اثرات مخرب گوشی‌های هوشمند / اعتیاد روان‌شناختی بستر مشکلات فیزیکی

اثرات مخرب گوشی‌های هوشمند / اعتیاد روان‌شناختی بستر مشکلات فیزیکی
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

اپلیکیشن‌های چت گوشی باعث می‌شوند که کاربر به طور بی وقفه از گوشی خود استفاده کند؛ این برنامه‌های کاربردی از لحاظ روان‌شناختی حالتی را ایجاد می‌کنند که کاربر مجبور می‌شود به طور مداوام اخبار را چک کند و اطلاعاتش را حول موضوع چت به روز نگه دارد.

به گزارش گرداب، در قسمت پیشین این خبر به بررسی مجازی شدن ارتباطات انسانی در عصر تکنولوژی ارتباطات رسیدیم و چنان نتیجه گرفتیم که ورود گوشی‌های هوشمند؛ انسان را هر روز سرگرم‌تر می‌کند و او را از دنیای ارتباطات فیزیکی جدا کرده و به سمت دنیای ارتباطات مداوم، اما مجازی، پیش می‌برد. لذا باید بیشتر در نحوه زندگی خود تامل کنیم و سعی بر به خدمت درآوردن تکنولوژی داشته باشیم، نه اینکه خود بنده تکنولوژی شویم.

در قسمت پایانی خبر قبلی  آماری از بررسی‌های انجام شده توسط "دانشگاه دانگوک" بر روی   100 نفر از دانشجویان، در مود تاثیر گوشی‌های هوشمند بر نحوه رفتار و زندگی آن‌ها ارائه دادیم. نتایج ارائه شده در این تحقیق نشان می‌دهد که بیشتر دانشجویان اکثر اوقاتشان را صرف کارکردن با گوشی‌های هوشمندشان می‌کنند و تقریبا به آن‌ها معتادند.

"اون‌نام‌رائه" که محقق بخش اعتیاد رسانه‌ای "سازمان ملّی جامعه اطلاعاتی" کره جنوبی می‌باشد، گفته است: "اپلیکیشن‌های چت گوشی و برنامه‌های مشابه "آوت‌لوک" که خبر از رسیدن ایمیل جدید می‌دهند، باعث می‌شوند که کاربر به طور بی وقفه از گوشی خود استفاده کند؛ این اپلیکیشن‌ها از لحاظ روان‌شناختی حالتی را ایجاد می‌کنند که کاربر مجبور می‌شود به طور مداوام اخبار را چک کند و اطلاعاتش را حول موضوع  چت به روز نگه دارد."

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند تاثیر زیادی بر اختلال در کارایی فرد دارند و عموما با "اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی (SNS Addiction)" همراه هستند. اعتیاد به این گوشی‌ها باعث به خطر افتادن سلامت فیزیکی فرد می‌شوند و بعضی از مردم به خاطر دچار شدن به این اعتیاد منزوی شده و از جامعه گوشه‌گیری می‌کنند.

یکی از نشانه‌های بارز اعتیاد به گوشی‌های هوشمند، نداشتن تمرکز است و عامل مهم در پیدایش این اعتیاد وجود مسنجرهای رایگان موجود بر روی گوشی‌ها و نیز اپلیکیشن‌های بازی است. بودن این اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی، گاهی سودمندند ولی استفاده طولانی مدت از آن‌ها اثرات جانبی زیادی نیز دارد.

قبل از ازدیاد گوشی‌های هوشمند، کاربران برای ارتباط با یکدیگر از پیامک استفاده می‌کردند که هزینه‌ای نیز برای آن‌ها در پی داشت؛ اما وجود مسنجرهای جدید بر روی گوشی و دسترسی به اینترنت وای‌فای، امکان فرستادن پیامک‌های رایگان را برای آن‌ها فراهم کرده است. هزینه نداشتن ارتباط برای افراد باعث می‌شود که با وجود مشغله کاری و حتی نبودن موضوعی خاص برای صحبت، باز هم کاربران ترغیب شوند که با یکدیگر ارتباط مداوم داشته باشند.

در جوامع پیشرفته وفور اپلیکیشن‌های خرید و فروش، خدمات و غیره باعث شده است که افراد تنها از طریق گوشی‌های هوشمند، کارهایشان را انجام دهند و دراین میان کاربران زیادی وجود دارند که به علت گرفتار شدن به این نوع اعتیاد تنها از طریق گوشی‌های هوشمندشان به انجام امورات خود می‌پردازند و حتی گاهی برای خرید نیز به بیرون از خانه خود نمی‌روند.

روانشناسان به این افراد نام "ساکنین جزیره هوشمند" داده‌اند؛ اکثر این افراد معتقدند که صحبت کردن از طریق گوشی برای آن‌ها بسیار راحت‌تر از صحبت‌کردن رو در روست. بنابراین زمانی‌که فردی را در عالم فیزیکی ملاقات می‌کنند، بیشتر سعی می‌کنند به گوشی خود دقت کنند تا اینکه به صورت فرد نگاه کنند.

استفاده از گوشی‌های هوشمند برای مدت طولانی برای سلامتی انسان مشکل ایجاد می‌کند. کودکان و نوجوانانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند و به خاطر بازی با گوشی، به طور پیوسته بر روی گوشی خود تمرکز می‌کنند؛ رشد مغزی آن‌ها به صورت غیر متعادل صورت می‌گیرد. هنگامی که در جوانی مغز انسان رشد می‌کند، ابتدا نیمکره چپ مغز و سپس نیمکره راست مغز رشد می‌کند.

بنابر نظرات پزشکان استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود که رشد نیمکره راست مغز به تاخیر بیافتد و نیمکره چپ مغز با سرعت بیشتری رشد کند. با توجه به گسترش استفاده از این گوشی‌ها، میزان بروز آسیب‌دیدگی‌های گردن در بین صاحبان آن‌ها نیز بیشتر شده است؛ زیرا نشستن در حالت‌های نامناسب و خمیده بودن، باعث بروز آسیب‌دیدگی دیسک گردن می‌شود.