پروژه جدید غرب برای تضعیف آزادی‌های مدنی در اینترنت

پروژه جدید غرب برای تضعیف آزادی‌های مدنی در اینترنت
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۱

پروژه جدیدی با هدف «مقابله با استفاده غیرقانونی از اینترنت»، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده، «فناوری اطلاعات پاک» در ظاهر هدفی مبنی بر پاکسازی اینترنت از تروریسم دارد و با بودجه‌400000 دلاری از سوی کمیسیون اروپا، کارخود را آغاز کرده است.

به گزارش گرداب پایگاه تحلیلی «اینفو وارز» در مقاله‌ای به قلم «جیلیان یورک» و «کاتیتزا رودریگوئز» در این باره نوشت: سازمان «حقوق دیجیتال اروپا» واقع در بروکسل که از 32 سازمان غیردولتی از سراسر اروپا تشکیل شده است، اخیراً یکی از اسناد افشا شده از پروژه «فناوری اطلاعات پاک» را منتشر کرد.

در وب سایت رسمی این پروژه، هدف از اجرای آن، کاهش استفاده از اینترنت برای اهداف تروریستی، بدون هیچ گونه تأثیر بر آزادی‌های اینترنتی عنوان شده است. گرچه این هدف بسیار تحسین آمیز به نظر می‌رسد، اما در واقع، این پروژه طرح‌های بحث برانگیزی مبنی بر نظارت شرکت‌های اینترنتی بر استفاده کاربران از اینترنت را مطرح می‌کند.

واضح است که این امر آزادی‌های اینترنتی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اکنون به برخی از جنبه های بحث برانگیز این پروژه نگاهی می‌اندازیم:

* انحصار در روند اجرای قانون
پروژه فناوری اطلاعاتِ پاک که توسط پلیس هلند هدایت می‌شود، تحت پوشش موضوع مبارزه با استفاده تروریستی از اینترنت، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌دهد که بر مبنای آن‌ها، شرکت‌های اینترنتی را وادار می‌سازد تا در مورد استفاده غیرقانونی یا تروریستی از اینترنت، قضاوت کنند.

به عبارت دیگر، بر مبنای این دستورالعمل‌ها، شرکت‌های اینترنتی ملزم هستند تا هرگونه استفاده تروریستی از اینترنت را شناسایی و گزارش کنند و همچنین حق حذف کردن مطالبی که کاربرانِ آن‌ها برای سایت‌های مختلف ارسال می‌کنند را نداشته و باید فرستندگان این مطالب را نیز شناسایی کنند.

«بنیاد مرز الکترونیک» همواره نگرانی‌های خود درباره نظارت شرکت‌های اینترنتی بر استفاده کاربران از اینترنت را ابراز می‌کند. با این حال، طبق تبصره 230 از قانون ارتباطات ایالات متحده، قانون از این اقدام شرکت‌های اینترنتی حمایت می‌کند. گرچه این قانون از فعالیت‌های مجرمانه در اینترنت حمایت نمی‌کند، اما ابهامات در تعریف واژه «تروریست»، برای به صدا درآمدن زنگ خطر کفایت می‌کند.

* نقض حریم خصوصی
دستورالعمل‌های این پروژه، موضوع حذف آسان مطالب از اینترنت بدون نیاز به پیگیری مراحل قانونی و رسمی را مطرح می‌کند. این پروژه همچنین شرکت‌های اینترنتی را ملزم می‌سازد تا اطلاعات ضروری درباره مشتریان خود را تحت عنوان بررسی در مورد استفاده تروریستی از اینترنت، به نهادهای نظارت بر اجرای قانون ارائه دهند.

این موضوع، حفاظت از حریم خصوصی افراد را به طور جدی تهدید می‌کند. طبق دستورالعمل‌های این پروژه، شرکت‌های اینترنتی می‌توانند با ادعایی مبهم درباره استفاده تروریستی از اینترنت، به راحتی قانون حمایت از آزادی‌های مدنی را نقض کنند.

