Gerdab.IR | گرداب

"صداهاي جهان"؛ طرح سايبري براندازي

تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۹

پروژه «صداهاي جهان»، با هدف تمركز بر تمام بلاگرهاي دنيا بخصوص كشورهاي مخالف امريكا از جمله ايران است که در سال 2004 ایجاد شد، تا به ايجاد جنگ رواني در اين كشورها کمک کند.

يکي از پروژه هايي که براي رصد و برنامه ريزي عملياتي درفضاي سايبري برنامه ريزي شد پروژه «صداهاي جهان» بود.

به گزارش گرداب به نقل از جوان، پروژه «صداهاي جهان» زير مجموعه مركز بركمــن (دانشگاه هاروارد) در سال 2004 تعريف شد. هدف اين پروژه تمركز بر تمام بلاگرهاي دنيا بخصوص كشورهاي مخالف امريكا از جمله ايران است تا بتوانند به هدف خود كه ايجاد جنگ رواني در اين كشورهاست دست پيدا کنند.

در همين راستا يکي از فعالين رسانه اي جريان دوم خرداد که از سالهاي گذشته بعنوان آموزش دهنده اصلي اين جريان در آشنايي با اينترنت و .... بوده است، مي گويد: منابع مالي اين پروژه را بنياد سوروس (OSi) تأمين ميكند كه به اكثر مؤسسات غير دولتي در دنيا كمك مالي ميکند. طراح و پيگير اين پروژه فردي به نام «زوكرمن» است كه قبلاً در بنياد سوروس فعاليت ميكرده است. او بر روي استفاده از اينترنت براي براندازي نرم در كشورهاي مختلف فعاليت زيادي داشته است و با نهادهاي اطلاعاتي امنيتي غربي نيز رابطه دارد.

وي مي افزايد: فرد فعال ديگر در اين پروژه خانم «ربكا مك كين» است كه قبلاً در CNN فعاليت داشته است. بر اساس مشاهدات و اطلاعات موجود پروژه «صداهاي جهان» توسط سازمان اطلاعات مرکزي آمريكا ساپورت مالي ميشود و اين سازمان، آن را طراحي كرده تا بتواند دركشورهاي مخالف امريكا نيروها را جذب كند و يك جنگ رواني از طريق وبلاگها عليه حكومت در آن كشورها راه اندازي كند.

بر اساس این گزارش، جذب روزنامه نگاران و فعالان رسانه اي ايراني يکي از اهداف پروژه هاي ميان مدت و دراز مدت سازمانهاي جاسوسي غربي بويژه «سيا» در پروژه هاي مربوط به جنگ نرم مي باشد. البته شايد سيا مشخصا خود وارد اين يارگيري نشود وليکن از طريق برخي سرويسهاي واسطه اين جذب نيرو صورت خواهد گرفت.

براي جذب افراد مختلف از طرق مختلف وارد مي شوند آنها ميدانند كه يك فرد رسانه اي علاقه به مطرح شدن دارد چه از طريق مصاحبه و گفتگو با نشريات و رسانه هاي گوناگون، استفاده از اين افراد به عنوان كارشناس در راديو، تلويزيون و... . روشهاي جذب افراد مختلف است و بستگي به نقاط ضعف آنها دارد.

بنابر اين گزارش، جذب برخي بر اساس مسائل مالي صورت ميگيرد و برخی دیگر از طريق مسائل جنسي و ارتباط جنسي مخالف جذب اين سازمانها مي شوند، اما روش مالي براي جذب افراد در ايران کاربرد بيشتري داشته است. در اين ميان NGOها نقش مهم و به نوعي محلل در اين خصوص بازي ميکنند NGOهايي كه منابع مالي شان از خارج كشور تأمين ميشود به گونه اي به آنها پول تزريق ميشود كه قابل بررسي نيست.

اين فعال رسانه اي جريان دوم خرداد در ادامه مي گويد: مؤسسه گفت و گوي اديان متعلق به محمد علي ابطحي و يا مؤسسه گفت و گوي تمدنها از طريق ديگر مؤسسات خارجي مانند «هيفوس»، «سوروس»، «كلوپ مادريد»، «جرمن مارشال فايند» و . . . تأمين مالي ميشوند.

مؤسسات خارجي بيشتر در زمان جنگ سرد بوجود آمدند اما بعد از ماجراي 11 سپتامبر رشد و گسترش قابل توجهي پيدا كردند.