Gerdab.IR | گرداب

برنامه‌های کاربردی اندروید:

گرداب/ ابزار جاسوسی در دستان شما

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۱

برنامه‌های کاربردی در طی یک فرآیند زمانی در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربر با شرکت سازنده آن برنامه هستند و میزان این درز اطلاعات در نمونه‌های رایگان بالاتر از نمونه‌های خریداری شده است.

به گزارش گرداب بر اساس تحقیقات 18 ماهه ژونیپر نتورکز، استفاده از برنامه‌های کاربردی رایگان اندروید در مقایسه با نمونه خریداری شده خطرات امنیتی بیشتری برای کاربران دارند. موارد زیر قسمتی از نتایج این تحقیق می‌باشد که بر روی 1.7 میلیون برنامه کاربردی انجام شده است.

• 24.4 درصد از برنامه‌های کاربردی رایگان به ردیابی مکان کاربر می‌پردازند در حالی‌که 6.01 درصد از نمونه‌های خریداری شده دارای چنین قابلیتی می‌باشند.

• 6.72 درصد از برنامه‌های کاربردی رایگان اجازه دست‌یابی به لیست تماس‌های کاربر را دارند در حالی‌که 2.14 درصد از نمونه‌های خریداری شده چنین کاری را انجام می‌دهند.

• 2.64 درصد از برنامه‌های کاربردی رایگان بدون اینکه کاربر متوجه شود پیامک‌هایی را ارسال می‌کنند و این عدد در نمونه‌های خریداری شده 1.45 می‌باشد.

• 6.39 درصد از برنامه‌های کاربردی رایگان به طورمخفیانه از طریق گوشی با جاهای دیگر تماس برقرار می‌کنند ولی تنها 1.88 از نمونه‌های خریداری شده امکان انجام چنین کاری را دارند.

• 5.53 درصد از برنامه‌های کاربردی رایگان اجازه دستیابی به دوربین گوشی همراه را دارا هستند و این در حالی است که این نوع دسترسی در نمونه‌های خریداری شده به 2.11 درصد می‌رسد.

این شرکت خدمات شبکه‌ای، متذکر شده است که برنامه‌های کاربردی رایگانی که بدون اجازه کاربر و به خودی خود شروع به برقراری تماس می‌کند؛ می‌تواند به عنوان ابزار جاسوسی برای ضبط صداهای محیط اطراف گوشی همراه استفاده شود.

ژونیپر همچنین در ادامه گزارش خود به وجود چنین ابزارهای جاسوسی در زمینه پردازش تصویر اشاره می‌کند که جاسوس افزار تولید نقشه سه بعدی PlaceRaider یکی از نمونه‌های یاد شده در این زمینه است.

در پایان این گزارش آمده است، کاربران گوشی‌های هوشمند که به نصب برنامه‌های کاربردی مختلف بر روی گوشی‌های خود می‌پردازند باید به این نکته توجه کنند که آنها در طی یک فرآیند زمانی در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با شرکت سازنده آن برنامه هستند؛ زیرا در زمان نصب این برنامه‌ها لیستی از موارد دسترسی مختلف به کاربر برای موافقت ارائه داده می‌شود ولی کاربران اغلب به دلیل طولانی بودن مطالب ذکر شده در توافق‌نامه بدان توجهی نکرده و با آن موافقت می‌کنند.