بر همین اساس، قرار دادن لینک‌های مربوط به یک سایت اینترنتی که حاوی محتوای تروریستی می‌باشد، یک اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود. این امر، تأثیر منفی و مخربی بر روند کاری گروه های مختلف، از محققان دانشگاهی تا روزنامه نگاران، خواهد داشت و همچنین اصول مربوط به آزادی بیان و جریان آزادانه علم و دانش را نقض خواهد کرد.

* نگهداری اطلاعات
طبق دستورالعمل‌های این پروژه، شرکت‌های اینترنتی ملزم هستند تا اطلاعاتی که از محتوای تروریستی برخوردارند را ذخیره کرده تا بتوانند در صورت لزوم، این اطلاعات را در اختیار نهادهای نظارت بر اجرای قانون قرار دهند.

* حمایت دولت‌ها از اجرای این پروژه
این پروژه همچنین حاوی دستورالعمل‌هایی برای دولت‌ها نیز هست، دستورالعمل‌هایی مبنی بر تقویت قوانین کشور به منظور کاهش استفاده تروریستی از اینترنت.

این موضوع برگرفته از قوانین «شورای مقررات کمیسیون اروپا» درباره منع شرکت‌های اینترنتی از ارائه سرویس به سازمان‌های تروریستی، مانند القاعده، است. لازم به ذکر است که قانون مشابهی نیز در ایالات متحده وجود دارد که انتقادهای بسیاری از آن می‌شود.

در واقع، این دستورالعمل‌ها دولت‌ها را وادار می‌سازند تا با اجرای سیستم فیلترینگ، از استفاده غیرقانونی کارمندان خود از اینترنت، جلوگیری به عمل آورند. علاوه بر این، معیارهای دولت برای پیگیری سیاست‌های خود در این زمینه، با وظایف شرکت‌های اینترنتی درمورد کاهش استفاده تروریستی از اینترنت، ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت.

* اخطار و اقدام
سیاست‌هایی بر مبنای اخطار و اقدام، به نهادهای نظارت بر اجرای قانون این امکان را می‌دهد تا به شرکت‌های متخلف اینترنتی اخطار داده و آن‌ها را وادار سازند تا از دسترسی به مطالبِ حاوی محتوای تروریستی، جلوگیری به عمل آورند.

این امر، نهادهای نظارت بر اجرای قانون را ملزم می‌سازد تا دستورالعمل‌هایی را ایجاد کنند که چگونگی «تخلف» یک شرکت اینترنتی را مشخص سازند. به عبارت دیگر، این نهادها باید چگونگی نقض قانون توسط شرکت‌های اینترنتی را شرح دهند.

اسناد افشا شده از پروژه فناوری اطلاعات پاک، شامل دستورالعمل‌هایی است که بر مبنای آن‌ها، نهادهای نظارت بر اجرای قانون می‌توانند به شرکت‌های اینترنتی درمورد مسدود کردن دسترسی به مطالبی مشخص و متوقف ساختن ثبت دامنه (دامین)، اخطار دهند.

* ارائه هویت واقعی
طبق مقرراتِ پروژه فناوری اطلاعات پاک، تمام کاربران شبکه، ملزم به ارائه مشخصات و هویت واقعی خود به شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت هستند.

این امر از فعالیت افرادی که به صورت گمنام در این اینترنت حضور دارند، جلوگیری خواهد کرد. گرچه، بنیاد مرز الکترونیک معتقد است که این موضوع، امنیت فعالان سیاسی و حقوق بشر، قربانیان خشونت‌های خانگی و افشاگرانِ سیاسی در اینترنت را به خطر خواهد انداخت.

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، سیاست‌های مبنی بر ارائه «هویت واقعی» در اینترنت را خلاف قانون اساسی این کشور می‌داند.

* شناسایی مطالب تروریستی به صورت خودکار
این پروژه همچنین طرحی را برای شناسایی خودکار مطالب تروریستی معرفی می‌کند. با وجود این که مطالب تروریستی به صورت خودکار حذف نمی‌شوند، اما هرگونه جستجو در اینترنت درمورد اسامی سازمان‌های تروریستی شناخته شده و یا مطالب مرتبط با آن‌ها، به صورت خودکار شناسایی خواهد شد.

