Gerdab.IR | گرداب

خدمت جدید مایکروسافت به سازمان‌های جاسوسی + عکس

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

مایکروسافت با تلفیق دو بستر ارتباطی اسکایپ و آوت‌لوک، بدنبال این است که هم بتواند به محیط ایمیل افراد دسترسی داشته باشد و هم از این طریق مکالمات صوتی و تصویری آن‌ها را رصد کند.

به گزارش گرداب، تا به حال در مورد تکنولوژی‌های مختلفی که در خدمت سیستم‌های جاسوسی قرار گرفته‌اند اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشته‌ایم. در این خبر، نوعی دیگر از روش‌های ورود صنایع تکنولوژیک و شرکت‌های بزرگ تولید کننده سیستم‌ها و نرم‌افزارها را، به حریم خصوصی کاربران برایتان خواهیم گفت.

اسکایپ یکی از برنامه‌های چت صوتی و تصویری معروف است که کاربر بوسیله آن می‌تواند با دیگران تماس برقرار کند. نکته قابل تامل در مورد این برنامه این است که پس از خریده شدن این شرکت توسط مایکروسافت با قیمت 8.5 میلیارد دلار، مایکروسافت خدمات مسنجر قدیمی خود (Windows Live Messenger) را قطع نمود تا گستره کاری اسکایپ را در بین کاربران ویندوز بیشتر نماید.

از آن‌جایی که اکثر کاربران دنیا از ویندوز به عنوان سیستم عامل رایانه خود استفاده می‌کنند، غالب شدن این برنامه در فضای ویندوز باعث شد که میزان استفاده از این برنامه چت نیز افزایش یابد. اکثرسازمان‌های جاسوسی دنیا نیز به دلیل وجود چنین گستره نفوذ جهانی، به سمت وارد شدن در این بستر و فعال کردن نیروهای خود در این فضا روی آوردند.

اسکایپ اخیرا در وبلاگ رسمی خود آورده است: "شرکت مایکروسافت با تلفیق دو بستر ارتباطی اسکایپ  و آوت‌لوک بایکدیگر و گستردن استفاده از این امکان در سرتاسر دنیا، به کاربران ویندوز این امکان را خواهد داد که بتوانند از طریق صندوق ورودی، بدون هیچ مشکلی با سایر دوستان و آشنایان خود ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنند."

این وبلاگ تیتر جالبی را برای بیان این خبر بکار برده است: "کمتر بنویسید، بیشتر صحبت کنید. از طریق صندوق ورودی آوت‌لوک خود تماس اسکایپی برقرار کنید."

اگر از نگاه امنیتی به این شعار بنگرید، دلیل این تغییر رویه را خواهید فهمید. دیگر دنیای آی‌تی خود را محدود به نوشتار نمی‌بیند، کاربر نسل جدید به دنبال جاذبه‌های تصویری است؛ لذا هر شرکت نرم‌افزاری که سریع‌تر وارد این دنیا شود شانس بیشتر برای جلب نظر کاربران و مشتریان جدید خواهد داشت.

شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توییتر نیز در این مسیر قدم برداشته‌اند و با فراهم کردن بستر ارتباطات تصویری بیشتر و سریع‌تر سعی در جلب‌نظر کاربرانشان داشته‌اند. البته این تغییر رویه با ظاهر مدرن و به‌روزی که داشته‌، توانسته‌است بستر راحت‌تری را برای نفوذ صاحبان این شبکه‌ها به گستره اطلاعات کاربران فراهم کند.

نمونه اخیر این بستر‌های نفوذ را شاید بتوان "Facebook Home" دانست. این شبکه‌اجتماعی با بوجود آوردن یک محیط میانی ما بین سیستم‌عامل گوشی و سایر اپلیکیشن‌های آن، بستری را فراهم کرده است که کاربر به طور مداوم از طریق این برنامه به فیس‌بوک متصل باشد و هم بتواند سایر فعالیت‌های خود را بوسیله گوشی‌اش انجام دهد.

این امکان جدید مایکروسافت باعث خواهد شد که علاوه بر اضافه شدن کاربران آوت‌لوک به کاربران اسکایپ؛ محیط جدیدی در اختیار صاحبان این شرکت آمریکایی – صهیونیستی قرار گیرد تا هم بتوانند به محیط ایمیل افراد دسترسی داشته باشند و هم از این طریق مکالمات صوتی و تصویری آن‌ها را رصد کنند.

در وبلاگ اسکایپ آمده است: "آوت‌لوک یک سرویس ایمیل شخصی رایگان است و همین امر باعث شده است که تنها در 6 ماهه اول راه افتادن این سرویس، بیش از 60 میلیون کاربر جدید به شبکه کاربران ابتدایی آن افزوده شود."

این‌جاست که انسان بایستی کمی بیاندیشد، که چرا یک شرکت آی‌تی سرویسی رایگان در اختیار کاربران ویندوز قرار می‌دهد؟ نکته جالب این جاست؛ در صورتی که کاربر اقدام به نصب این سرویس از طریق بسته مایکروسافت نماید و ایمیل خود را بر روی این سرویس ثبت کند، مادامی که این نرم افزار را به لطایف‌الحیلی از کار نیاندازد این سرویس به ایمیل فرد متصل می‌باشد.

تمامی این شواهد و قراین مبنی بر این است که تلفیق این دو راه ارتباطی نمی‌تواند دلیلی جز ایجاد بستری جدید برای ورود به حریم خصوصی کاربران داشته باشد. لذا کاربران و خوانندگان گرامی بایستی به این نکته توجه داشته باشند که پیش از نصب این گونه امکانات جدید، دقیق‌ترین اخبار را در مورد آن‌ها چک نمایند و کمی نگاه امنیت اطلاعات به این گونه امکانات داشته باشند و تا پیش از پیدایش ضرورت به سمت استفاده از این برنامه‌ها نروند زیرا گاهی یک اشتباه نابجا باعث مشکلاتی دردسرساز خواهد شد.