Gerdab.IR | گرداب

لسان‌الغیب حافظ شیرازی

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۱

«این نسخه‌ی نفیس دیوان لسان‌الغیب حافظ شیرازی [رحمه‌الله] را كه هنرمند برجسته‌ی زمان ما، آقای غلامحسین امیرخانی به اینجانب اهدا كرده‌اند، به آستان والای كتابخانه‌ی حضرت ثامن‌الحجج علیه‌الصلاة‌و‌السلام تقدیم می‌دارم. سیدعلی خامنه‌ای»

هفت سال پس از اهدای یك نسخه‌ی نفیس از دیوان حافظ و در آستانه‌ی روز بزرگداشت این شاعر گرانقدر، جزئیاتی درباره‌ی این نسخه منتشر می‌شود.

در تیر ماه سال ۱۳۷۴، استاد غلامحسین امیرخانی -هنرمند چیره‌دست خط نستعلیق و چهره‌‌ی ماندگار هنر- یك نسخه‌ی فوق‌العاده نفیس از دیوان حافظ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا نمود. معظم‌له نیز پس از مطالعه و تدقیق در این كتاب، آن را به رسم وقف به كتابخانه‌ی آستان قدس رضوی اهدا فرمودند.

رهبر معظم انقلاب در آغاز این نسخه‌ی فوق‌العاده نفیس نوشته‌اند: «این نسخه‌ی نفیس دیوان لسان‌الغیب حافظ شیرازی [رحمه‌الله] را كه هنرمند برجسته‌ی زمان ما، آقای غلامحسین امیرخانی به اینجانب اهدا كرده‌اند، به آستان والای كتابخانه‌ی حضرت ثامن‌الحجج علیه‌الصلاة‌و‌السلام تقدیم می‌دارم.  سیدعلی خامنه‌ای»

 
این كتاب شریف پس از اهدای معظم‌له، در كتابخانه‌ی آستان قدس رضوی مورد نسخه‌شناسی و مرمت قرار گرفت. سپس از آن میكروفیلم تهیه شد و مقدمات چاپ آن از روی تصاویر انجام پذیرفت. مؤسسه‌ی آفرینش‌های آستان قدس رضوی با همكاری اداره كل اوقاف و امور خیریه‌ی استان فارس این نسخه‌ی گرانسنگ را به زیور طبع آراست. در آغاز آن نیز به عنوان مقدمه، متن سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در كنگره‌ی بزرگداشت حافظ  (آبان ماه ۱۳۷۶) را درج كرده‌اند.