این امر از هرگونه تحقیق درباره هر موضوعی که حاوی محتوای تروریستی باشد، جلوگیری کرده و دسترسی دانشجویان و دانش آموزان به این گونه مطالب را مسدود می‌سازد. در واقع، هرگونه تحقیق درباره تروریسم ممکن است در دسته بندی نهادهای نظارت بر اجرای قانون برای مطالب حاوی محتوای تروریستی قرار گیرد.

* اخطار به شرکت‌های طراحی کننده مرورگرهای اینترنت
طبق دستورالعمل‌های این پروژه، شرکت‌های طراحی کننده مرورگرهای اینترنت باید بخشی را در این مرورگرها طراحی کنند که کاربران از طریق آن بتوانند استفاده تروریستی از اینترنت را گزارش دهند، این دستورالعمل‌ها همچنین دولت‌ها را وادار می‌سازند تا قانونی را مبنی بر اجباری بودن طراحی این بخش برای شرکت‌های طراحی کننده مرورگرهای اینترنت، به تصویب برسانند.

علاوه بر این، این امکان به قُضات، دادستان‌ها و مأموران ویژه پلیس داده شود تا پس از بررسی مطالب، بتوانند آن‌ها را به طور موقت حذف کنند.

* ممنوعیت استفاده از زبان‌های غیر رایج
یکی از مقررات بحث برانگیزِ پروژه فناوری اطلاعات پاک، ممنوعیت استفاده از زبان‌های غیر رایج و یا زبان‌های مورد استفاده توسط متخصصان یا سیستم‌های متخلف است. طبق این دستورالعمل، استفاده کاربران از این زبان‌ها غیرقابل قبول بوده و در آینده نزدیک، از لحاظ فنی نیز غیرممکن خواهد شد.

با توجه به وجود بیش از 200 زبان رایج در اینترنت و بیش از 6000 زبان در جهان، به نظر می‌رسد که متخصصان و سیستم‌های متخلف، حق انتخاب گسترده‌ای داشته باشند! به عنوان مثال، سیستم ترجمه گوگل، حاوی 65 زبان مختلف است. در دوره ای که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، اقدامات موثری در زمینه حفظ زبان‌های درحال انقراض صورت می‌گیرد، محدود کردن زبان‌های مورد استفاده در اینترنت، یک دیدگاه کوته فکرانه محسوب می‌شود.

* تروریسم به چه معناست؟
طبق مقررات، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و فهرست مربوط به اسامی سازمان‌های تروریستی، به عنوان مراجع اولیه برای تعیین و شناسایی تروریسم شناخته می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که «شرایط»، تفسیر گسترده‌تری از تروریسم ارائه می‌دهد.

این موضوع در جوامعی که از فرهنگ‌های گوناگونی برخوردارند، موضوعی مبهم و مشکل ساز تلقی می‌شود، به عبارت دیگر، «یک تروریست از دیدگاه یک جامعه،ممکن است از دیدگاه یک جامعه دیگر به عنوان یک جنگجوی آزادی محسوب شود».

حتی میان فهرست ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای اسامی سازمان‌های تروریستی، اختلافاتی وجود دارد و تصمیم جنجالی اخیر مبنی بر حذف نام گروهک تروریستی مجاهدین خلق از فهرست سازمان‌های تروریستی از جانب آمریکا، تأثیرات سیاسی بر این گونه تصمیم گیری‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

به طور کلی، پروژه فناوری اطلاعات پاک به عنوان تلاشی گمراه کننده از جانب غرب برای ادامه دادن به سانسورها و جاسوسی‌های بی پایانِ خود محسوب می‌شود و شرکت‌های اینترنتی را به «پلیس‌های اینترنتی» تبدیل خواهد کرد.

همچنین تأمین بودجه این پروژه توسط کمیسیون اروپا، موضوعی تأسف برانگیز است. زیرا طبق قانونِ حمایت از آزادی بیان و حریم خصوصی که در «منشور حقوق بنیادینِ اتحادیه اروپا» ذکر شده است، هر اقدامی به منظور شناسایی و مقابله با تروریسم، ابتدا باید به حقوق بنیادین پایبند باشد. در عوض، پروژه فناوری اطلاعات پاک، صریحاً این حقوق را نقض می‌کند.

منبع: فارس