بسیاری از شرکتها بدون اینکه حتی والدین این کودکان باخبر باشند پروفایلی از اطلاعاتی که توسط کودکان در زمان اجرا و یا نصب برنامهها از آنها خواسته میشود میسازند.
به گزارش گرداب به نقل از تکنولوژی نیوز پالس، براساس تحقیقات انجام شده توسط سازمان تجارت فدرال آمریکا برنامههای گوشی همراه، در همان ثانیههای اول متصل شدن به اینترنت از طریق بعضی از اپلیکیشنها؛ اطلاعات منحصر به فردی همچون شماره گوشی، سریال دستگاه و مکان جغرافیایی آن به سازنده گوشی و شرکتهای تبلیغاتی فرستاده میشوند.
بر اساس گزارش این سازمان بعضی از والدین در زمانی که مشغول به رانندگی هستند و یا در محیطهای شلوغی همچون سوپر مارکتها یا حتی میهمانیها؛ برای سرگرم کردن فرزندان خود، گوشی همراهشان را به آنان میسپارند؛ که این امر تبعات امنیتی گوناگونی را در پی دارد چون بسیاری از این اپلیکیشنها میتوانند از ناآگاهی کودک بهره برده و اطلاعات شخصی وی را به راحتی دریافت کنند.
تعداد زیادی از شرکتها بدون اینکه حتی والدین این کودکان باخبر باشند پروفایلی از اطلاعاتی که توسط کودکان در زمان اجرا و یا نصب برنامهها از آنها خواسته میشود میسازند.
اینها جزئی از تحقیقاتی است که توسط این سازمان بر روی 960 اپلیکیشن موجود برای گوشیهای اندرویدی و نیز iOS اپل صورت گرفته است که البته این شرکت 400 نمونهی آن را به صورت تصادفی انتخاب کرده و بر روی آن تستهایی انجام داده است که نتایج آنها در زیر ارائه شده است:
· 59 درصد از این اپلیکیشنها بدون آگاهی کاربر، شماره شناسایی (ID) گوشی را به شرکتهای تبلیغاتی میفرستند.البته 20 درصد از این اپلیکیشنها در صفحه توافقنامه خود اذعان کردهاند که این اطلاعات را در اختیار شرکتهای ثالث قرار میدهند.
· 58 درصد از اپلیکیشنها به گونهای طراحی شدهاند که خود به خود تبلیغاتی را برای کاربر میفرستند و فقط 15 درصد از این اپلیکیشنها قبل از نصب اطلاعاتی را در این مورد به کاربر ارائه میدهند.
· 17 درصد از این اپلیکیشنها قابلیت خرید کالاهای مجازی ارائه شده به وسیله اپلیکیشن را، برای کاربران فراهم نمودهاند.