گرداب/ پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی اطلاعات و چالش‌های پیش رو

گرداب/ پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی اطلاعات و چالش‌های پیش رو
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۱

زمان، زمان تسریع تغییرات است؛ جایی که زیر ساخت‌های فعلی تکنولوژی اطلاعات به سرعت منسوخ می‌شود

به گزارش گرداب، هزینه‌های دنیای آی تی در سال 2013 حدود 3.7 تریلیون دلار خواهد بود که این عدد نسبت به سال 2012 حدود 3.8 درصد افزایش پیدا می‌کند. برای کمک به حجم بزرگ اطلاعات موجود در دنیای آی‌تی تا سال 2015 حدود 4.4 میلیون شغل ایجاد خواهد شد و  این صنعت تنها در آمریکا حدود 1.9 میلیون زمینه کاری ایجاد خواهد کرد.

پیتر سوندرگارد می‌‌گوید: «اما در این میان یک چالش بزرگ وجود دارد و آن این است که در این صنعت استعدادهای کافی وجود ندارند و عموم مردم و حتی سیستم آموزش خصوصی در همراهی با این صنعت عقب مانده‌اند. بنابر‌این تنها یک سوم شغل‌ها در زمینه آی‌تی پر خواهد شد. رهبران آی تی نیاز به تمرکز فوری بر روی نحوه توسعه سازمان‌ها و جذب مهارت‌های مورد نیاز دارند. در آینده این شغل‌ها برای توسعه دنیای تجارت مورد نیاز خواهند بود و آینده اقتصاد اطلاعات را تشکیل خواهند داد.»

کارشناس تکنولوژی اطلاعات شرکت گارتنر اضافه می‌کند: « صنعت آی‌تی وارد عصر اتصال نیروها خواهد شد؛ عصری که باعث پیشرفت تکنولوژی در ادغام نیروهای ارتباطی همانند: ابر، گوشی همراه، همکاری‌های اجتماعی و اطلاعات می‌شود. زمان، زمان تسریع تغییرات است؛ جایی که زیر ساخت‌های فعلی تکنولوژی اطلاعات شما به سرعت منسوخ می‌شود.

ابر

ابر بنیاد ماندگار دنیای آی تی خواهد بود و بستر 3 نیروی دیگر خواهد شد: گوشی‌های همراه در زیر گروه ابرهای شخصی قرار می‌گیرد، رسانه‌های اجتماعی تنها از طریق ابر می‌توانند به انجام امور خود بپردازند و جامعه بزرگ اطلاعات نیز جایگاه یک برنامه کاربردی کشنده را دراین بستر خواهد داشت.

گوشی‌های همراه

در سال 2016 بیش از 1.6 میلیارد گوشی همراه در جهان فروخته خواهد شد. دو سوم نیروهای کار شرکت‌های تولید‌کننده گوشی همراه صاحب گوشی‌های هوشمند و 40 درصد آن‌ها صاحب گوشی‌های دیگر خواهند بود. سوندرگارد اضافه می‌کند: «گوشی همراه یعنی پردازش در لحظه و دروازه ورود برای انواع برنامه‌های کاربردی و این یعنی چالشی برای رهبران تکنولوژی اطلاعات در دنیا؛ چالشی که آنها را وادار به مبدع و مولد بودن می‌کند.»

پردازش اجتماعی

در سه سال آینده اکثریت غالب کاربران شبکه‌های اجتماعی به حداقل رشد عددی خود می‌رسند ولی در این میان پردازش اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. این کارشناس در این مورد چنین می‌گوید: «پردازش اجتماعی دیگر جایگاه یک عاملی خارجی را برای سازمان‌ها بازی نخواهد کرد و به عنوان هسته مرکزی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شناخته خواهد شد. این امر اصول مدیریتی را تغییر خواهد داد و درنحوه ایجاد حس و انگیزه و ترغیب مردم به عمل تاثیر گذار خواهد بود.»

پردازش اجتماعی سازمان‌ها را از ساختارهای سلسله مراتبی و تیم‌های تعریف شده به اجتماعاتی تبدیل خواهد کرد که تمامی مرزهای سازمانی را در می‌نوردند.

جامعه بزرگ اطلاعات

استفاده از جریان مداوم اطلاعات با بهره‌گیری از منابع داخلی و خارجی برای تجارت امروز، مجموعه‌ای بی‌پایان از فرصت‌ها را بوجود آورده که عبارتند از: تبادل تصمیم گیری‌ها، کشف بینش‌های جدید، بهینه سازی کسب و کار و نوآوری در صنایع.

این جامعه بزرگ اطلاعات لایه‌ای جدید در اقتصاد ایجاد می‌کند که تماما درباره‌ی اطلاعات و تبدیل اطلاعات و داده‌ها به درآمد است. این عمل سرعت رشد را در اقتصاد جهانی افزایش خواهد داد و مشاغل جدیدی ایجاد خواهد کرد.

حلقه مفقوده در این سیر تحول و پیشرفت در دنیای اطلاعات، امنیت سازمان‌ها و افراد می باشد. در جایی که پیشرفت باعث حرکت تکنولوژی اطلاعات گوشی‌ها به سمت ابرهای شخصی شده است آیا امنیت اطلاعات کاربرانی که از هرجای جهان قابلیت دسترسی به اطلاعات این ابر را دارند نیز به همین سرعت پیشرفت کرده است؟

آیا می توان آینده‌ای را متصور شد که رسومات و رفتارهای اجتماعی در سازمان‌ها براساس اصول پردازش اجتماعی شاکله‌بندی شده باشد؟

آیا در به کارگیری جامعه بزرگ اطلاعات برای رشد اقتصادی، اقتصاد اخلاقی و اصول انسانی نیز در نظر گرفته خواهد شد؟