Gerdab.IR | گرداب

رایانه‌هایی که هرگز از کار نمی‌اُفتند

تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۱

محققان کالج دانشگاهی انگلیس(UCL) رایانه‌ای را ساخته‌اند که به آن "رایانه سیستمیک" می‌گویند که می‌تواند خودش را به هنگام مواجه‌شدن با خطا بازیابی کند. این رایانه بر اساس قانون بی‌نظمی کار می‌کند و هرگز دچار خرابی نمی‌شود.

رایانه‌هایی که هرگز از کار نمی‌اُفتندبه گزارش گرداب، آیا تا‌ به‌حال با "صفحه آبی مرگ" در ویندوز رو‌به‌رو شده‌اید؟ در واقع وقتی با این صفحه برخورد می‌کنید مطمئن باشید رایا‌نه‌تان با مشکل جدی‌ای مواجه شده است و در بیشتر موارد این صفحه نشان‌دهنده این است که را‌یانه‌تان از کار افتاده است.

بعضی از محققان انگلیسی درصدد آن هستند که بتوانند مانند فلاپی‌دیسک‌ها، این صفحه آبی مرگ را به تاریخ پیوند دهند.

محققان کالج دانشگاهی انگلیس(UCL) رایانه‌ای را ساخته‌اند که به آن "رایانه سیستمیک" می‌گویند، این رایانه می‌تواند خودش را به هنگام مواجه‌شدن با خطا بازیابی کند. این رایانه بر اساس قانون بی‌نظمی کار می‌کند و هرگز دچار خرابی نمی‌شود.

بنابر گفته‌های محققان، علت اصلی از کارافتادگی‌ رایانه‌ها، پردازش برنامه‌هایی است که کاربران آن‌ها را در رایانه‌شان به اجرا در می‌آورند.

رایانه‌های امروزی برای مدل‌سازی فرآیندهای پیچیده موجود در طبیعت مناسب نیستند. رایانه‌ها برای انجام محاسبات ترتیبی ضعف دارند و نمی‌توانند در یک لحظه چند دستور را هم‌زمان اجرا کنند. به عنوان مثال رایانه‌ها نمی‌توانند یک مدل از مغز را شبیه‌سازی کنند زیرا حتی در پردازش و فرآیند نحوه کارکرد سلول‌های عصبی مغز نیز ضعف دارند چه برسد به شبیه‌سازی یک مدل کامل از مغز.

"Peter Bentley" متخصص آی‌تی (UCL) که بر روی این پروژه کار می‌کند می‌گوید: "طبیعت مانند رایانه کار نمی‌کند، پردازش در طبیعت غیر متمرکز و ماهیتی احتمالی دارد."

وی در ادامه افزود: "طبیعت همچنین در برابر خطا تحمل‌پذیر است، به همین دلیل است که سیستم‌های بیولوژیکی می‌توانند خودشان را التیام بخشند."

رایانه‌های امروزی به طور یکنواختی بر اساس فهرستی از دستورالعمل‌ها کار می‌کنند؛ یک دستور از حافظه آورده و اجرا می‌شود، سپس نتیجه محاسبات در حافظه ذخیره می‌شود؛ و این کار مرتبا تکرار می‌شود. تمام این‌ها تحت کنترل یک زمان‌سنج ترتیبی موسوم به شمارنده برنامه (Program Counter) انجام می‌شود.‌ اگرچه این روش برای محاسبات عددی عالی است، اما به درد عملیات‌های شبیه‌سازی و مدلینگ نمی‌خورد.

بنتلی می‌گوید: "حتی زمانی‌که رایانه‌تان چند نرم‌افزار را هم‌زمان در یک لحظه اجرا می‌کند، این عمل به صورت ظاهری اجرا می‌شود. واقعیت آن است که یک شمارنده خیلی سریع بین برنامه‌های مختلف سوئیچ می‌کند و هر لحظه تنها یکی از آن‌ها را اجرا می‌کند."

رایانه سیستمیک حاوی رونوشت‌هایی از دستورالعمل‌های خود است که در میان سیستم‎های آن پخش شده است. در نتیجه اگر یکی از سیستم‎ها خراب شود، رایانه می‌تواند به سایر رونوشت‌های سالم آن دسترسی داشته باشد تا کد خود را بازسازی کند. همچنین بر خلاف سیتسم‌عامل‌های متداول که اگر نتوانند به یک بیت حافظه دسترسی پیدا کند دچار از کار افتادگی می‌شوند؛ رایانه سیستمیک بدون توجه به این موضوع به کار خود ادامه می‌دهد.

منابع:

http://www.pcworld.com/article/2028588/crash-proof-computer-tactic-revealed-by-uk-researchers.html
http://www.newscientist.com/article/mg21729045.400-the-computer-that-never-crashes.html