وقتی در فضای باز سرتان را میچرخانید و محیط را مینگرید، آن هم وقتی که در دنیای واقعی روی صندلی خود نشستهاید، تجربهای بسیار جالب و لذتبخش است. قطعاً کاربران این گجت جالب میبایست دورهی یادگیری و هماهنگی با آن را طی کنند اما بعد از این دوران، کاملاً به آن عادت میکنند و در دنیای مجازی و هیجانانگیز بازیها غرق میشوند.
گرداب- گجت پوشیدنی آکیولس ریفت از دو نمایشگر مجزا تشکیل میشود که دنیای مجازی بازیها را پیش چشمان شما نمایش میدهند. ریفت با استفاده از حسگر شتابسنج و ژیروسکوپ، حرکات سر را تشخیص داده و زاویهی دید در محیط بازی را تغییر میدهد. سایر اعمال کنترلی مثل حرکت و شلیک توسط کنترلر صورت میگیرد.
ژیروسکوپ و شتابسنج موجود در این نمایشگر صورتی، حرکات شما را دنبال میکرد که میدان دید و نشانهگیری دقیق کاربر را تا حدی بهبود میبخشید. کنترلر نیز اعمال اصلی مثل راه رفتن و شلیک کردن را انجام میداد. تفنگ به صورت جداگانه بالا یا پایین برده میشد تا نیازی به بالا و پایین کردن زیاد صورت برای دید بهتر نباشد.
تیم ویلیتس مدیر استودیو پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده که به جای نشانهی + شکلی که روی صفحه نمایش داده میشود، بهتر است از لیزر قرمز استفاده شود و به همین علت در حالت سه بعدی، خبری از علامت آشنای + که نقش نشانگر تفنگ را بازی میکند، نیست.
مهمترین مشکلی که در مورد ریفت مطرح شده، رزولوشن پایین آن است. البته این موضوع در گذر زمان قابل حل خواهد بود. ارگونومیک، تأخیر پایین، سرعت مناسب اجرای بازی و میدان دید وسیع نیز عوامل مهم دیگری هستند که باید بهینه شوند.
"کارمک" معتقد است که واقعیت افزوده به جایی رسیده که قیمت و تأخیر موجود در آن به قدری پایین آمده که حالا میتوان آن را به جای تکنولوژیهای متداول مورد استفاده قرار داد.
مهمترین فعالیت "کارمک" در بخش الگوریتمهای نمایشگر صورتی ریفت است که منجر به کاهش تأخیر آن میشود. برخی از الگوریتمهای استفاده شده تنها در مورد این نمایشگر به کار رفتهاند.
"جان کارمک" امیدوار بود که ریفت در نهایت به صورت بستهای برای افراد علاقهند و با قیمت 500 دلار قابل تهیه باشد.
حالا بعد از گذشت چند ماه نوبت به رونمایی دستاوردهای جدید تیمی میرسد که آکیولس ریفت را به عنوان یک نمایشگر دستساخت معرفی کرده و به کمک کیکاستارتر برای آن سرمایه جمعآوری نمودند. در نمایشگاه CES بستهی توسعهای که قرار است در ماه مارس برای حامیان مالی پروژه ارسال شود، رونمایی شد. فرصتی هم برای علاقهمندان پیش آمد که با جدیدترین و شاید آخرین سختافزار و نرمافزار به کار رفته در این محصول، طعم بازیهای سهبعدی را بچشند.
چیزی که در نمایشگاه رونمایی شده بیش از آنکه به محصول مورد انتظار ما شبیه باشد، به نمونهی چند ماه پیش شباهت دارد. همان نمایشگرهای کوچک با رزولوشن 800 در 640 که به نظر پایین میآمد، دوباره به کار گرفته شدهاند. البته این تنها مسألهی مهم در زمینهی سختافزار نیست، شاید بخشهای دیگر پیشرفت زیادی کرده باشند. به جز نمایشگر صورتی، با جعبهی کنترلری مواجه هستیم که برای اتصال ریفت به کامپیوتر کاربرد دارد. این جعبه دارای درگاههای DVI ،HDMI و میکرو USB است، یک سیم برق نیز به آن وصل میشود.
سختافزار به نظر ساده و معمولی میآید اما تجربهی استفاده از ریفت چیز دیگری است. دنیای مجازی درون نمایشگر صورتی ریفت آن قدر جدید است که حسی شبیه اولین تجربهی فیلم سهبعدی به کاربر دست میدهد و حتی ممکن است شما را شوکه کند! تیم آکیولس ریفت میگوید در محصول نهایی تأخیر موجود کاهش خواهد یافت. شاید بهینهسازی بیشتری به غیر از بهبود تأخیر نیاز باشد اما تجربهی کار با ریفت نه تنها بد نیست بلکه بسیار هیجانانگیز است. اینکه بتوان 360 درجه دور خود چرخید پدیدهای کاملاً جدید و جالب است.
وقتی در فضای باز سرتان را میچرخانید و محیط را مینگرید، آن هم وقتی که در دنیای واقعی روی صندلی خود نشستهاید، تجربهای بسیار جالب و لذتبخش است. قطعاً کاربران این گجت جالب میبایست دورهی یادگیری و هماهنگی با آن را طی کنند اما بعد از این دوران، کاملاً به آن عادت میکنند و در دنیای مجازی و هیجانانگیز بازیها غرق میشوند.
بنیانگذار پروژهی آکیولس ریفت و داستان پدید آمدن این گجت عجیب هم شنیدنی است. "پالمر لاکی" چند سال مشغول کار روی هدست واقعیت مجازی خود بود چرا که محصولات موجود بازار او را راضی نمیکرد. او در ابتدا بستهی دستساز از نتایج کار خود را درست کرد و در کیکاستارتر آن را فروخت. جان کارمک با کار او آشنا شد و مدتی آن را قرض گرفت و در ادامه محصول او را از یک بستهی دستساز به یک پروژهی جدی تبدیل کرد.
منبع:
زومیت