلاس تهران اعلام كرد: اين اتفاق نشان مي دهد ايران به هيچ وجه منزوي نيست.

اين روزنامه آمريكايي مي نويسد: دولت اوباما استراتژي خود را بر محور همكاري با سازمان ملل متحد قرار داده، اما اين روزها نتايج حاصل از اين استراتژي چندان رضايت بخش نيست. روسيه و چين راه را بر حركتي دسته جمعي در مورد سوريه بسته اند و اكنون بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز تصميم گرفته است وجهه و اعتبار شغلي خود را به ايران قرض بدهد. او به رغم درخواست هاي علني آمريكا و نخست وزير اسرائيل تصميم گرفته است در جلسه سران جنبش غيرمتعهدها كه در تهران برگزار مي شود شركت كند؛ تصميمي كه مايه شگفتي است.

وال استريت ژورنال مي افزايد: ايران دست كم شش قطعنامه شوراي امنيت عليه برنامه اتمي اش را رد كرده است كه چهار قطعنامه آن متضمن تحريم هایي تنبيهي است. آنچه سفر آقاي بان به بار مي آورد ايجاد اين فرصت براي تهران است كه بگويد آنقدرها هم كه اوباما مدعي است، منزوي نيست چرا كه مي تواند به رغم تحريم هاي سازمان ملل متحد نه تنها ميزبان اجلاسي با حضور حدود 120 كشور شود، بلكه رئيس سازمان ملل متحد نيز مايل است در آن حضور يابد، و علنا به رژيم اسلامي احترام بگذارد.

به نوشته وال استريت ژورنال شرمندگي بيشتر در اينجا متوجه رئيس جمهوري آمريكاست كه سه سال را صرف تلاش براي منزوي ساختن ايران و فشار به آن از طريق سازمان ملل كرده و حالا رئيس سازمان ملل را در مسيري خلاف اين هدف مي بيند.

شبكه خبري "الجزيره" ميزباني ايران در اجلاس غيرمتعهدها را موفقيت ديگري براي برنامه هاي غرب ستيزي ايران دانست كه هجمه هاي تبليغاتي آمريكا و اسرائيل براي منزوي نشان دادن ايران را با شكست سختي روبرو كرد.

الجزيره برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران را نقطه مهم و سرنوشت ساز ديگري در تاريخ غرب ستيزي ايران مي داند و مي نويسد: اين واقعيت كه بان كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد همراه با مقامات بلندپايه 120 كشور ديگر در اين هفته براي نشست غيرمتعهدها در تهران حضور مي يابند، نشانه آشكاري بر اين واقعيت است كه ماشين تبليغاتي آمريكا - اسرائيل كه مي خواستند ايران را به خاطر برنامه هسته اي پذيرفته شده اش منزوي نشان دهند، شكست سختي خورده است.

اين شبكه خبري تصريح مي كند حتي روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز ميزباني تهران در اين اجلاس را شكست مهمي براي آمريكا و اسرائيل قلمداد مي كند، زيرا بان كي مون به درخواست هاي بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل براي عدم حضور در اين اجلاس وقعي ننهاد.

الجزيره در ادامه اين گزارش نوشت: اجلاس غيرمتعهدها در تهران براي آنهايي كه با تحريم هاي فلج كننده عليه ايران و تهديد جنگ عليه اين كشور مخالفند، خبر مباركي بود، چرا كه اين امر نمايشي غيرمستقيم از همبستگي با كشوري بود كه تا اندازه زيادي گرفتار ژست هاي جنگجويانه آمريكا و اسرائيل شده بود.

همچنين "فايننشال تايمز" با اشاره به سفر محمد مرسي به تهران نوشت: اين سفر مقدمه پايان بخشيدن به 3دهه سردي روابط ايران و مصر است و همين باعث نگراني اسرائيل مي شود كه نگران از دست دادن تنها متحد منطقه اي خود (مصر) است. انورسادات، رئيس جمهور اسبق مصر پس از سرنگوني شاه ايران از وي خواسته بود دوران تبعيد را در قاهره بگذراند.