Gerdab.IR | گرداب

در نماهنگ نیروی هوایی ارتش آمریکا به نمایش درآمد؛

فیس‌بوک، آی‎‎‎‎فون و یوتیوب، تکنولوژی‌های ویرانگر + نماهنگ

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۱

اگر پس از دیدن این فیلم نیاز شدیدی در خود احساس کنید که آی‌فون خود را بسوزانید، حساب فیس‌بوکتان را غیرفعال سازید و به خود قول دهید که دیگر هیچگاه به یوتیوب نروید، هیچ عذری متوجه شما نخواهد بود.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، گروهی از آینده‌پژوهان نیروی هوایی ارتش آمریکا، معتقدند که جهان فردا مکانی تاریک و شیطانی خواهد بود و فیس‌بوک یکی از دلایل این امر است.

در نماهنگی با عنوان "خوشامدگویی به ۲۰۳۵... عصر شگفتی"، که از سوی مرکز استراتژی و تکنولوژی نیروی هوایی آمریکا تهیه شد، اعلام شده که پیشرفت‌های بشری با سرعت زیادی به حرکت خود ادامه می‌دهند تا اینکه تمایز بین انسان و ماشین محو شده و خطر سوپر انسان‌های مکانیکی همه جا را می‌گیرد. ظاهرا، رسانه‌های اجتماعی گامی بزرگ در پیشروی به سوی این مدینه شیطانی هستند.

این فیلم ویدئویی بخشی از پروژه نیروی هوایی ارتش آمریکا با عنوان "افق‌های آبی" است که هدف از آن ارائه گزارش‌های سالیانه به منظور پیش‌بینی تکنولوژی‌های آتی است. افق‌های آبی سعی دارد مشخص کند که هوا، فضا و فضای سایبری طی ۲۰ سال آینده و پس از آن چگونه خواهد بود.

این پروژه سعی دارد پیش‌بینی کند که تکنولوژی چگونه تغییر یافته و چه کسی به تکنولوژی‌های در حال ظهور دسترسی خواهد داشت، اما با توجه به پیش‌بینی‌های آن‌ها، اگر پس از دیدن این فیلم نیاز شدیدی در خود احساس کنید که آی‌فون خود را بسوزانید، حساب فیس‌بوکتان را غیرفعال سازید و به خود قول دهید که دیگر هیچگاه به یوتیوب نروید، هیچ عذری متوجه شما نخواهد بود.

در این فیلم فضا با جمله نسبتا تاریکی از انیشتین آغاز می‌شود: «پیشرفت تکنولوژیکی همانند تبری در دستان یک مجرم روانی است.» سپس توسعه فزاینده تکنولوژی‌های پیچیده و ترسناک در یک نمودار نشان داده می‌شود. نمودار با اختراعات داوینچی در قرن ۱۵ آغاز شده و تا دوران برادران رایت ادامه می‌یابد.

نمودار با ادامه سیر صعودی به نقطه عطف سال ۱۹۴۵ و انفجار بمب هسته‌ای می‌رسد. این بمب نه تنها شهر‌ها را با خاک یکسان می‌کند بلکه سیر تحولات را نیز از حالت تدریجی به سیر صعودی هندسی می‌رساند.

زمانی که نمودار به سطح رقابت فضایی می‌رسد، تکنولوژی پیچیده‌تر می‌شود. هواپیماهای رادارگریز پرواز می‌کنند، مناقشات سایبری و جنگ‌های بیولوژیکی جای خود را می‌گیرند، منحنی به نقطه اوج رسیده و حالت عمودی می‌یابد. تکنولوژی هم‌اینک با حداکثر سرعت پیشرفت می‌کند و تنش پدید آمده کاملا ملموس است. چه نوع تکنولوژی ویرانگری در مرحله بعدی قرار دارد؟ فیس‌بوک.

 به نظر می‌رسد قرار دادن فیس‌بوک بر روی این منحنی عجیب باشد، اما اجازه ‌دهیم که به عنوان نشانه‌ای از تکنولوژی رایج عصر در منحنی جای گیرد. سپس در منحنی هکرهای کامپیوتری چینی قرار دارند که با حملات آن‌لاین "باران تایتانی" در آمریکا و اروپا غارت و ویرانی به بار آورده است. سپس نوبت به توئیتر، یوتیوب، آی‌فون و آی‌پد می‌رسد.

دانلود



اما منحنی به کجا می‌رود؟ افق‌های آبی چه چیزی را پیش‌بینی می‌کنند؟ آینده‌پژوهان نیروی هوایی چیز دقیقی در مورد این مسئله بیان نمی‌کنند، اما تصاویری از مغز پخش می‌شود که قطعات الکترونیکی به آن متصل شده و به رنگ‌های سبز و قرمز چشمک می‌زنند.

در حقیقت، از نظر گروه، آینده در ‌‌نهایت تا حدی غیرقابل پیش‌بینی است. در فیلم چنین گفته می‌شود: «ما می‌توانیم نمای کلی را پیش‌بینی کنیم، اما تبعات آن‌ها را نمی‌دانیم.» آن‌ها تنها پیش‌بینی می‌کنند که نمی‌توانند پیش‌بینی کنند.

 قرار است ۲۰۳۵ عصر شگفتی باشد و از نظر ما عصر "افرادی با توانمندی‌ها و میدان عمل بسیار وسیع"؛ همانگونه که "توماس فری" (Thomas Frey)، ‌آینده‌پژوه، اعلام داشته است: «بزرگ‌ترین انگیزه ما در زندگی از عدم علم به آینده ناشی می‌شود.»